Data publikacji: 2018-11-06
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Naukowy maraton białostockich licealistów. Rozwijali pasje z energią
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Warsztaty w Instytucie Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, wizyta w łódzkim EC1 oraz w „Eksperymentatorium†i zajÄ™cia w Narodowym Centrum BadaÅ„ JÄ…drowych. Praktyczne warsztaty to element, realizowanego w I SLO w BiaÅ‚ymstoku, unijnego projektu „Rozwijamy pasjeâ€.
Warsztaty w Instytucie Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, wizyta w łódzkim EC1 oraz w „Eksperymentatorium†i zajÄ™cia w Narodowym Centrum BadaÅ„ JÄ…drowych w Åšwierku– trzy dni intensywnej nauki fizyki majÄ… za sobÄ… licealiÅ›ci z I SLO przy Fabrycznej 10. Praktyczne warsztaty to element, realizowanego w szkole unijnego projektu „Rozwijamy pasjeâ€.
Jednym z założeń projektu jest nauka poprzez praktykę i zajęcia prowadzone metodą eksperymentu, w różnych miejscach. Ostatnio, 60 licealistów (głównie fizyków, ale też biologów, chemików i humanistów) oraz czworo opiekunów przez trzy dni, od rana do wieczora, zgłębiało tajniki szeroko rozumianej energii podczas zajęć zróżnicowanych zarówno pod względem formy, jak i tematyki.
– Od historii energetyki, poprzez alternatywne źródÅ‚a energii, aż do reakcji termojÄ…drowej – to byÅ‚y czas intensywnej, ale i przyjemnej nauki – oceniajÄ… projekt uczniowie.
Nauka i sztuka
Naukowa przygoda zaczęła siÄ™ od warszawskiego Instytutu Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, gdzie uczniowie na wÅ‚asne oczy obejrzeli najwiÄ™kszy w Europie generator plazmowy PF-1000 oraz Laboratorium Plazmowych Silników Satelitarnych; wziÄ™li też udziaÅ‚ w warsztatach artystycznych Teatru GO – prawdziwych zajÄ™ciach motywacyjnych z elementami filozofii, etyki i psychologii.
– DziÄ™ki wizycie w instytucie uÅ›wiadomiliÅ›my sobie, jak ogromne znaczenie ma dla ludzkoÅ›ci opracowanie dodatniego bilansu fuzji jÄ…drowej w obliczu rozwoju cywilizacyjnego, skoÅ„czonoÅ›ci paliw kopalnych i dbania o Å›rodowisko naturalne – mówi Marcin Dadura. – ZaskakujÄ…cym doÅ›wiadczeniem byÅ‚o rozumienie fizyki, jako sztuki i teatralne przedstawienie przybliżajÄ…ce nam zjawisko syntezy jÄ…drowej.
– MogÅ‚am zobaczyć na żywo urzÄ…dzenie, w którym wykonywane sÄ… doÅ›wiadczenia na temat energii wytwarzanej podczas fuzji jÄ…drowej, a późniejszy wykÅ‚ad  w przystÄ™pny sposób wyjaÅ›niÅ‚ nam to zjawisko – dodaje Åucja Å»ukowska.
Znakomitym uzupełnieniem warsztatów był seans filmowy „Pierwszy Człowiek†o Neil’u Armstrongu, amerykańskim kosmonaucie, który pierwszy postawił stopę na Księżycu.
Kolejnym punktem programu byÅ‚a Åódź i Centrum Nauki i Techniki w dawnej Elektrowni Åódzkiej, gdzie uczniowie mogli zgłębić tematy, dotyczÄ…ce przetwarzania energii; wziÄ™li też udziaÅ‚ w interaktywnych warsztatach w łódzkim Experymentarium.
– To byÅ‚o wyjÄ…tkowo interesujÄ…ce – obydwa miejsca umożliwiajÄ… samodzielne wykonywanie wielu doÅ›wiadczeÅ„ i jest to dużo ciekawsze niż "zwykÅ‚e lekcje" – ocenia Melania SzymaÅ„ska.
Reaktor pod stopami  Â
Trzeci dzień wyjazdu poświęcony był wizycie w Narodowym Centrum Badań Jądrowych w Świerku, koło Otwocka.
– Szczególne wrażenie wywarÅ‚ na nas reaktor Maria w Åšwierku – jego rozmiary, profesjonalizm pracowników, procedury bezpieczeÅ„stwa, a także caÅ‚y kompleks naukowy wokół reaktora – wspomina Marcin Dadura. – MogliÅ›my też zobaczyć na wÅ‚asne oczy zjawiska i przeprowadzić doÅ›wiadczenia, których nigdy nie przeprowadzimy w szkoÅ‚ach. Jednym z obserwowanych zjawisk byÅ‚o zabarwienie na niebiesko wody w komorze reaktora atomowego spowodowane promieniowaniem Czerenkowa, które powstaje ponieważ naÅ‚adowane czÄ…steczki poruszajÄ… siÄ™ w wodzie reaktora z wiÄ™kszÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… niż porusza siÄ™ Å›wiatÅ‚o w tej wodzie.
Uczniowie zgodnie potwierdzają, że tego typu wyjazdy są potrzebne i już nie mogą doczekać się kolejnych:
– PomagajÄ… zrozumieć Å›wiat i inspirujÄ… do zgłębiania wiedzy, dajÄ… odpowiedzi na niewyjaÅ›nione pytania, rozwiÄ…zujÄ… problemy i uÅ›wiadamiajÄ… nam, że jesteÅ›my "ogniwem" tej cywilizacji – mówiÄ….
Z tej formy zajęć zadowolona jest też dyrekcja szkoły i opiekunowie grupy.
– Lekcje poza szkołą sÄ… najlepszym sposobem zdobywanie trwaÅ‚ej wiedzy – mówi Ewa Drozdowska, nauczycielka fizyki i dyrektorka ZespoÅ‚u Szkół SpoÅ‚ecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10â€. – Czym innym jest opowieść nauczyciela o zasadzie dziaÅ‚anie reaktora atomowego, a czym innym zajrzenie do jego wnÄ™trza, stojÄ…c na nim. Także obejrzenie komory do tworzenia plazmy focus jest wyjÄ…tkowÄ… lekcjÄ… fizyki, która pozwala zrozumieć, jak naukowcy obserwujÄ… tak niezwykÅ‚e procesy. Trzydniowa, bardzo intensywna wycieczka naukowa jest dużym przeżyciem, a także wysiÅ‚kiem, ale można na niej wykonywać samodzielnie doÅ›wiadczenia, rozmawiać z naukowcami, oglÄ…dać Å›wiat z innej, niż szkolna perspektywy. Mam nadziejÄ™, że uczestnicy byli równie zachwyceni, jak opiekunowie.
Â
Â
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE