– WystÄ™py Ewy Demarczyk zawsze byÅ‚y dla mnie hipnotyzujÄ…cym przekazem energetycznym – mówi wokalistka, która oddaje artystce hoÅ‚d swoimi interpretacjami jej kultowych utworów. Trzy wyjÄ…tkowe koncerty poÅ›wiÄ™cone „Czarnemu AnioÅ‚owi" odbyÅ‚y siÄ™ w Teatrze Polonia w Warszawie. Natalia Sikora wykonaÅ‚a m.in.: „KaruzelÄ™ z Madonnami”, „Skrzypka Hercowicza”, „Czerwonym blaskiem otoczona”, „CygankÄ™”, „RebekÄ™” i „Tomaszów”.
Koncerty ku pamiÄ™ci Ewy Demarczyk zostaÅ‚y zorganizowane tuż przed jej 82. urodzinami, które obchodziÅ‚aby 16 stycznia. Natalia Sikora zaznacza, że choć „Czarny AnioÅ‚” odszedÅ‚, to utwory tej charyzmatycznej artystki pozostanÄ… z nami na zawsze, bo to ponadczasowe kompozycje i prawdziwy wokalny majstersztyk.
– Razem z zespoÅ‚em Tango Attack w postaci interpretacji muzyczno-emocjonalno-uczuciowej oddajemy hoÅ‚d Ewie Demarczyk – niezwykÅ‚ej osobowoÅ›ci, artystce, która wychodziÅ‚a ponad poziom tamtych lat, tych lat i pewnie nastÄ™pnych lat. DziÄ™ki talentowi, dziÄ™ki niebywaÅ‚ej koncentracji potrafiÅ‚a interpretować teksty i muzykÄ™, a przede wszystkim interpretować prostego czÅ‚owieka, ukrytego czy to w wierszu Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego, czy w innym tekÅ›cie literackim – mówi agencji Newseria Lifestyle Natalia Sikora.
Repertuar Ewy Demarczyk jest niezwykle bogaty. Jej muzyczne interpretacje najpiÄ™kniejszych polskich wierszy, autorstwa m.in. Juliana Tuwima, BolesÅ‚awa LeÅ›miana, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej czy Mirona BiaÅ‚oszewskiego, na staÅ‚e weszÅ‚y do kanonu polskiej muzyki. Magnetyczny gÅ‚os i ekspresyjny styl Å›piewu sprawiÅ‚y, że te poetyckie utwory zyskiwaÅ‚y nowy wymiar artystyczny. Natalia Sikora nie ukrywa, że możliwość zmierzenia siÄ™ z kompozycjami legendy to dla niej ogromny zaszczyt. Zadanie nie byÅ‚o Å‚atwe, ale jego podjÄ™cie przyniosÅ‚o jej ogromnÄ… satysfakcjÄ™ i pozwoliÅ‚o siÄ™ wykazać dużą inwencjÄ… twórczÄ….
– Każdy utwór wymaga od artysty gotowoÅ›ci interpretacyjnej. Tutaj najwiÄ™kszym wyzwaniem byÅ‚o uÅ‚ożyć dzikość serca w konstrukcjach matematycznych ukrytych w tych kompozycjach muzycznych – tÅ‚umaczy.
Wokalistka zapewnia, że Ewa Demarczyk to dla niej niezwykle ważna postać. Ceni ją nie tylko za dokonania muzyczne, ale także za styl bycia, poglądy i niebywałą charyzmę. Żałuje też, że nigdy nie miała możliwości, by poznać ją osobiście.
– Prywatnie nie poznaÅ‚yÅ›my siÄ™ z EwÄ…, ale od kilkunastu lat znam siÄ™ z prof. WiesÅ‚awem KomasÄ…, który wÅ‚aÅ›nie jÄ… znaÅ‚. I wiem, że miaÅ‚a niebywaÅ‚e poczucie humoru, że podlegaÅ‚a nieprzyjemnej ocenie Polaków, Å›rodowiska artystycznego. Wiem, że siÄ™ jej bali, bojÄ… i bÄ™dÄ… siÄ™ bać ludzie, którzy po prostu nie wiedzÄ…, po co sÄ… na tym Å›wiecie. A mówiÄ™ to dlatego, że zrobiÅ‚o siÄ™ jakieÅ› obciążenie osobowoÅ›ci Ewy tym wszystkim, kiedy ona w pokorze zawsze byÅ‚a skupiona na istocie swojego bycia, czyli na piosenkach – mówi Natalia Sikora.
Jak przekonuje, czÄ™sto wraca do piosenek Ewy Demarczyk, bo te wyjÄ…tkowe kompozycje i sposób ich wykonania nigdy siÄ™ jej nie znudzÄ…. Na scenie zawsze emanowaÅ‚a spokojem, a owo wrażenie potÄ™gowaÅ‚ jeszcze czarny strój, oszczÄ™dność gestów i wrÄ™cz nieruchome spojrzenie.
– Przez caÅ‚e życie w różnych momentach widziaÅ‚am przede wszystkim Å›piewajÄ…cÄ… EwÄ™ w nagraniach. Zawsze byÅ‚ to rodzaj zahipnotyzowania w odbiorze, podobnie jak przy Jimim Hendriksie czy tak jak przy Janis Joplin, że znika wszystko inne. Jeżeli nawet telewizor ma obudowÄ™, to ta obudowa nagle znika, robi siÄ™ mgÅ‚a dookoÅ‚a, bo jest hipnotyzujÄ…cy przekaz energetyczny. I to jest coÅ›, co łączy mnie z EwÄ… i co powoduje, że ja czasami lubiÄ™ włączyć sobie materiaÅ‚ Ewy – mówi wokalistka.
Natalia Sikora nie pierwszy raz oddaje hoÅ‚d legendom. WczeÅ›niej zmierzyÅ‚a siÄ™ bowiem m.in. z repertuarem Édith Piaf i Janis Joplin. Niewykluczone sÄ… wiÄ™c kolejne specjalne koncerty, ale sama artystka na razie nie chce uchylić rÄ…bka tajemnicy,
– Nie chcÄ™ teraz opowiadać o tym, co mam w gÅ‚owie, bo mam tam bardzo dużo. Takie hoÅ‚dy to sÄ… po prostu bardzo wartoÅ›ciowe materiaÅ‚y, tworzone przez odważnych ludzi, i niech one sÄ… przykÅ‚adem przede wszystkim dla odbiorców, ale też i dla artystów, że jeżeli bawimy siÄ™ w sztukÄ™, to róbmy to serio, a nie z powodu jakiejÅ› kalkulacji. Åšwiat jest bardzo komercyjny, wiÄ™c ja zawsze bÄ™dÄ™ żyć na kontrze – dodaje.