Pandemia koronawirusa zmienila nastawienie Polak?w do prowadzenia i uruchamiania dzialalnosci gospodarczej. Mniej atrakcyjne staly sie niepewne, freelancerskie formy pracy bez etatu oraz franczyza, a bardziej pozadany jest tradycyjny model biznesu oraz dzialalnosc w segmencie e-commerce – wynika z Amway Global Entrepreneurship Report 2019–2020. Mimo to 46 proc. Polak?w prowadzi wlasna firme lub mysli o jej zalozeniu. Badanie pokazalo, ze nowa rzeczywistosc to nie tylko ograniczenia, ale takze szansa dla rozwoju firm w e-commerce oraz promocji biznesu w social mediach.
– Polacy maja relatywnie dobre nastawienie do przedsiebiorczosci. Az 46 proc. respondent?w uczestniczacych w badaniu Amway Global Entrepreneurship Report odpowiedzialo, ze chetnie rozpoczeloby wlasna dzialalnosc albo juz ja prowadzi. To niewiele ponizej sredniej europejskiej, kt?ra wynosi 51 proc. – komentuje w rozmowie z agencja Newseria Biznes dr Anna Czarczynska z Katedry Ekonomii, Centrum Zr?wnowazonego Rozwoju Akademii Leona Kozinskiego. – Widac, ze pandemia zmienia troche nastawienie i obawy dotyczace prowadzenia firmy. Jednak to nie znaczy, ze jako spoleczenstwo mamy nizszy potencjal przedsiebiorczosci. Raczej realnie oceniamy sytuacje jako troche trudniejsza do rozpoczynania biznesu.
Jak podkresla, z poprzedniej edycji AGER, miedzynarodowego projektu badawczego na temat postrzegania przedsiebiorczosci w spoleczenstwie, wynikalo, ze przy sprzyjajacych warunkach w Polsce nawet 3/4 respondent?w chetnie prowadziloby wlasna dzialalnosc. Jednak obawy dotyczace warunk?w gospodarczych obnizyly nieco te sklonnosc.
– Zmienia sie profil preferowanych dzialalnosci. Polacy chetniej mysla o biznesach, kt?re sa bardziej trwale, chetniej zostaja na etatach, czyli rezygnuja z myslenia o pracy freelancera, na wlasny rachunek. Praca na zlecenie przestaje byc az tak atrakcyjna, natomiast szukaja mozliwosci otwierania biznes?w w nowych segmentach i branzach – zauwaza dr Anna Czarczynska.
W og?lnej grupie respondent?w badania AGER wzrasta zainteresowanie tradycyjna dzialalnoscia gospodarcza (z 50 proc. przed pandemia do 55 proc. w jej trakcie) oraz dzialalnoscia e-commerce (z 54 proc. do 60 proc.). Co ciekawe, wsr?d os?b ponizej 35. roku zycia zainteresowanie dzialalnoscia freelancerska spadlo az o 20 pkt proc. (z 63 proc. przed COVID-19 do 43 proc. w trakcie pandemii), a wzroslo takimi formami jak: tradycyjna dzialalnosc gospodarcza, e-commerce oraz tzw. sharing economy.
– Ludzie mlodzi maja wieksze sklonnosci do ryzykowania w biznesie niz ludzie dojrzali, kt?rzy posiadaja takze inne perspektywy rozwoju na rynku pracy. Mlode pokolenie jest wychowane w epoce internetu, w zwiazku z tym cyfrowa rewolucja, kt?ra bardzo mocno przyspieszyla przez pandemie, powoduje, ze ich biznesy oparte na internecie i mediach spolecznosciowych staja sie bardziej oczywiste. Druga grupa, kt?ra tez mysli o rozpoczynaniu wlasnej dzialalnosci i jest bardziej sklonna do ryzykowania i podejmowania wyzwan, to kobiety. Polska ma jeden z najwyzszych w Europie wskaźnik?w przedsiebiorczosci wsr?d kobiet – zauwaza kierownik Centrum Zr?wnowazonego Rozwoju.
Obie grupy r?zni za to motywacja. Dla mlodych ludzi wlasny biznes to najczesciej szukanie wyzwan, realizacja pasji oraz wolnosc i mozliwosc pozostania przy swoim stylu zycia.
– Natomiast dla kobiet wlasna firma to spos?b na uzupelnianie dochodu albo poszukiwanie nowych sposob?w finansowego zabezpieczenia rodziny – dodaje ekspertka.
Wielu poczatkujacych przedsiebiorc?w, szczeg?lnie wsr?d mlodego pokolenia, opiera sw?j model biznesowy na mediach spolecznosciowych i tworzonej za ich posrednictwem sieci kontakt?w. 44 proc. badanych w Polsce wskazuje, ze jest to najwazniejszy kanal do komunikacji z rynkiem. W Europie odsetek ten jest jeszcze wyzszy (57 proc.), co moze oznaczac, ze cyfrowa rewolucja w naszym kraju jeszcze sie rozkreca i wciaz nie wszyscy ufamy nowym kanalom promocji biznesu. Prawie 40 proc. og?lu badanych Polak?w uwaza jednak, ze social media daja szanse na zwiekszenie liczby klient?w i sprzedazy, ale co trzeci przyznaje, ze brakuje mu w tym zakresie albo kompetencji, albo wystarczajaco duzej sieci kontakt?w.
Respondenci badania Amway Global Entrepreneurship Report jako trzy gl?wne korzysci z prowadzenia wlasnego biznesu wskazuja: uzyskanie dodatkowych przychod?w, niezaleznosc w mysl zasady „sam sobie szefem” oraz realizacje wlasnej pasji. Wsr?d najwiekszych barier, kt?re powstrzymuja ich przed tym krokiem, wymieniaja za to obawe przed niepowodzeniem i pozyskaniem kapitalu na prowadzenie biznesu.
– Polscy przedsiebiorcy znacznie mocniej niz w Europie opieraja sie na rodzinie oraz kregu najblizszych przyjaci?l i znajomych. To jest gl?wny motor napedowy, kt?ry pozwala im uwierzyc w siebie i swoje mozliwosci. W Polsce ponad polowa respondent?w deklaruje, ze ten najblizszy krag rodziny i przyjaci?l jest zabezpieczeniem, kt?re daje szanse powodzenia pierwszym biznesom. W Europie to jest niespelna 40 proc. Polacy ciagle bardziej polegaja na zasobach wewnetrznych, a kraje europejskie przechodza w wiekszosci na zasoby i finansowanie zewnetrzne – podsumowuje dr Anna Czarczynska.