WÅ‚oska kuchnia zdobywa w Polsce coraz wiÄ™ksze grono wielbicieli. Wiele restauracji ma w ofercie chociażby podstawowe wÅ‚oskie potrawy, a Polacy coraz chÄ™tniej przygotowujÄ… je też we wÅ‚asnym domu, bo na sklepowych póÅ‚kach można dziÅ› bez wiÄ™kszego problemu znaleźć tradycyjne produkty sprowadzane z Italii. Do najbardziej znanych należy oryginalny ser Parmigiano Reggiano, szynka parmeÅ„ska prosciutto di Parma czy trufla. Polacy wiedzÄ… coraz wiÄ™cej o tym, jak te produkty podawać i miksować z polskimi tradycyjnymi przepisami.
– Polacy lubiÄ… wÅ‚oskÄ… kuchniÄ™ i to jest trend widoczny w zasadzie od zawsze. WÅ‚oska kuchnia jest wÅ›ród Polaków drugÄ… pod wzglÄ™dem popularnoÅ›ci – mówi agencji Newseria Biznes Anna Kosterna-Kaczmarek, autorka bloga Czosnek w Pomidorach, specjalistka ds. marketingu Le Barbatelle.
Potwierdza to tegoroczne badanie, zrealizowane przez PBS na zlecenie North Coast, z którego wynika, że ponad poÅ‚owa Polaków (52 proc.), jedzÄ…c w restauracji lub zamawiajÄ…c jedzenie na wynos, wybiera wÅ‚aÅ›nie dania kuchni wÅ‚oskiej. Podobny odsetek (48 proc.) Polaków w przedziale wiekowym 18–44 lat wskazuje kuchniÄ™ wÅ‚oskÄ… jako swojÄ… ulubionÄ… kuchniÄ™ zagranicznÄ…. Co ciekawe, im mÅ‚odszy konsument, tym bardziej woli wÅ‚oskie spaghetti czy pizzÄ™ od polskiego schabowego.
– WÅ‚oska kuchnia ma z polskÄ… wiele styków. Lubimy prostotÄ™. Prostota jest matkÄ… dobrego smaku. Wystarczy tylko kilka dobrej jakoÅ›ci produktów – makaron, parmezan, ostra papryka, czosnek, dobra oliwa – i mamy gotowy posiÅ‚ek. A Polacy sÄ… pragmatyczni – mówi Jerzy Sobieniak, kucharz i wÅ‚aÅ›ciciel restauracji Sypka MÄ…ka.
Menu kuchni wÅ‚oskiej opiera siÄ™ na potrawach przygotowywanych zazwyczaj tylko z kilku, za to Å›wieżych i doskonaÅ‚ych jakoÅ›ciowo produktów. Jak wynika z badania zleconego przez North Coast, dla polskich konsumentów jest ona przede wszystkim smaczna (70 proc.) i szybka w przygotowaniu (55 proc.). Dlatego też Polacy coraz częściej gotujÄ… po wÅ‚osku we wÅ‚asnych domach. Ma to również zwiÄ…zek z tym, że dziÅ› na sklepowych póÅ‚kach bez wiÄ™kszego problemu można dostać wysokiej jakoÅ›ci, oryginalne produkty sprowadzane z Italii.
– Jest coraz wiÄ™ksza Å›wiadomość wÅ›ród Polaków, którzy gotujÄ… i używajÄ… tych wÅ‚oskich produktów w swojej kuchni – mówi Julita StrzaÅ‚kowska, autorka bloga WrzÄ…ca Kuchnia.
Jak wskazuje, Polacy coraz chÄ™tniej siÄ™gajÄ… po wÅ‚oskie makarony, wysokiej jakoÅ›ci oliwy, wÄ™dliny i sery, jak choćby popularny już parmezan – Parmigiano Reggiano albo prosciutto di Parma, czyli szynka parmeÅ„ska. Te produkty znajdujÄ… w polskich kuchniach coraz szersze zastosowanie.
– Najczęściej używany jest w Polsce wÅ‚aÅ›nie Parmigiano Reggiano, który jest też najbardziej znanym wÅ‚oskim serem, a przy tym bardzo uniwersalnym. Z kolei szynka parmeÅ„ska jest produktem premium, który ma szerokie zastosowanie w wielu daniach: od past po aperitivo, czyli samÄ… szynkÄ™ z serami czy owocami – mówi Julita StrzaÅ‚kowska. – Zastosowania szynki parmeÅ„skiej i parmezanu sÄ… w zasadzie tak szerokie, że można je wykorzystywać od Å›niadaÅ„ aż po desery.
Co istotne, te tradycyjne, wÅ‚oskie produkty charakteryzuje nie tylko wysoka jakość i unikalne walory smakowe, ale także oryginalna, wielowiekowa receptura, której nie da siÄ™ odtworzyć poza konkretnym regionem WÅ‚och.
– Historia szynki parmeÅ„skiej zaczyna siÄ™ od problemu marnowania żywnoÅ›ci, a w zasadzie wiąże siÄ™ z jej niemarnowaniem. Do wyprodukowania 35 kg sera, bo tyle mniej wiÄ™cej waży jeden krążek, potrzeba okoÅ‚o 500 l mleka. Zostaje serwatka bogata w biaÅ‚ka, na dodatek Å‚atwo przyswajalne. TÄ™ serwatkÄ™ dawano Å›winiom, dziÄ™ki czemu ich miÄ™so miaÅ‚o zupeÅ‚nie inny zapach i smak. W ten sposób szynka parmeÅ„ska zasÅ‚ynęła na caÅ‚ym Å›wiecie. WiÄ™c trzeba zacząć od historii, która stoi za każdym z tych produktów – mówi Jerzy Sobieniak. – My lubimy szynkÄ™ surowÄ… solonÄ…, bo jest to w naturze polskiej kuchni, w której mamy np. tatara. Ale moim zdaniem nadal jej nie znamy i nie jesteÅ›my w stanie odróżnić, czym tak naprawdÄ™ jest prawdziwa szynka parmeÅ„ska, a czym jest zwykÅ‚e szeÅ›ciomiesiÄ™czne crudo. I tutaj jeszcze jest dużo do dopracowania.
– JeÅ›li kupujÄ™ szynkÄ™ parmeÅ„skÄ… w Polsce, staram siÄ™ to robić w sklepach, które rzeczywiÅ›cie sprzedajÄ… tÄ™ szynkÄ™ w caÅ‚oÅ›ci, z certyfikatem i na miejscu jest ona krojona. Zdecydowanie ona ma pewne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci kulinarne, które sÄ… inne niż szynki, które nie majÄ… tych certyfikatów – mówi Julita StrzaÅ‚kowska.
Obecnie ok. 300 tradycyjnych produktów pochodzÄ…cych z WÅ‚och jest chronionych certyfikatami takimi jak IGP (Indicazione Geografica Protetta, wskazujÄ…cy na powiÄ…zania żywnoÅ›ci z danym terenem geograficznym) czy DOP (Denominazione di Origine Protetta – Chroniona Nazwa Pochodzenia), które potwierdzajÄ… ich oryginalność i jakość.
– MyÅ›lÄ™, że Å›wiadomość w Polsce na temat jakoÅ›ciowych produktów wÅ‚oskich roÅ›nie, co mnie bardzo cieszy. Sama spÄ™dzam bardzo dużo czasu w ciÄ…gu roku we WÅ‚oszech, wiÄ™c już te produkty poznaÅ‚am. Natomiast widzÄ™ rosnÄ…cÄ… Å›wiadomość Polaków dotyczÄ…cÄ… produktów i ich pochodzenia – mówi autorka bloga WrzÄ…ca Kuchnia.
Wraz z rosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… wÅ‚oskiej kuchni i jej póÅ‚produktów na polskich stoÅ‚ach przestaÅ‚y królować już wyłącznie pizza i makarony, a Polscy rozsmakowali siÄ™ m.in. w bazyliowym pesto, gnocchi czy ragù, czyli tradycyjnym sosie pomidorowym z miÄ™sem i dodatkami, nie mówiÄ…c o klasycznych wÅ‚oskich deserach, jak np. tiramisu albo sycylijskie cannoli. RosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ nawet dotÄ…d mniej znane i droższe produkty, jak np. trufle.
– W Polsce zdecydowanie zaczęła siÄ™ moda na trufle sprowadzane z WÅ‚och, choć ona rozwija siÄ™ powoli. Ale widać już, że coraz wiÄ™cej Polaków wie, czym sÄ… trufle, szuka ich, kupuje pasty truflowe i gotuje w oparciu o nie. Trufla z pewnoÅ›ciÄ… jest jednak produktem luksusowym – mówi Anna Kosterna-Kaczmarek. – Trufle pasujÄ… prawie do wszystkiego, używaÅ‚am już ich na wiele sposobów, ale nie da siÄ™ ukryć, że takÄ… bardzo prostÄ…, ale luksusowÄ… potrawÄ… jest Å›wieży makaron z pastÄ… z trufli i do tego Parmigiano Reggiano. To po prostu jest danie na szóstkÄ™.
Promocja prawdziwych wÅ‚oskich smaków i ich ochrona jest celem projektu True Italian Taste, finansowanego przez wÅ‚oski rzÄ…d i promowany przez Assocamerestero oraz WÅ‚oskÄ… IzbÄ™ PrzemysÅ‚owo-HandlowÄ… w Polsce. W ramach projektu w Warszawie zorganizowano event Authentic Italian Table, podczas którego odbyÅ‚y siÄ™ trzy seminaria degustacyjne – Parmigiano Reggiano, szynki prosciutto di Parma w trzech różnych stadiach dojrzewania w połączeniu z winem lambrusco oraz czarnej i biaÅ‚ej trufli.