Zdjecia w kolorowych magazynach zbyt czesto przeklamuja rzeczywistosc, a retusz jest posuniety do granic wytrzymalosci. To po prostu monidlo, kt?re oglada sie z rozbawieniem – twierdzi Lidia Popiel. Artystka przyznaje, ze na przek?r oczekiwaniom masowego widza, ona sama dba o to, by jej fotografie pokazywaly swiat i ludzi takimi, jakie sa – bez niepotrzebnych upiekszen.
– Naturalnosc jest piekna. Jesli nie oszukujemy, to zjednujemy sobie ogladajacych zdjecie i sciaga to uwage. Widzowie od razu sa bardziej przychylni. Retusz posuniety do granic wytrzymalosci to po prostu monidlo. Monidlo oglada sie z rozbawieniem, nie traktuje sie tego jako dokument, jako czegos prawdziwego. To jest tylko taki przelotny kaprys – m?wi Lidia Popiel agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Lidia Popiel podkresla, ze graficy kolorowych magazyn?w karmia czytelnik?w pieknymi zdjeciami, kt?re przedstawiaja idealny swiat i idealnych ludzi, bo takie sa oczekiwania. Takie fotografie po prostu lepiej sie sprzedaja.
– W magazynach lubimy ogladac swiat troche wyczyszczony, ladniejszy. My chcemy tego ladnego swiata. Gwiazdy chca byc istotami z innych planet, wiec my chetnie to kupujemy, bo chcemy, zeby te inne planety byly zaludnione wyjatkowymi istotami – m?wi Lidia Popiel.
Jej zdaniem mocno przerysowane zdjecia czesto sa wrecz karykaturalne i kiczowate. A bywa i tak, ze cala praca fotografa idzie na marne, bo przy obr?bce grafik posuwa sie niemal do granic absurdu.
– Kultura popularna, gdzie w pewnym sensie spelnia sie pewne oczekiwania, idzie w troche zlym kierunku, poniewaz oczekiwania to nie wszystko, bo sa instytucje, kt?re powinny ksztalcic, a nie spelniac oczekiwania na jednym poziomie – m?wi Lidia Popiel.
Dlatego tym, kt?rzy szukaja w fotografii czegos wiecej niz tylko pieknego i kolorowego obrazka, Popiel poleca fotografie dokumentalna i reportazowa. Takie zdjecia utrwalaja wyjatkowe momenty, w pelni oddajac atmosfere i charakter danego wydarzenia. Fotoreportaz to wiecej niz tysiac sl?w, a wymowny kadr sklania widza do zatrzymania sie i refleksji.
– Swiat dokumentu, fotografii ulicznej czy spolecznej to jest zupelnie inny swiat. Jesli ktos sie interesuje fotografia, to na pewno trafi i na taka. A Photoshop tez jest do tego, zeby tworzyc przepiekne obrazy. W koncu sa artysci, kt?rzy tworza wyjatkowe swiaty w Photoshopie, laczac r?zne zdjecia, robiac to z dystansem i dobrym smakiem – podkresla Lidia Popiel.
Lidia Popiel jest wykladowca w Wyzszej Szkole Fotografii w Warszawie, prowadzi warsztaty i ma na swoim koncie setki sesji zdjeciowych.