Kobiety wciąż nie majÄ… równych szans na awans i rozwój w porównaniu z mężczyznami na podobnych stanowiskach. JednoczeÅ›nie stawia siÄ™ im wyższe wymagania niż mężczyznom – oceniÅ‚a poÅ‚owa respondentek badania przeprowadzonego przez 30% Club Poland wspólnie z UN Global Compact Network Poland. Wynika z niego też, że kobiety czÄ™sto stykajÄ… siÄ™ w miejscu pracy z gorszym traktowaniem ze wzglÄ™du na pÅ‚eć, wiek albo sytuacjÄ… rodzinnÄ…, sÅ‚yszÄ… czÄ™ste komentarze dotyczÄ…ce swojego wyglÄ…du albo stereotypowe stwierdzenia o tym, że „ambitne kobiety sÄ… trudne do wspóÅ‚pracy” albo „kobietami nawet w pracy rzÄ…dzÄ… hormony”.
– Kobiety to prawie 52 proc. naszego spoÅ‚eczeÅ„stwa i 63 proc. absolwentów studiów wyższych, ale na najwyższych szczeblach korporacyjnej hierarchii wciąż sÄ… mniejszoÅ›ciÄ…. Na koniec 2022 roku udziaÅ‚ kobiet w zarzÄ…dach i radach nadzorczych 140 najwiÄ™kszych spóÅ‚ek gieÅ‚dowych ledwo przekroczyÅ‚ 17 proc. i tylko trzy spoÅ›ród tych spóÅ‚ek miaÅ‚y kobietÄ™ prezeskÄ™ – mówi agencji Newseria Biznes Milena Olszewska-Miszuris, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielka i Co-Chair kampanii 30% Club Poland.
SzukajÄ…c przyczyn niskiej reprezentacji kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych, 30% Club Poland wspólnie z UN Global Compact Network Poland przeprowadziÅ‚y badanie oddajÄ…ce im gÅ‚os. Opublikowany z okazji Dnia Kobiet raport „Niech nas usÅ‚yszÄ…! GÅ‚os kobiet w korporacjach” bazuje na odpowiedziach ponad 4,2 tys. aktywnych zawodowo paÅ„ o zróżnicowanej sytuacji rodzinnej, w różnym wieku, zajmujÄ…cych różne stanowiska i pracujÄ…cych w odmiennych sektorach. Zdecydowana wiÄ™kszość z nich – aż 95 proc. – okazaÅ‚a siÄ™ mieć wyższe wyksztaÅ‚cenie. Wyniki badania pokazujÄ…, że w kwestii równouprawnienia na rynku pracy Polska ma jeszcze bardzo wiele do nadrobienia.
– WedÅ‚ug ostatniego Global Gender Gap Report Polska zajmuje pod tym wzglÄ™dem dopiero 30. miejsce w Europie i 77. na Å›wiecie. Sytuacja – jak widać chociażby po stanowiskach kierowniczych zajmowanych przez kobiety – wyglÄ…da dramatycznie, a zmiany postÄ™pujÄ… niezwykle wolno. Dlatego też z nadziejÄ… czekamy na regulacje unijne, a w konsekwencji prawo krajowe, które spowoduje, że biznes bÄ™dzie szybciej i skuteczniej walczyć z dyskryminacjÄ… pÅ‚ci i lukÄ… pÅ‚acowÄ… – podkreÅ›la Anna Potocka-Domin, dyrektorka Business and Human Rights Programme w United Nations Global Compact Network Poland.
Raport pokazuje, że awans i sukces zawodowy sÄ… ważne dla zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci kobiet (91,1 proc.). Ponad 3/4 respondentek oceniÅ‚o, że kobietom zależy na nich tak samo jak mężczyznom. Prawie poÅ‚owa byÅ‚a też zainteresowana karierÄ… na najwyższych szczeblach korporacyjnej hierarchii, co przeczy stereotypowi, że panie wolÄ… zajmować mniej eksponowane stanowiska. Co wiÄ™cej, badanie pokazaÅ‚o, że kobiety nie odmawiajÄ… awansów – zdecydowana wiÄ™kszość (70,4 proc.) nigdy sama z niego nie zrezygnowaÅ‚a, a te, którym siÄ™ to zdarzyÅ‚o, wskazywaÅ‚y najczęściej na powody rodzinne.
Kobiety na Å›cieżce kariery wciąż napotykajÄ… jednak wiele barier i stereotypów, które przeszkadzajÄ… im w rozwoju zawodowym. Ponad poÅ‚owa ankietowanych wskazaÅ‚a (52,1 proc.), że ich pÅ‚eć byÅ‚a przesÅ‚ankÄ… do gorszego traktowania w miejscu pracy.
– To gorsze traktowanie przybieraÅ‚o różnÄ… formÄ™. Najczęściej wskazywane byÅ‚y zachowania oceniajÄ…ce kobiety. Aż 68 proc. przyznaÅ‚o, że regularnie spotykaÅ‚y siÄ™ z komentarzami dotyczÄ…cymi ich wyglÄ…du, zarówno tymi pozytywnymi, jak i negatywnymi. To pokazuje, jak bardzo istotny jest wyglÄ…d kobiet w oczach innych ludzi – mówi Aleksandra WÅ‚odarczyk, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielka i koordynatorka kampanii 30% Club Poland.
Badanie pokazaÅ‚o też, że stereotypy dotyczÄ…ce kobiet sÄ… wciąż żywe. Tylko 0,8 proc. respondentek nigdy nie zetknęło siÄ™ z żadnym z analizowanych w badaniu stereotypów. OkoÅ‚o poÅ‚owa respondentek „bardzo czÄ™sto” lub „czÄ™sto” mierzyÅ‚a siÄ™ ze stereotypowymi stwierdzeniami, że „ambitne kobiety sÄ… trudne do wspóÅ‚pracy” albo że „kobietami nawet w pracy rzÄ…dzÄ… emocje/hormony”. Podobnie czÄ™sty okazaÅ‚ siÄ™ też stereotyp mówiÄ…cy, że „kobiety nie radzÄ… sobie w sprawach technicznych” – 45,8 proc. ankietowanych paÅ„ wskazywaÅ‚o, że one lub ich koleżanki czÄ™sto majÄ… z nim do czynienia.
– Ponad 1/4 ankietowanych kobiet zetknęła siÄ™ też z uporczywym przerywaniem i brakiem możliwoÅ›ci dojÅ›cia do gÅ‚osu, a co czwarta respondentka skarżyÅ‚a siÄ™ na ignorowanie zgÅ‚aszanych przez niÄ… pomysÅ‚ów. Prawie co trzecia z uczestniczek badania byÅ‚a pomijana przy awansach i premiach – mówi koordynatorka kampanii 30% Club Poland.
WÅ›ród innych cech warunkujÄ…cych gorsze traktowanie kobiety wymieniÅ‚y również te czysto fizyczne – takie jak mÅ‚ody wyglÄ…d, atrakcyjność, postura, wzrost, uÅ›miech i wysoki gÅ‚os – oraz wiek, ponieważ dojrzalsze kobiety częściej skarżyÅ‚y siÄ™ na dyskryminacjÄ™ niż ich mÅ‚odsze koleżanki.
– Co trzecia respondentka wskazywaÅ‚a również, że powodem gorszego traktowania jest ich sytuacja rodzinna, przy czym częściej dotyczyÅ‚o to matek, zwÅ‚aszcza tych z dziećmi w wieku do trzech lat – mówi Aleksandra WÅ‚odarczyk.
OgóÅ‚em prawie poÅ‚owa ankietowanych (45,7 proc.) oceniÅ‚a, że kobiety w ich branży nir majÄ… równych szans na awans czy rozwój w porównaniu z mężczyznami na podobnych stanowiskach. JednoczeÅ›nie zbliżony odsetek (55,7 proc.) uważa, że kobietom stawia siÄ™ wyższe wymagania niż mężczyznom.
Co ciekawe, wyniki badania przeczÄ… też powszechnemu stereotypowi, że kobiety siÄ™ nie wspierajÄ…. Te, których bezpoÅ›redniÄ… przeÅ‚ożonÄ… byÅ‚a kobieta, częściej deklarowaÅ‚y, że czujÄ… siÄ™ wspierane w rozwoju, niż te, których przeÅ‚ożonym byÅ‚ mężczyzna.
– Zapytane o to, jakie rozwiÄ…zania pomogÅ‚yby im podjąć siÄ™ nowych wyzwaÅ„ i siÄ™gnąć po wyższe szczeble hierarchii korporacyjnej, respondentki najczęściej wskazywaÅ‚y wyższe wynagrodzenie albo wynagrodzenie za dodatkowe obowiÄ…zki (70,9 proc.). Kolejne dwie najczęściej wskazywane odpowiedzi dotyczyÅ‚y elastycznego czasu i miejsca pracy (55 oraz 58 proc.). JednoczeÅ›nie – choć wiÄ™kszość respondentek byÅ‚a ponadprzeciÄ™tnie wyksztaÅ‚cona – wskazywaÅ‚y również na możliwość szkoleÅ„ – mówi Milena Olszewska-Miszuris.
Ważnym wnioskiem z badania jest również to, że kobiety zatrudnione w firmach, które realizowaÅ‚y politykÄ™ różnorodnoÅ›ci, równych szans i włączenia (DEI – diversity, equity & inclusion) częściej czuÅ‚y siÄ™ traktowane na równi z mężczyznami na porównywalnych stanowiskach.
– Nasz raport pokazuje, jak wielowymiarowy jest problem odmiennego traktowania. Dlatego też polityki DEI powinny uwzglÄ™dniać nie tylko pÅ‚eć, ale i wiek czy sytuacjÄ™ rodzinnÄ… respondentek – mówi wspóÅ‚zaÅ‚ożycielka i Co-Chair kampanii 30% Club Poland. – JednoczeÅ›nie warto, aby droga do różnorodnoÅ›ci, równych szans i włączenia byÅ‚a ustrukturyzowana, aby każda z firm dopasowaÅ‚a jÄ… do swojego profilu i swojej dojrzaÅ‚oÅ›ci. Tutaj może pomóc Przewodnik DEI, opracowany przez 30% Club Poland, który podpowiada, jakie rozwiÄ…zania w tym kierunku warto wdrożyć.
– PiÄ…ty Cel Zrównoważonego Rozwoju ONZ, który zakÅ‚ada osiÄ…gniecie równoÅ›ci pÅ‚ci do 2030 roku, precyzyjnie zdefiniowaÅ‚ zadania do wykonania. Zwraca uwagÄ™ m.in. na wzmocnienie pozycji kobiet w kontekÅ›cie nieodpÅ‚atnej pracy w domu i kwestii opiekuÅ„czych, a także wzmocnienie idei partnerstwa i rodzicielstwa. Mocno podkreÅ›la również to, że kobiety powinny aktywnie uczestniczyć we wszelkich przejawach aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej, gospodarczej i biznesowej oraz peÅ‚nić role przywódcze tak samo jak mężczyźni – dodaje Anna Potocka-Domin. – Dyskryminacja pÅ‚ci nie zniknie sama. Aby kobiety i mężczyźni mieli takie same szanse, trzeba przede wszystkim zacząć dziaÅ‚ać. Biznes, instytucje paÅ„stwowe i spoÅ‚eczeÅ„stwo muszÄ… podjąć wspólny wysiÅ‚ek walki z dyskryminacjÄ… pÅ‚ci, poczynajÄ…c od sytuacji w domach, rodzinach, poprzez pracÄ™, politykÄ™, Å›rodowiska spoÅ‚eczne i gospodarcze. WszÄ™dzie tam musimy zdefiniować problem i z nim walczyć.