Biznes Konsument

Pociągiem, ale bez biletu – gapowiczów przybywa

Pociągiem, ale bez biletu – gapowiczów przybywa
Polacy coraz chętniej jeżdżą koleją – korzysta z niej obecnie blisko 300 milionów pasażerów rocznie. Niestety, spora część z nich, podróżuje bez ważnego biletu. Zadłużenie kolejowych gapowiczów przekroczyło już 209 milionów

Data publikacji: 2016-08-16
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Pociągiem, ale bez biletu – gapowiczów przybywa
Kategoria: BIZNES, Konsument

Polacy coraz chętniej jeżdżą koleją – korzysta z niej obecnie blisko 300 milionów pasażerów rocznie. Niestety, spora część z nich, podróżuje bez ważnego biletu. Zadłużenie kolejowych gapowiczów przekroczyło już 209 milionów złotych.

Pociągiem, ale bez biletu – gapowiczów przybywa BIZNES, Konsument - Polacy coraz chętniej jeżdżą koleją – korzysta z niej obecnie blisko 300 milionów pasażerów rocznie. Niestety, spora część z nich, podróżuje bez ważnego biletu. Zadłużenie kolejowych gapowiczów przekroczyło już 209 milionów złotych.

Polacy coraz chętniej jeżdżą koleją – korzysta z niej obecnie blisko 300 milionów pasażerów rocznie. Niestety, według danych Krajowego Rejestru Długów, spora część z nich, podróżuje bez ważnego biletu. Zadłużenie 246 tysięcy kolejowych gapowiczów przekroczyło już 209 milionów złotych.

W ciągu roku łączna kwota zadłużenia wobec kolei zwiększyła się o 6%. W bazie danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej o 6 tys. wzrosła również liczba tych, którzy zostali przyłapani na jeździe bez ważnego biletu.

– Choć nie jest to wielki wzrost, to jednak dowód na to, że część pasażerów wciąż nie wyrobiÅ‚a sobie nawyku pÅ‚acenia za bilet. Na jednego dÅ‚użnika przypadajÄ… Å›rednio dwa mandaty za jazdÄ™ na gapÄ™. Dla części tych osób to jednorazowe zdarzenie, część jednak nie kupuje biletu notorycznie. To nieuczciwe nie tylko w stosunku do przewoźników, ale także do innych pasażerów. Te 209 mln zÅ‚ można by byÅ‚o przeznaczyć na zakup nawet 10 nowoczesnych pociÄ…gów lub modernizacjÄ™ obecnych, co miaÅ‚oby wpÅ‚yw na poprawÄ™ komfortu podróżowania  – mówi Adam Łącki, prezes ZarzÄ…du Krajowego Rejestru DÅ‚ugów.

Gdyby nie problemy z ustaleniem adresu gapowicza, liczby te byłyby jeszcze większe. Brak danych w dowodach osobistych, czy brak meldunku znacznie wydłużają proces odzyskiwania należności.

– Na ustalenie adresu zamieszkania czeka siÄ™ aktualnie ponad 9 miesiÄ™cy, a czÄ™sta odpowiedź, którÄ… otrzymujemy brzmi: „brak meldunku”, czy np. „wymeldowany w dniu…”. – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

A to już wiesz?  Polska marka: tradycyjna, ekologiczna i praktyczna

Panowie nie płacą najczęściej

Wśród dłużników kolei ciężko jest znaleźć nieuczciwą pasażerkę – w tym niechlubnym zestawieniu zdecydowanie dominują mężczyźni. Panowie stanowią aż 82% wszystkich gapowiczów. Ich zadłużenie wynosi ponad 175 mln zł, czyli 84% łącznego zadłużenia wszystkich pasażerów.

Osoby w wieku od 26 do 35 lat to aż 38% wszystkich dłużników. Co czwarty jest natomiast w przedziale wiekowym 36-45 lat. Wśród tych, którzy nie płacą za przejazdy koleją zdecydowanie dominują mieszkańcy miast – pochodzi stamtąd 206 tys. dłużników z 246 tys. notowanych w KRD. Co ciekawe, co piąty z nich mieszka w małym mieście (do 5 tys. mieszkańców).

– Gdyby pokusić siÄ™ o stworzenie portretu gapowicza, byÅ‚by to mężczyzna miÄ™dzy 26 a 35 rokiem życia, zameldowany w maÅ‚ym mieÅ›cie na Mazowszu. Åšrednia kwota, jakÄ… ma do oddania to 850zÅ‚ – wylicza Adam Łącki.

Wsiąść do pociągu byle jakiego, ale z biletem

O ile w komunikacji miejskiej kontrole biletów prowadzone są wyrywkowo, o tyle w pociągu ciężko takiej kontroli uniknąć.

– Pasażerowie mogą liczyć się z tym, że prawie zawsze zostaną poproszeni o pokazanie biletu. Dziwi więc zuchwałość gapowiczów, którzy liczą, że jednak im się uda. Rekordziście, mieszkańcowi województwa łódzkiego, uzbierało się aż 52 tys. zł długu. To kwota, za którą kupiłby około 450 biletów na przejazd pociągiem Intercity na trasie Wrocław – Warszawa – mówi Łącki.

PrzyÅ‚apani na jeździe bez biletu majÄ… przygotowanych wiele wymówek – ile mandatów, tyle powodów.

– CzÄ™sto podstawÄ… tÅ‚umaczenia jest brak znajomoÅ›ci zasad nabywania biletów w pociÄ…gu, a tu konieczne jest wejÅ›cie pierwszymi drzwiami. W wielu przypadkach argumentujÄ…, że kasjerka pomyliÅ‚a siÄ™ wydajÄ…c niewÅ‚aÅ›ciwy bilet, że pomylili pociÄ…gi, nie znajÄ… terminu ważnoÅ›ci biletu, a wydruk na bilecie jest maÅ‚o czytelny. Jednak ostatnio odnotowaliÅ›my spadek liczby wystawionych wezwaÅ„ do zapÅ‚aty za przejazd bez ważnego biletu– mówi Donata Nowakowska.

A to już wiesz?  MANIFESTy i improwizACJE na stulecie awangardy

„Zapominalscy” dojadÄ……do KRD

Koleje przykładają coraz większą wagę do egzekucji zadłużenia i mają wypracowane skuteczne metody odzyskiwania pieniędzy.

– JeÅ›li upomnienia nie przynoszÄ… efektu, sprawa przekazywana jest firmie windykacyjnej, która w pierwszej kolejnoÅ›ci kontaktuje siÄ™ z dÅ‚użnikiem, aby znaleźć polubowne rozwiÄ…zanie problemu. JeÅ›li dÅ‚użnik nie współpracuje, kieruje siÄ™ jÄ… na drogÄ™ sÄ…dowÄ…. Na podstawie tytuÅ‚u wykonawczego, sprawa może zostać również przekazana do egzekucji komorniczej – tÅ‚umaczy RadosÅ‚aw KoÅ„ski, dyrektor Departamentu Windykacji Kaczmarski Inkasso.

– Dłużnik może liczyć się również z tym, że informacja o jego zaległościach zostanie przekazana do biura informacji gospodarczej, jakim jest KRD BIG. W konsekwencji będzie miał utrudniony dostęp m.in. do umów abonamentowych, kredytów i pożyczek. Dodatkowo, oprócz równowartości mandatu, będzie musiał liczyć się z innymi kosztami, jak choćby koszty windykacji – dodaje.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Pociągiem, ale bez biletu – gapowiczów przybywa BIZNES, Konsument - Polacy coraz chętniej jeżdżą koleją – korzysta z niej obecnie blisko 300 milionów pasażerów rocznie. Niestety, spora część z nich, podróżuje bez ważnego biletu. Zadłużenie kolejowych gapowiczów przekroczyło już 209 milionów złotych.
Hashtagi: #BIZNES #Konsument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy