Wiadomości branżowe

Konsumenci kupujący w sieci mają coraz wyższe wymagania. W dobie rosnącej inflacji często dotyczą one atrakcyjnych cen

Niższa cena jest dla e-konsumentów najważniejszym czynnikiem decydujÄ…cym o zakupach w internecie. Sukcesywnie roÅ›nie jednak rola tzw. customer experience, czyli ogólnych doÅ›wiadczeÅ„ zakupowych, na które skÅ‚adajÄ…

Niższa cena jest dla e-konsumentów najważniejszym czynnikiem decydujÄ…cym o zakupach w internecie. Sukcesywnie roÅ›nie jednak rola tzw. customer experience, czyli ogólnych doÅ›wiadczeÅ„ zakupowych, na które skÅ‚adajÄ… siÄ™ wygoda, szybkość i opcje pÅ‚atnoÅ›ci, dostawy oraz zwrotu produktu. – W ostatnich latach, zwÅ‚aszcza w trakcie pandemii COVID-19, obserwowaliÅ›my, że oczekiwania konsumentów dotyczÄ…ce zakupów online sÄ… coraz wyższe – mówi MichaÅ‚ Dmoch z Shopee Polska. Platforma marketplace’owa, która zadebiutowaÅ‚a na polskim rynku nieco ponad rok temu, pracuje nad rozwiÄ…zaniami, które majÄ… te doÅ›wiadczenia poprawiać, ale też bardziej angażować użytkowników.

 Klienci oczekujÄ…, że zakupy online bÄ™dÄ… szybkie, Å‚atwe, a do tego tanie, w zwiÄ…zku z czym kluczowe obszary dalszego rozwoju – również dla nas – sÄ… skoncentrowane na oferowaniu użytkownikom atrakcyjnych cen. Realizujemy to poprzez możliwość porównania ofert tego samego produktu pomiÄ™dzy różnymi sprzedawcami na naszej platformie oraz poprzez wprowadzenie programu Gwarancja Najniższej Ceny, który pozwala kupujÄ…cym w bardzo Å‚atwy sposób identyfikować oferty w najniższej cenie wÅ›ród platform online – mówi agencji Newseria Biznes MichaÅ‚ Dmoch, marketing campaigns lead z Shopee Polska.

Jak wynika z raportu agencji Zymetria „E-commerce 2022, czyli Polski i Polacy na zakupach online”, dla 56 proc. kupujÄ…cych w sieci atrakcyjne ceny sÄ… kluczowym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na wybór sklepu online. Jego znaczenie wzrosÅ‚o w ubiegÅ‚ym roku kosztem wygody zakupów, która z kolei jest istotna dla 17 proc. e-konsumentów.

 Chodzi m.in. o dopasowanie tego, co klient znajduje na platformie, do tego, czego szuka. W zwiÄ…zku z tym rozwijamy zarówno nasze narzÄ™dzia wyszukiwania, jak również rozbudowujemy drzewo kategorii i pracujemy nad algorytmami rekomendacyjnymi tak, aby to, co klient widzi w momencie wyszukiwania na naszej platformie, to byÅ‚o dokÅ‚adnie to, czego szuka, i byÅ‚o jak najlepiej do niego dopasowane – wyjaÅ›nia MichaÅ‚ Dmoch. – Klienci oczekujÄ… także wiÄ™cej przejrzystoÅ›ci zwiÄ…zanych z poruszaniem siÄ™ po Å›wiecie e-commerce.

W porównywaniu cen pomocna bÄ™dzie dyrektywa Omnibus, która od 1 stycznia br. naÅ‚ożyÅ‚a na sprzedawców obowiÄ…zek informowania o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. DziÄ™ki temu e-konsumenci majÄ… klarownÄ… informacjÄ™ dotyczÄ…cÄ… atrakcyjnoÅ›ci ofert np. w czasie trwajÄ…cych wyprzedaży. WedÅ‚ug eksperta Shopee Polska ta zmiana przepisów, dotyczÄ…ca również weryfikowania jakoÅ›ci opinii produktowych, które pojawiajÄ… siÄ™ na platformach sprzedażowych, bÄ™dzie dużą zmianÄ… dla Å›wiata e-commerce.

A to już wiesz?  Ponad poÅ‚owa Polaków spodziewa siÄ™ droższej Wielkanocy niż rok temu. Deklarowane wydatki sÄ… ok. 10 proc. wyższe [DEPESZA]

WedÅ‚ug ubiegÅ‚orocznego raportu Gemiusa („E-commerce w Polsce 2022”) atrakcyjna cena zostaÅ‚a wskazana jako kluczowa przez 47 proc. konsumentów. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazÅ‚y siÄ™ niskie koszty dostawy (41 proc.) oraz pozytywne wczeÅ›niejsze doÅ›wiadczenia (35 proc.), atrakcyjne promocje i oferty specjalne (28 proc.), krótki czas oczekiwania na dostawÄ™ (24 proc.) oraz dostÄ™pność różnych form pÅ‚atnoÅ›ci i dostawy (18–19 proc.).

Zdaniem ekspertów w realiach wysokiej inflacji czynniki zwiÄ…zane z cenÄ… i kosztami mogÄ… jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu i prawdopodobnie przeÅ‚ożą siÄ™ na dalszy wzrost popularnoÅ›ci kanaÅ‚u online. To jednak nie oznacza, że nie bÄ™dÄ… potrzebne inicjatywy, które bÄ™dÄ… angażować i przyciÄ…gać klientów do sprzedawcy.

 Od momentu uruchomienia platformy Shopee w Polsce wprowadzamy caÅ‚y czas nowe rozwiÄ…zania i technologie, które pomagajÄ… nam jeszcze lepiej angażować użytkowników i naszych sprzedajÄ…cych – mówi ekspert.

Platforma wykorzystuje do tego miÄ™dzy innymi elementy grywalizacji, czyli wprowadza gry, które sÄ… dostÄ™pne dla kupujÄ…cych w aplikacji. PierwszÄ… takÄ… grÄ… uruchomionÄ… w Polsce byÅ‚a Shopee Shake, polegajÄ…ca na potrzÄ…saniu telefonem przez 10 s, co sprawia, że na konto grajÄ…cego wpadajÄ… monety, dziÄ™ki którym można obniżyć wartość zakupów na platformie i zapolować na przeceny.

– Od lipca ub.r. systematycznie wprowadzamy nowe gry, takie jak Shopee Goool! czy w ostatnich tygodniach Shopee Candy, która co tydzieÅ„ jest rozbudowywana o nowe poziomy tak, żeby caÅ‚y czas angażować naszych użytkowników – mówi MichaÅ‚ Dmoch. – Monety Shopee, które wprowadziliÅ›my w pierwszej poÅ‚owie roku, pozwalajÄ… użytkownikom kumulować punkty przy dokonywanych zakupach tak, aby oszczÄ™dzać przy każdych kolejnych. W ostatnich tygodniach wprowadziliÅ›my również program Cashback w Monetach, który podczas zakupów u wybranych sprzedajÄ…cych pozwala kupujÄ…cemu otrzymywać jeszcze wiÄ™cej monet za każdy zakup.

Innowacje platformy dotyczÄ… także dostaw i obniżenia ich kosztów. Temu ma sÅ‚użyć wprowadzony z InPostem kanaÅ‚ Paczkomat Ekonomiczny – dostawy sÄ… taÅ„sze dziÄ™ki temu, że odbywajÄ… siÄ™ dwa dni w tygodniu. Jest to wiÄ™c opcja dla klientów, którym nie spieszy siÄ™ z przesyÅ‚kÄ…, ale zależy im na oszczÄ™dnoÅ›ciach.

A to już wiesz?  Naukowcy proponują czwarte światło w sygnalizacji drogowej dla samochodów autonomicznych. Pomoże upłynnić ruch na skrzyżowaniach

 ZautomatyzowaliÅ›my też proces zwrotów i skróciliÅ›my go trzykrotnie, tak aby byÅ‚ jeszcze wygodniejszy, szybszy i prostszy zarówno dla kupujÄ…cego, jak i sprzedajÄ…cego. ZmianÄ… jest również wyeliminowanie koniecznoÅ›ci wypeÅ‚niania formularza i drukowania etykiety zwrotu. CaÅ‚a komunikacja miÄ™dzy sprzedajÄ…cym a kupujÄ…cym odbywa siÄ™ w aplikacji – mówi marketing campaigns lead z Shopee Polska.

Zwroty sÄ… ważnym elementem procesu zakupowego w kanale e-commerce. Przed sfinalizowaniem transakcji klienci na ogóÅ‚ sprawdzajÄ… opcje zwrotu towaru w danym sklepie i na tej podstawie podejmujÄ… decyzjÄ™, czy dokonajÄ… w nim zakupu. Brak takiej możliwoÅ›ci lub pÅ‚atny zwrot potrafi ich skutecznie zniechÄ™cić, co potwierdza m.in. tegoroczny raport „Mr. & Mrs. e-commerce” opublikowany przez IzbÄ™ Gospodarki Elektronicznej. Wynika z niego, że pÅ‚atny zwrot zamówionego towaru znajduje siÄ™ w pierwszej piÄ…tce czynników zniechÄ™cajÄ…cych klientów do zakupu w e-commerce.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy