Data publikacji: 2017-08-07
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Made in France
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
W ramach kampanii French Touch, sprawdzamy jakie wynalazki zawdzięczamy Francuzom.

Niektórzy ją uwielbiają, inni uważają za zbyt zadufaną w sobie. Jedno jest pewne. Obok Francji nie da się przejść obojętnie. Od zawsze budziła i wciąż budzi niezwykłe emocje. Stolica mody, kultury i inspiracji dla całych pokoleń. Do dziś korzystamy z jej bogactwa i niesamowitych wynalazków, choćby w deszczową majową wiosnę, gdy używamy parasola. Pierwszy rozkładany parasol powstał właśnie we Francji i na stałe zrewolucjonizował życie milionów ludzi. W ramach kampanii French Touch, sprawdzamy jakie wynalazki zawdzięczamy Francuzom.
Parasol zgodnie ze swojÄ… etymologiÄ… pierwotnie chroniÅ‚ głównie przed sÅ‚oÅ„cem, dopiero z czasem przypisano mu rolÄ™ także przeciwdeszczowÄ…. PomysÅ‚odawcÄ… tego wynalazku byÅ‚ paryski kaletnik Jean Marius, który stworzyÅ‚ parasol pokryty natÅ‚uszczonÄ… tkaninÄ… chroniÄ…cÄ… przed deszczem. DziÄ™ki swojej pierwszej klientce, księżnej Elżbiecie Charlottcie, zachwyconej innowacyjnym jak na ówczesne lata rozwiÄ…zaniem, parasole Mariusa zaczęły sprzedawać siÄ™ jak ciepÅ‚e buÅ‚eczki. Produkcja wynalazku byÅ‚a jednak dość kosztowna, dlatego posiadanie parasola przeciwdeszczowego przez dÅ‚ugi czas byÅ‚o domenÄ… osób zamożnych. Pozostali mogli liczyć m.in. na wypożyczenie sprzÄ™tu np. z kawiarni. Jak wiadomo popyt rodzi podaż, dlatego w 1769 r., w Paryżu, powstaÅ‚y nawet oficjalne wypożyczalnie parasoli! Pierwsza z nich znalazÅ‚a siÄ™ przy Pont Neuf i dziaÅ‚aÅ‚a od rana do późnych godzin nocnych. Popularność „deszczochronówâ€, jak je wtedy nazywano, szybko przeÅ‚ożyÅ‚a siÄ™ na efekt tzw. domina. Na przestrzeni lat powstawaÅ‚y parasole z dodatkowymi „funkcjami†m.in. z lornetkÄ… teatralnÄ…, futeraÅ‚em na okulary czy zegarkiem.
Kolejnej rewolucji w codziennym życiu Francuzów i nie tylko dokonał Baron Marcel Bich. To właśnie jego determinacji i pomysłowości zawdzięczamy długopisy kulkowe! Gdy w roku 1950, Bich zakładał firmę wraz ze swoim wspólnikiem Edouardem Buffardem, cały świat do pisania używał piór wiecznych. Genialny wizjoner wpada na pomysł innowacyjnego długopisu zakończonego kulką i umożliwiającego szybsze pisanie bez konieczności czekania na wyschnięcie atramentu. Tak właśnie powstał BIC Cristal. Pierwszy, kulkowy, jednorazowy długopis błyskawicznie stał się modny we Francji i pozostałych państwach Europy tworząc tym samym jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie.
Warunki polowe
– Skoro jesteÅ›my przy modzie, to trzeba przyznać, że Francji zawdziÄ™czmy w tym temacie dużo, jeÅ›li nie wszystko. I nie chodzi tu wcale o nazwiska znanych projektantów, którzy od setek lat ubierajÄ… ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie, ale o tzw. modowe wynalazki – mówi Stephane Antiga, dyrektor generalny French Touch. – Kto z nas wyobraża sobie np. rozgrywki golfa bez prostych, acz eleganckich koszulek polo? Dzisiaj noszÄ… je wszyscy, mężczyźni, kobiety, a nawet dzieci – dodaje. PomysÅ‚odawcÄ… tego konkretnego kroju koszulki byÅ‚ Francuz René Lacoste. W latach 20-tych XX wieku wymyÅ›liÅ‚ pierwszÄ… baweÅ‚nianÄ… bluzkÄ™ z krótkimi rÄ™kawami i miÄ™kkim koÅ‚nierzykiem. Lacoste, sportowiec i profesjonalny tenisista wystÄ…piÅ‚ w niej jako pierwszy gracz w historii tenisa podczas meczu w 1926 r. Prostota, elegancja, a przede wszystkim wygoda koszulki polo szybko wzbudziÅ‚a zainteresowanie caÅ‚ej branży. Kilka lat później, po zakoÅ„czeniu kariery, Lacoste zdecydowaÅ‚ siÄ™ na zmianÄ™ Å›cieżki kariery, zaÅ‚ożenie firmy odzieżowej wraz z André Gillierem i rozpoczÄ™cie masowej produkcji „polówekâ€. PoczÄ…tkowo w sprzedaży, ukierunkowanej na rynek tenisistów i innych sportowców, znajdowaÅ‚y siÄ™ tylko biaÅ‚e koszulki, z czasem firma poszerzyÅ‚a swoje grono odbiorców i wprowadziÅ‚a inne kolory. DziÅ› polo z charakterystycznym znaczkiem krokodyla to symbol najwyżej jakoÅ›ci i komfortu.
Wychodzone zmiany
Ten ostatni – komfort, przyświecał Rose Repetto, matce znanego francuskiego tancerza i choreografa Rolanda Petita, gdy na prośbę syna zaprojektowała baletki. Ręcznie robione, szyte na lewą stronę (na prawą były odwracane dopiero po uszyciu) miały być przede wszystkim wygodne i bezpieczne dla stóp tancerza. I tak pierwsza para baletek uszyta w małej pracowni w samym sercu Paryża dała początek gigantycznemu imperium istniejącemu do dziś. Sława baletek od Repetto rozprzestrzeniała się błyskawicznie i wyszła poza krąg ludzi związanych z teatrem i baletem. Pierwsze „cywilne†buty Rose Repetto stworzyła na zamówienie wschodzącej wówczas gwiazdy kina – Brigitte Bardot. Aktorka zagrała w nich w kultowym filmie „I bóg stworzył kobietę†i zapoczątkowała modę na noszenie balerin, która trwa do dziś.
Przełamanie tabu
Jak widać Francja bez wÄ…tpienia zrewolucjonizowaÅ‚a Å›wiat kobiet. A co z mężczyznami? Podobnie! To nad SekwanÄ… powstaÅ‚y wynalazki, które na zawsze zmieniÅ‚y m.in. uwielbiany przez panów Å›wiat motoryzacji. Najlepszym przykÅ‚adem jest skrzynia biegów. TwórcÄ… przeÅ‚omowego rozwiÄ…zania byÅ‚ Francuz, Louis Renault, który w 1898 roku zaprezentowaÅ‚ swój wynalazek na wzgórzach Montmartre. MÅ‚ody mechanik zdobyÅ‚ wówczas swoje pierwsze zamówienia, które bezpoÅ›rednio przyczyniÅ‚y siÄ™ do powstania jednej z najsÅ‚ynniejszych marek motoryzacyjnych na Å›wiecie. Francja odegraÅ‚a także ogromnÄ… rolÄ™ w rewolucji obyczajowej i seksualnej w Europie. Wystarczy wspomnieć o „Barbelliâ€, jednym z pierwszych filmów erotycznych nakrÄ™conym w 1968 r. na podstawie francuskiego komiksu Jean-Claude’a Foresta, czy piosence „Je t’aime… moi non plusâ€. Utwór Jane Birkin i Serge’a Gainsbourga, raz na zawsze zÅ‚amaÅ‚ wszelkie tabu. Singiel byÅ‚ pierwszÄ…, tak otwartÄ…, ogólnoÅ›wiatowÄ… prowokacjÄ… muzycznÄ…. PotÄ™piÅ‚ go nawet sam Watykan! Piosenka zostaÅ‚a zakazana w wielu krajach Europy, w tym również w Polsce, a w samej Francji można jÄ… byÅ‚o usÅ‚yszeć w radiu dopiero po godzinie dwudziestej trzeciej. Mimo, iż od premiery minęło tyle lat, odgÅ‚osy miÅ‚osnych uniesieÅ„ do dziÅ› rozpalajÄ… zmysÅ‚y ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie.
Artykuł powstał w ramach French Touch czyli święta Francji w Polsce. French Touch to kampania edukacyjna połączona z ogólnopolską akcją handlową i zakończona uroczystą galą w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Główne cele kampanii to przybliżenie Polakom francuskiego stylu życia, francuskiej kultury, mody etc. Więcej na http://frenchtouchlabellevie.pl/
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE