Bogaci Wiadomości branżowe

Lokale gastronomiczne powoli odrabiają straty po lockdownie. Restauracje starają się pozyskać nowych klientów

Lokale gastronomiczne powoli odrabiają straty po lockdownie. Restauracje starają się pozyskać nowych klientów
Z powodu pandemii branża gastronomiczna stanęła nad przepaÅ›ciÄ… i przeżyÅ‚a najwiÄ™kszy kryzys od wielu dekad. WÅ‚aÅ›ciciele restauracji ledwo wiÄ…zali koniec z koÅ„cem, bazujÄ…c jedynie na daniach na wynos. Od kilku miesiÄ™cy ruch w lokalach

Z powodu pandemii branża gastronomiczna stanęła nad przepaÅ›ciÄ… i przeżyÅ‚a najwiÄ™kszy kryzys od wielu dekad. WÅ‚aÅ›ciciele restauracji ledwo wiÄ…zali koniec z koÅ„cem, bazujÄ…c jedynie na daniach na wynos. Od kilku miesiÄ™cy ruch w lokalach powoli roÅ›nie, ale wciąż jeszcze nie udaÅ‚o siÄ™ wrócić do poziomu sprzed wybuchu pandemii. Aby na nowo zdobyć zaufanie klientów, trzeba dbać o dobrÄ… ofertÄ™, ale także skutecznie o sobie przypominać.

– Branża gastronomiczna ma siÄ™ coraz lepiej. Zima i wiosna to byÅ‚ dość ciężki okres, dziaÅ‚aÅ‚y gÅ‚ównie wynosy. Co prawda nie da siÄ™ w tak krótkim czasie odbić i odrobić strat, ale wakacje pokazaÅ‚y, że klient zawsze wraca do dobrych miejsc. W tym roku sierpieÅ„ byÅ‚ bardzo cichy w porównaniu do ubiegÅ‚ego roku, bo możliwe, że wiele osób wyjechaÅ‚o na wakacje w obawie przed kolejnÄ… falÄ… lockdownu na jesieni, ale i tak jest dobrze – mówi agencji Newseria Lifestyle Marcin Książka, szef kuchni w Å»ywej Kuchni.

Restauracje, które przetrwaÅ‚y dotychczasowe lockdowny, muszÄ… wÅ‚ożyć ogromny wysiÅ‚ek w to, aby odbudować swojÄ… pozycjÄ™ na rynku i ponownie przyciÄ…gnąć klientów.  Dobrym pomysÅ‚em na dotarcie do nich jest festiwal Restaurant Week. To najwiÄ™ksze i najpopularniejsze wydarzenie branży restauracyjnej. Dla klientów to dobra okazja na poznanie najlepszych lokali w ich popisowym wydaniu. Zestaw skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z przystawki, dania gÅ‚ównego i deseru, niezależnie od miejsca, jest dostÄ™pny w cenie 59 zÅ‚.

– Najlepsi szefowie kuchni przygotowujÄ… trzydaniowe doÅ›wiadczenie. Mamy dwa rodzaje menu: wegetariaÅ„skie lub wegaÅ„skie oraz menu miÄ™sne, wiÄ™c w każdej z ponad 300 restauracji w Polsce można wybrać najlepszy zestaw dla siebie. W tym roku mamy ponad 60 debiutów, wiÄ™c szczególnie dla osób, które szukajÄ… nowoÅ›ci, jest to idealne wydarzenie, żeby Å›ledzić trendy gastronomiczne. Åšrednio festiwal odwiedza okoÅ‚o 110 tys. goÅ›ci – mówi Renata Marcinowska, Happiness & Relations Manager w Restaurant Club, który organizuje festiwal.

A to już wiesz?  W branży produkcyjnej pogłębia siÄ™ niedobór kadr. Firmy coraz częściej włączajÄ… siÄ™ w proces ich ksztaÅ‚cenia

Z ankiet przeprowadzonych przez organizatorów wynika, że goÅ›cie, którzy odwiedzili dany lokal podczas Restaurant Week, chÄ™tnie do niego wracajÄ…, a co wiÄ™cej polecajÄ… również to miejsce swoim znajomym.

– MyÅ›lÄ™, że jest to szczególnie ważne w okresie postpandemicznym, kiedy branża gastronomiczna dopiero wybudza siÄ™ po ostatnim zamkniÄ™ciu. Ten festiwal promuje wychodzenie do restauracji i Å›wiÄ™towanie różnego rodzaju okazji oraz pokazuje, że za każdym razem szefowie kuchni mogÄ… nas zaskoczyć czymÅ› innym – mówi Renata Marcinowska.

PrzykÅ‚adowo w zestawach Å»ywej Kuchni klienci mogÄ… spróbować m.in. kremu z podgrzybków, muszli Å›w. Jakuba, Å‚ososia oraz wegaÅ„skiej tarty czekoladowej.

– Warto brać udziaÅ‚ w tym festiwalu, gdyż jest to ogromna szansa na promowanie restauracji i pokazanie, jakie dania gotuje. Przy maÅ‚ym koszcie można spróbować bardzo dużo różnych potraw. Na tÄ™ okazjÄ™ w wielu restauracjach przygotowane sÄ… specjalne dania, których normalnie nie ma w karcie. Poza tym po takiej dużej przerwie spowodowanej pandemiÄ… dużo restauracji byÅ‚o zamkniÄ™tych i teraz w fajny sposób można wrócić na rynek – mówi Marcin Książka.

HasÅ‚o tegorocznej edycji to „Food Must Go On!”. Organizatorzy nawoÅ‚ujÄ… nim do tego, aby przy okazji kolejnej fali pandemii nie zamykać ponownie restauracji, tylko pozwolić im dziaÅ‚ać w okreÅ›lonym reżimie sanitarnym. DziÄ™ki „Karcie Higieny”, która jest jednym z filarów Restaurant Week, Restaurant Club chce podkreÅ›lić peÅ‚nÄ… gotowość restauracji na bezpieczne przyjmowanie goÅ›ci,  zgodne z wytycznymi sanitarno-epidemiologicznymi.

– Po ostatnich lockdownach, które wstrzÄ…snęły niezależnÄ… scenÄ… restauracyjnÄ… w Polsce, nie możemy pozwolić na kolejne zamkniÄ™cie. I tu nie chodzi tylko o jedzenie, ale też o relacje towarzyskie, o to, żebyÅ›my mogli siÄ™ cieszyć naszÄ… codziennoÅ›ciÄ…. Chcemy wiÄ™c, aby festiwal byÅ‚ też rodzajem wsparcia dla restauracji, aby łączyć goÅ›ci z lokalami i pokazywać, że scena restauracyjna w Polsce rozwija siÄ™ bardzo dynamicznie i jest jednÄ… z najbardziej kreatywnych scen na Å›wiecie. Nie zakÅ‚ócajmy tego – mówi Renata Marcinowska.

A to już wiesz?  Beata Sadowska: Negocjuje jeden duzy projekt telewizyjny i dwa internetowe

Oferta restauracji jest dostępna na stronie restaurantweek.pl.

– Tam też dokonujemy rezerwacji w konkretnej restauracji, wybierajÄ…c konkretne menu, przychodzimy na konkretnÄ… godzinÄ™, później po otrzymaniu potwierdzenia rezerwacji opÅ‚acamy jÄ… również na stronie, a potem pozostaje nam tylko cieszyć siÄ™ caÅ‚ym doÅ›wiadczeniem restauracyjnym – mówi Happiness & Relations Manager w Restaurant Club.

Jak podkreÅ›la, wczeÅ›niejsza rezerwacja i wybór konkretnego menu pozwala restauracjom odpowiednio wyliczyć skÅ‚adniki i porcje, co zapobiega marnowaniu jedzenia.

Szósta edycja festiwalu Restaurant Week potrwa do 26 wrzeÅ›nia. Liczba goÅ›ci w poprzednich edycjach do tej pory przekroczyÅ‚a już 1 mln.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy