Data publikacji: 2017-03-22
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Polacy – otwarci na podróże, zamknięci na nowe kuchnie
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
80% Polaków jest otwartych na nowe doświadczenia, podróże i nowinki technologiczne. Ze sporym sceptycyzmem podchodzimy jednak do zmian własnej przestrzeni oraz do nowych doznań kulinarnych.
80% Polaków jest otwartych na nowe doÅ›wiadczenia, podróże i nowinki technologiczne. Ze sporym sceptycyzmem podchodzimy jednak do zmian wÅ‚asnej przestrzeni oraz do nowych doznaÅ„ kulinarnych – miÄ™dzy innymi takie wnioski można wyciÄ…gnąć z raportu spoÅ‚ecznego „Otwartość Polakówâ€, opublikowanego przez firmÄ™ badawczÄ… NEUROHM Polska pod mecenatem marki PORTA DRZWI. Badanie zrealizowane metodÄ… BIOCODE™ przedstawia nie deklaratywne, ale rzeczywiste postawy Polaków.  Â
 – Polacy są coraz bardziej otwarci na poznawanie nowych krajów i kultur. Młodzi ludzie często korzystają z zagranicznych wymian studenckich oraz wyjeżdżają za granicę w ramach staży zawodowych. Korzystamy również z szerokiej oferty biur podróży, linii lotniczych i z chęcią wyjeżdżamy na zagraniczne wakacje. Z drugiej strony jesteśmy w dużym stopniu przywiązani do naszej kultury i niechętnie próbujemy nowych kuchni, o czym świadczą wyniki badania „Otwartość Polaków†czy popularyzacja „stref Polaka†w zagranicznych kurortach wakacyjnych – mówi psycholog społeczny Natalia Suska, Dyrektor Działu Analiz w NEUROHM Polska.
Polska zaÅ›ciankowość i nadmierne przywiÄ…zanie do tradycji okazuje siÄ™ być tylko kolejnym ze stereotypów. Z badania „Otwartość Polakówâ€* wynika, że 80% badanych, bez wzglÄ™du na pÅ‚eć, jest otwartych na nowe doÅ›wiadczenia i nowe rozwiÄ…zania technologiczne. Coraz chÄ™tniej robimy nowe rzeczy, nie boimy siÄ™ podejmować wyzwaÅ„ i w kreatywny sposób tworzymy dogodne dla nas rozwiÄ…zania. W dobie tanich linii lotniczych i coraz prężniej rozbudowywanej siatki połączeÅ„ otwieramy siÄ™ również na Å›wiat. Z odpowiedzi ponad 80% ankietowanych wynika, że Polacy coraz chÄ™tniej podróżujÄ… i odkrywajÄ… nowe miejsca. PrzekÅ‚ada się to także na coraz wiÄ™kszÄ… gotowość na zmianÄ™ miejsca zamieszkania, na którÄ… otwartych jest ponad poÅ‚owa, bo aż 52% pytanych w przedziale wiekowym 18-45 lat.
MÅ‚odsi najbardziej otwarci na „noweâ€
Zapał do nowości spada wraz z wiekiem, co – mając na względzie coraz bardziej ustabilizowaną sytuację zarówno zawodową, jak i prywatną – nie powinno specjalnie dziwić. Osoby powyżej 45. roku życia są silniej przywiązane do aktualnego miejsca zamieszkania – na jego zmianę gotowych byłoby 44%, przy czym te deklaracje cechuje średnia pewność postawy, tzn. badani tak twierdzą, choć nie są tego pewni. Podobnie jest z chęcią do robienia nowych rzeczy i stawiania czoła nieznanym projektom i wyzwaniom – grupa badanych w wieku 56-65 lat, w przeciwieństwie do pozostałych grup, sceptyczniej podchodzi do nowości, deklarując przywiązanie do bardziej tradycyjnych i „znanych†rozwiązań.
Kulinarny konserwatyzm
Wynikiem badania, który dziwi w najwiÄ™kszym stopniu, jest maÅ‚a otwartość Polaków na kwestie kulinarne. Co prawda 67% badanych zadeklarowaÅ‚o, że jest skÅ‚onnych do zmiany nawyków żywieniowych, ale jednoczeÅ›nie nie byli w peÅ‚ni przekonani do swoich odpowiedzi (Å›rednia pewność postawy). Aż 75% pytanych osób nie jest do koÅ„ca przekonanych do kuchni Å›wiata. BiorÄ…c pod uwagÄ™ odnotowany w ostatnim czasie boom na programy i blogi kulinarne oraz modÄ™ na spożywanie posiÅ‚ków poza domem, najczęściej w modnych knajpkach typu „slow foodâ€, takie wyniki mogÄ… zaskakiwać. Co wiÄ™cej, wspomniana wczeÅ›niej otwartość na zwiedzanie nowych miejsc i podróżowanie nie powinny iść w parze z niewielkÄ… chÄ™ciÄ… na próbowanie zagranicznych potraw. To jednak nie jedyny paradoks odnotowany podczas badania.
Kolejnym zaskoczeniem może być sceptycyzm Polaków do zmian we własnej przestrzeni, przy jednoczesnej otwartości do przeprowadzki. Mimo że 61% ankietowanych deklaruje, że lubi takie zmiany, nie są do tego do końca przekonani. Wynikać to może jednak z obawy przed stresem, związanym z potencjalnym remontem oraz kwestiami finansowymi, które odstraszają od zmian w wystroju wnętrza.
Szersza diagnoza polskiego społeczeństwa dostępna jest w raporcie „Otwartość Polaków†na stronie www.otworzsiena.pl.
O badaniu*
Badanie „Otwartość Polaków†przeprowadzone przez firmÄ™ NEUROHM Polska pod mecenatem marki PORTA DRZWI zostaÅ‚o wykonane w Polsce na grupie 1201 respondentów. Grupa ankietowanych byÅ‚a zróżnicowana ze wzglÄ™du na pÅ‚eć (kobiety stanowiÅ‚y 51,5%, mężczyźni 48,5%) wiek, zamieszkanie oraz wyksztaÅ‚cenie. Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone internetowÄ… metodÄ… BIOCODE™, która opiera siÄ™ na pomiarze czasów reakcji. Technologia ta polega na indywidualnym pomiarze czasu reakcji respondenta. Im szybsza odpowiedź „tak†lub „nieâ€, tym wiÄ™ksza pewność postawy. Odpowiedzi deklarowane sÄ… czÄ™sto wynikiem mody, oczekiwaÅ„ spoÅ‚ecznych bÄ…dź chÄ™ci ukrycia prawdziwych przekonaÅ„. Metoda BIOCODE™ pokazuje rzeczywiste poglÄ…dy badanych, dziÄ™ki czemu uzyskujemy informacje o emocjonalnej pewnoÅ›ci postaw respondentów, a te lepiej tÅ‚umaczÄ… późniejsze ludzkie zachowania.
Â
O PORTA KMI POLAND Sp. z o.o. Sp.k.
PORTA KMI POLAND Spółka z ograniczonÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ… Sp.k. jest liderem w branży stolarki otworowej w kategorii drzwi wewnÄ™trznych, wejÅ›ciowych, zewnÄ™trznych i technicznych. Spółka powstaÅ‚a w 1992 roku w Bolszewie k. Wejherowa. PORTA KMI POLAND to obecnie pięć zakÅ‚adów produkcyjnych – cztery w Polsce i jeden w Rumunii: fabryka w Bolszewie produkujÄ…ca skrzydÅ‚a wewnÄ…trzlokalowe, techniczne, wejÅ›ciowe; dwie fabryki w EÅ‚ku – dedykowane produkcji skrzydeÅ‚ i oÅ›cieżnic wewnÄ…trzlokalowych oraz drzwi stalowych, fabryka w SuwaÅ‚kach – dedykowana produkcji skrzydeÅ‚ i oÅ›cieżnic fornirowanych i drzwi zewnÄ™trznych oraz fabryka PORTA KMI ROMANIA srl w rumuÅ„skim Aradzie. NajnowszÄ… inwestycjÄ… firmy jest fabryka PORTA STEEL w EÅ‚ku wyposażona w nowoczesny park maszynowy. ÅÄ…czna powierzchnia zakÅ‚adu to okoÅ‚o 15 tys. m², zaÅ› koszt inwestycji wyniósÅ‚ okoÅ‚o 70 mln zÅ‚otych. Spółka zatrudnia ponad 1900 pracowników. Sprzedaż produktów prowadzi poprzez sieć ponad 150 Autoryzowanych Dealerów, posiadajÄ…cych salony ekspozycyjne oraz magazyny w dużych miastach w kraju i za granicÄ…, współpracujÄ…cych z kilkoma tysiÄ…cami Autoryzowanych Punktów Sprzedaży. W Polsce miesiÄ™cznie ponad 20 000 Klientów wybiera produkty PORTA do swoich domów i mieszkaÅ„.
Więcej o PORTA KMI POLAND na www.porta.com.pl.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE