Wiadomości branżowe

Krak?w do 2030 roku ma sie stac miastem neutralnym klimatycznie. Nowa strategia zaklada inwestycje w zielony transport i termomodernizacje budynk?w

Krak?w zmierza do neutralnosci klimatycznej. Do 2030 roku ma sie stac miastem zeroemisyjnym i w tym celu w ramach procesu Deep Demonstrations, zaproponowanego przez organizacje EIT Climate-KIC, buduje zupelnie nowa strategie

Krak?w zmierza do neutralnosci klimatycznej. Do 2030 roku ma sie stac miastem zeroemisyjnym i w tym celu w ramach procesu Deep Demonstrations, zaproponowanego przez organizacje EIT Climate-KIC, buduje zupelnie nowa strategie transformacji. – Chcemy, zeby aktywne formy podr?zowania polaczone z komunikacja publiczna stanowily 75 proc. udzialu w transporcie. Potrzebna jest tez termomodernizacja na masowa skale, bo zmniejszenie zuzycia energii to wstep do wprowadzenia energii odnawialnej jako źr?dla ciepla – zapowiada Andrzej Łazecki z Urzedu Miasta Krakowa.

– Transformacja klimatyczna to bardzo zlozony, dlugotrwaly proces. Dotychczasowe doswiadczenia pokazuja, ze interwencje punktowe o charakterze rozproszonym sa nieskuteczne i z punktu widzenia celu, jakim jest neutralnosc klimatyczna, daleko niewystarczajace. Potrzebne jest nowe podejscie. Taka metodyke zaproponowal nam program Glebokiej Demonstracji – podkresla w rozmowie z agencja Newseria Biznes Andrzej Łazecki, zastepca dyrektora Wydzialu Gospodarki Komunalnej Urzedu Miasta Krakowa.

Dotychczas Krak?w byl jednym z bardziej zanieczyszczonych miast Polski. Wedlug IQ Air 2019 World Air Quality Report zajmowal si?dme miejsce w kraju i 29. w Europie. Stopniowo ma sie to jednak zmieniac. Do 2030 roku miasto – wedle zalozen nowej strategii klimatycznej – stanie sie calkowicie zeroemisyjne. Wynika to m.in. z potrzeby dostosowywania do europejskiej polityki klimatycznej. W ramach Europejskiego Zielonego Ładu w grudniu szefowie rzad?w panstw czlonkowskich UE przyjeli nowy cel redukcji emisji CO2 – ma to byc co najmniej 55 proc. w stosunku do 1990 roku. Dlatego tez Krak?w w ramach procesu Deep Demonstrations Healthy & Clean Cities buduje zupelnie nowa strategie transformacji klimatycznej.

 To zmiana systemowa poprzez innowacje, oparta na czterech filarach. Pierwszy i najwazniejszy to nastawienie na cel, czyli nie zastanawiamy sie nad tym, czego dzisiaj nie mozemy dokonac, ale wyznaczamy ambitny cel. Drugi to wykorzystanie innowacji jako dźwigni zmiany. Trzecie – orkiestracja projekt?w w portfolio tak, zeby wzajemnie sie uzupelnialy i wzmacnialy. Czwarty filar to uczenie sie poprzez dzialanie – wymienia zastepca dyrektora Wydzialu Gospodarki Komunalnej Urzedu Miasta Krakowa. – Rok 2020 poswiecilismy na zbudowanie solidnych fundament?w. Dotychczasowe dzialania moze nie sa tak spektakularne na zewnatrz, ale przyniosly istotne zmiany wewnatrz urzedu. Mam na mysli przede wszystkim wzrost swiadomosci, czyli wiemy, czego chcemy, gdzie jestesmy i jak to osiagnac.

Miasto zmapowalo wszystkie prowadzone dotychczas projekty zwiazane z klimatem, kt?rych bylo niemal 120. Wypracowano sciezke postepowania i zidentyfikowano najwieksze wyzwania. Urzad przygotowal tez dwa pilotazowe projekty dotyczace obszar?w, kt?re emituja najwiecej gaz?w cieplarnianych, czyli transport i ogrzewanie budynk?w. Programy maja zakonczyc sie w ciagu trzech lat, a nastepnie maja zostac zreplikowane na skale calego miasta.

A to już wiesz?  NuPlays i S.P. Records zaoferuja streamingi koncert?w na zywo

 Wyszlismy z zalozenia, ze skoro miasto inwestuje w przebudowe ulic, budowe stacji kolejowej, dr?g rowerowych, to warto te dzialania skupione na niewielkiej powierzchni zebrac w pewien pakiet. Dodatkowo chcemy je obudoc? dzialaniami spolecznymi, partycypacyjnymi, umozliwiajacym decydowanie mieszkancom, i polaczyc z kwestiami adaptacji do zmian klimatu, czyli wprowadzic wiecej zieleni, zacienienie ulic czy gospodarowanie woda opadowa – tlumaczy przedstawiciel UM Krakowa. 

Jak zapowiada Andrzej Łazecki, docelowo udzial ruchu rowerowego w Krakowie ma sie zwiekszyc o kilkanascie procent. Obecnie infrastruktura rowerowa, na kt?ra skladaja sie drogi dla rower?w, ciagi pieszo-rowerowe czy kontrapasy, liczy ok. 235 km. Nowe inwestycje, m.in. budowa nowych sciezek rowerowych, w tym najdluzszej kladki pieszo-rowerowej w Polsce, sprawily, ze tylko w pierwszych tygodniach wrzesnia 2020 roku udzial ruchu rowerowego wzr?sl o 26 proc. r/r.

– Łacznie chcemy, zeby te aktywne formy podr?zowania polaczone z komunikacja publiczna stanowily 75 proc. udzialu w podr?zach – deklaruje Andrzej Łazecki.

Krak?w planuje tez termomodernizacje budynk?w na szeroka skale. Miejskie Przedsiebiorstwo Energetyki Cieplnej w opracowanej mapie cieplnej wyliczylo, ze sposr?d ok. 770 tys. mieszkanc?w Krakowa 68 proc. korzysta z ciepla systemowego dostarczanego przez MPEC. Miasto planuje scentralizoc? wszystkie dzialania, co umozliwi sprawne zarzadzanie i przeniesienie ryzyk z wlascicieli budynk?w na instytucje kontrolowana przez miasto. Jednoczesnie duzy projekt ma wieksze mozliwosci uzyskania dlugoletniego finansowania.

– Termomodernizacja na masowa skale jest potrzebna, bo zmniejszenie zuzycia energii to jest wstep do wprowadzenia energii odnawialnej jako źr?dla energii i ciepla. Jedno bez drugiego nie zadziala – wyjasnia ekspert. – Na pewno potrzebne sa zmiany w sieci cieplowniczej. Myslimy o przebudowie źr?del ciepla na niskoemisyjne, a najlepiej w dluzszej perspektywie zeroemisyjne. Myslimy tez o cyfryzacji sieci, nadaniu jej wiekszej elastycznosci, zeby mozna bylo wlaczac źr?dla energii odnawialnej do sieci cieplowniczej. Na pewno potrzebne sa, i to szybko, rozwiazania dotyczace chlodu i klimatyzowania budynk?w.

Projekt transformacji energetycznej wykorzystuje innowacje spoleczne. To mieszkancy, instytucje pozarzadowe i przedsiebiorcy wsp?lnie okreslaja kierunki zmian.

A to już wiesz?  Ewa Kasprzyk: do dzis nie zaplacono mi za role w filmie "Kobiety bez wstydu"

– Na poczatku grudnia uruchomilismy panel obywatelski poswiecony klimatowi. Jego mysla nadrzedna jest neutralnosc klimatyczna, natomiast tematem przewodnim to, jak miasto i mieszkancy moga poprawic efektywnosc energetyczna i zwiekszyc wykorzystanie energii odnawialnej. Chcemy przedstawic nasze zamierzenia, uzyskac dla nich szerokie poparcie spoleczne, ale tez wskaz?wki, co mozna ewentualnie poprawic – wyjasnia przedstawiciel UM Krakowa.

W procesie transformacji klimatycznej miasto chce czerpac takze z doswiadczen innych europejskich miast, kt?re r?wniez uczestnicza w programie Deep Demonstrations stworzonym przez EIT Climate-KIC.

 Decydujace bedzie polaczenie naszych dzialan ze szczeblem krajowym, odpowiednimi regulacjami legislacyjnymi i programami zachet, ale tez wymiana doswiadczen z innymi miastami europejskimi, bo przeciez 14 innych miast r?wniez uczestniczy w programie Glebokiej Demonstracji – m?wi Andrzej Łazecki. – Jako gmina odpowiadamy bezposrednio, czyli poprzez nasze budynki, oswietlenie ulic, sp?lki komunalne, za ok. 7 proc. emisji, a trzeba zredukoc? ja o 85–90 proc. To pokazuje skale wyzwania i wsp?lpracy, jaka musimy uruchomic, oraz zaangazowania, jakie jest potrzebne ze strony naszych partner?w miejskich i przede wszystkim  mieszkanc?w.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy