Grozny wplyw autorytetu
Pojawiaja sie w bialych fartuchach, budzac zaufanie odbiorc?w. Niestety, to tylko fikcja. W wiekszosci przypadk?w, w reklamach tych wystepuja jedynie podstawieni aktorzy, kt?rzy otrzymuja honorarium za udzial w reklamie. Caly ten cyrk z gabinetem lekarskim jest tylko po to, aby wykorzystac efekt, kt?ry w psychologii spolecznej nazywamy wplywem autorytetu.
Autorytet mozemy zdefiniowac jako osobe lub instytucje, kt?ra cieszy sie uznaniem czlowieka, danej grupy badz spoleczenstwa. To osoba, co do kt?rej nie mamy watpliwosci, ze jest uczciwa, bezstronna i profesjonalna… Dlatego ulegamy na jej polecenie.
Prof. Wilhelma Wosinska w swojej ksiazce “Psychologia zycia spolecznego” zauwaza, ze “konformizm w postaci slepego posluszenstwa moze osiagnac niebotyczne rozmiary”.
Mozna na to spojrzec z perspektywy historii. Sam Adolf Hitler uzywal wplywu autorytetu do swoich zbrodni. Wladza, kt?ra dzierzyl, wiwatujace na jego czesc tlumy powodowaly, ze poszli za nim nawet wybitni uczeni. Kobiety podziwiajac propagande wielkiego przyw?dztwa szlochaly na jego widok, a nawet podejmowaly popelnic samob?jstwo. Dzis moze wydawac sie nam to tylko zalosne…
Amerykanski psycholog Stanley Milgram badal, czy holocaust m?glby sie powt?rzyc. Wyniki eksperymentu nie pozostawiaja zadnych zludzen co do tej hipotezy. Okazalo sie bowiem, ze przecietni, zdrowi psychicznie ludzie sa w stanie zabijac pod wplywem zaledwie jednego czlowieka (badacza – autorytetu, kt?ry kazal naciskac przyciski o smiertelnym wstrzasie elektrycznym).
Wplyw autorytetu jest istotny w calej wojskowosci, znajac zasady jego postepowania mozna zastanawiac sie nad ludob?jstwem, czy jego rola w bledach na polu bitwy. Cialdini (2001) omawiajac badania z zastosowaniem pojazd?w militarnych zauwaza, ze zaloga samolotu jest w stanie zaufac kapitanowi, nawet gdy popelnia oczywiste bledy.
Inne badanie, przeprowadzone przez Hoflinga i wsp?lpracownik?w (1966) pokazuje, ze 22% pielegniarek po poleceniu lekarza bylo gotowych przygotowac dla pacjenta wieksza dawke leku, niz bylby to w stanie zniesc jego organizm (co skutkowaloby smiercia).
Symbolami autorytet?w sa zwykle m.in. ubi?r (np. mundur, sutanna, kitel szpitalny), wielkosc ciala i zdobyte tytuly naukowe. Stad wlasnie te atrybuty czesto wykorzystuje sie w reklamie.
autorem artykulu jest Tomasz Piekarski
—
Tomasz Piekarski
www.psychologia24.net
Artykul pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
hastagi na stronie:
#wpĹyw autorytetu #symbole autorytetu #symbol luksusu autorytetu