– W caÅ‚ej Europie zmieniÅ‚ siÄ™ Å‚aÅ„cuch dostaw, co jest dla maÅ‚ych i Å›rednich firm olbrzymiÄ… szansÄ…. MogÄ… jÄ… wykorzystać dziÄ™ki technologii, jednak żeby chciaÅ‚y pójść tÄ… drogÄ…, musimy im pokazać, że to jest efektywne, przystÄ™pne cenowo i opÅ‚acalne – podkreÅ›la Artur Pollak, prezes APA Group. Gliwicka spóÅ‚ka uruchomiÅ‚a wÅ‚aÅ›nie Centrum Testowania Technologii PrzemysÅ‚u 4.0. Pozwoli ono w praktyce sprawdzić, jak wyglÄ…da proces produkcji opartej o nowe technologie, jak np. IoT, big data czy machine learningu, na których opiera siÄ™ koncepcja przemysÅ‚u 4.0.
– W przemyÅ›le 3.0 koncentrowaliÅ›my siÄ™ gÅ‚ównie na technologii i wytwarzaniu produktów na zlecenie, w przemyÅ›le 4.0 nowoczesny zespóÅ‚ patrzy natomiast na dane, analizuje klienta i jego zachowania, chce jak najszybciej reagować na jego potrzeby. To sÄ… nowe formy funkcjonowania biznesu – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Artur Pollak, prezes zarzÄ…du APA Group.
PrzemysÅ‚ 4.0, nazywany inaczej czwartÄ… rewolucjÄ… przemysÅ‚owÄ…, to proces technologicznej i organizacyjnej transformacji przedsiÄ™biorstw, który obejmuje m.in. cyfryzacjÄ™ produktów i usÅ‚ug, wprowadzanie nowych modeli biznesowych i integracjÄ™ Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci, opierajÄ…c siÄ™ na nowych technologiach, takich jak big data, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, 5G, cloud computing, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, nowe generacje robotów przemysÅ‚owych czy internet rzeczy.
– PrzemysÅ‚ 4.0 to bardziej filozofia niż technologia. Wszyscy musimy siÄ™ nauczyć nowego podejÅ›cia, ale najpierw trzeba to zobaczyć. Jako przedsiÄ™biorcy nie chcemy tracić pieniÄ™dzy na coÅ›, co jest nieużyteczne – mówi Artur Pollak. – Dlatego stwierdziliÅ›my, że zbudujemy centrum, zaprosimy klientów i pokażemy im, jak z tego dobrze korzystać, zaplanować i wdrożyć tÄ™ zmianÄ™. ChcieliÅ›my pokazać biznesowi jak korzystać z benefitów wynikajÄ…cych z nowoczesnych technologii i form zarzÄ…dzania zespoÅ‚ami.
APA Group, specjalizujÄ…ca siÄ™ m.in. w rozwiÄ…zaniach automatyki przemysÅ‚owej, uruchomiÅ‚a wÅ‚aÅ›nie Centrum Testowania Technologii PrzemysÅ‚u 4.0 w Gliwicach. To projekt edukacyjny skierowany do polskiej branży przemysÅ‚owej, który pokazuje technologie przemysÅ‚u 4.0 w rzeczywistym użyciu.
– ZaprosiliÅ›my do niego naukowców, firmy technologiczne, klientów, którzy dzielili siÄ™ swojÄ… wiedzÄ… i oczekiwaniami, oraz przedsiÄ™biorstwa, które znajÄ… siÄ™ na integracji, automatyzacji i robotyzacji. Jeżeli zmiksujemy te wszystkie kompetencje i potrzeby, wyjdzie z tego rozwiÄ…zanie dopasowane do potrzeb firm, zrozumiaÅ‚e i przystÄ™pne cenowo, które wyeliminuje strach przed zmianÄ… technologicznÄ… – wyjaÅ›nia prezes APA Group.
Gliwickie centrum jest dostÄ™pne bezpÅ‚atnie dla wszystkich zainteresowanych. Ma formułę staÅ‚ej ekspozycji online i offline, dziÄ™ki czemu każdy – zarówno na miejscu, jak i przez internet – może wybrać przykÅ‚adowy produkt, nadać mu charakterystyczne cechy, a nastÄ™pnie go wytworzyć, monitorujÄ…c w czasie rzeczywistym każdy etap procesu produkcyjnego, przebiegajÄ…cego z wykorzystaniem m.in. IoT, Big Data czy machine learningu. Na koniec użytkownik otrzyma prosty raport z oznaczeniem wskaźników jakoÅ›ci, wydajnoÅ›ci, kosztów czy zużycia energii i emisji CO2. Pozwoli to precyzyjnie oszacować, ile naprawdÄ™ kosztuje wyprodukowanie jednego komponentu z wykorzystaniem technologii, na których opiera siÄ™ koncepcja przemysÅ‚u 4.0.
– Takie centra „promieniujÄ…” przynajmniej na kilkaset kilometrów. Dlatego im wiÄ™cej tego typu rozwiÄ…zaÅ„ bÄ™dziemy mieć w Polsce, im wiÄ™cej osób siÄ™ o tym dowie, im wiÄ™cej osób przyjrzy siÄ™, jak to wyglÄ…da i zaimplementuje swoje wÅ‚asne rozwiÄ…zania, tym lepiej bÄ™dzie nam siÄ™ żyÅ‚o. BÄ™dziemy pracować mniej, a jednoczeÅ›nie wiÄ™cej na tym zarabiać – mówi PrzemysÅ‚aw Sulich, wiceprzewodniczÄ…cy Komisji ds. Cyfryzacji i PrzemysÅ‚u 4.0 Polsko-Niemieckiej Izby PrzemysÅ‚owo-Handlowej, prezes zarzÄ…du A1 Europe.
– Jako spoÅ‚eczeÅ„stwo boimy siÄ™ zmiany. Boimy siÄ™, że komputery przejmÄ… od nas procesy zarzÄ…dcze, wyeliminujÄ… ludzi z procesu wytwórczego, że roboty bÄ™dÄ… produkować, a technologia okaże siÄ™ groźna. Technologia jest tak groźna, jak czÅ‚owiek chce, aby byÅ‚a. Naszym celem jest tworzenie technologii przystÄ™pnej, która spowoduje, że bÄ™dziemy pracować mÄ…drze, a nie ciężko – dodaje Artur Pollak.
Gliwickie centrum to część pilotażowego projektu NAZCA 4.0, który zainicjowaÅ‚a APA Group. Jego celem jest wdrożenie idei przemysÅ‚u 4.0 w firmach, dla których do tej pory byÅ‚a ona poza zasiÄ™giem. Dotyczy to zwÅ‚aszcza sektora MÅšP.
– MaÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa majÄ… w tej chwili potężny problem, bo w caÅ‚ej Europie zmieniÅ‚ siÄ™ Å‚aÅ„cuch dostaw, ale jest to dla nich zarazem olbrzymia szansa. Możemy jÄ… wykorzystać dziÄ™ki technologii dostÄ™pnej również w Polsce. Jednak żeby maÅ‚y i Å›redni biznes chciaÅ‚ pójść tÄ… drogÄ…, musimy mu pokazać, że to jest efektywne, przystÄ™pne cenowo i opÅ‚acalne – podkreÅ›la Artur Pollak.
PrzedsiÄ™biorstwom, które dołączÄ… do projektu Nazca 4.0, zostanie nadany status testera. BÄ™dÄ… one mogÅ‚y m.in. testować nowe rozwiÄ…zania i narzÄ™dzia oraz wyrażać na ich temat swoje opinie, pomagajÄ…c w ten sposób je udoskonalać. W zamian otrzymajÄ… zaÅ› możliwość zmodernizowania swoich zakÅ‚adów produkcyjnych i nabycia unikatowej wiedzy od specjalistów, którzy na co dzieÅ„ automatyzujÄ… zakÅ‚ady najwiÄ™kszych na Å›wiecie gigantów, takich jak Volkswagen, Amazon, 3M czy Tesla.
– Kluczem do optymalizacji procesu jest zbieranie danych na jego temat i mierzenie go. Nie da siÄ™ optymalizować czegoÅ›, o czym nie mamy pojÄ™cia. WiÄ™c najpierw musimy zebrać dane, zastanowić siÄ™, w czym tkwi problem i co moglibyÅ›my poprawić – mówi Maciej Walczak, kierownik projektów Industry 4.0 w APA Group. – To jest projekt, który ma umożliwić firmom bycie jeszcze bardziej konkurencyjnym, czyli wytwarzanie produktów spersonalizowanych, uÅ‚atwienie produkcji wydajnej, niskokosztowej, o wysokich parametrach produktu koÅ„cowego. Ma zwiÄ™kszyć Å›wiadomość menadżerów, sÅ‚użb utrzymania ruchu odnoÅ›nie tego, jaki jest stan naszych urzÄ…dzeÅ„ produkcyjnych.
Jak pokazuje ubiegÅ‚oroczny raport Deloitte („PrzemysÅ‚ 4.0 w Polsce”), w Polsce 58 proc. menedżerów wyższego szczebla (z których 1/3 reprezentowaÅ‚a branżę produkcyjnÄ…) wskazaÅ‚o, że cyfrowa transformacja to gÅ‚ówny priorytet strategiczny w ich organizacji, a zdaniem 39 proc. ich firma ma odpowiednie kompetencje i zasoby ludzkie, żeby ten proces przeprowadzić. WiÄ™kszość (86 proc.) wskazaÅ‚a też, że wdrażanie nowych technologii bÄ™dzie mieć kluczowe znaczenie dla zachowania ich przewagi konkurencyjnej na rynku.
Projekt Nazca 4.0 jest skierowany przede wszystkim do wÅ‚aÅ›cicieli MÅšP, ale także do menadżerów, automatyków, planistów czy kierowników produkcji. Å»eby do niego dołączyć, trzeba skontaktować siÄ™ z APA Group lub zapisać do grupy eksperckiej na LinkedIn („Industry 4.0 | IIoT | Automatyzacja – na poważnie”). Projektowi gliwickiego centrum patronujÄ… już m.in. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Politechnika ÅšlÄ…ska.
– ÅšlÄ…sk jest przemysÅ‚owym sercem Polski, wiÄ™c każdy tego typu przykÅ‚ad, w którym wiele technologii może być skojarzonych razem, pokazuje innym partnerom, jak można z tego korzystać. Już czas, żebyÅ›my zaczÄ™li sprzedawać caÅ‚e systemy i rozwiÄ…zania caÅ‚oÅ›ciowe, które pozwalajÄ… uzyskać dużo wyższÄ… marżę i polepszyć też jakość życia w terenie producenta – podkreÅ›la PrzemysÅ‚aw Sulich.