Wiadomości branżowe

Przemysł motoryzacyjny szykuje się na technologiczne zmiany. Przyszłością są auta w pełni autonomiczne i całkowicie bezemisyjne

– Trendami, które zdominujÄ… transport przyszÅ‚oÅ›ci, bÄ™dÄ… elektromobilność i automatyzacja poruszania siÄ™ samochodem – mówi Tomasz Mucha z Mercedes-Benz Polska. Jak wskazuje, to efekt rosnÄ…cej Å›wiadomoÅ›ci

– Trendami, które zdominujÄ… transport przyszÅ‚oÅ›ci, bÄ™dÄ… elektromobilność i automatyzacja poruszania siÄ™ samochodem – mówi Tomasz Mucha z Mercedes-Benz Polska. Jak wskazuje, to efekt rosnÄ…cej Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej, wymogów regulacyjnych i rozwoju technologicznego, bo sztuczna inteligencja już dziÅ› znajduje w motoryzacji coraz wiÄ™cej zastosowaÅ„. To, jak może wyglÄ…dać ta branża pod koniec XXI wieku, ilustruje opracowany przez Mercedesa futurystyczny pojazd koncepcyjny F 015, który można zobaczyć na wystawie w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Samochód łączy dwa najważniejsze kierunki rozwoju motoryzacji – jest lokalnie bezemisyjny i może być autonomiczny.

 Motoryzacja przyszÅ‚oÅ›ci już zagoÅ›ciÅ‚a u nas za sprawÄ… elektromobilnoÅ›ci, której coraz wiÄ™cej widzimy na naszych ulicach. Elektromobilność, transport bezemisyjny, które biorÄ… pod uwagÄ™ przyszÅ‚ość planety, to jest coÅ›, co w najbliższych latach z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dzie dominować. Wydaje siÄ™, że 2035 rok bÄ™dzie tÄ… datÄ…, kiedy wÅ‚aÅ›ciwie bÄ™dziemy musieli przywyknąć wyłącznie do motoryzacji zeroemisyjnej, bo takie sÄ… też uwarunkowania ustawodawcze wprowadzone przez UniÄ™ EuropejskÄ… – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Mucha.

KonsekwencjÄ… unijnej dyrektywy Fit for 55 ma być obowiÄ…zujÄ…cy w UE zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Oznacza to, że po 2035 roku na terenie UE najprawdopodobniej nie bÄ™dzie można kupić i zarejestrować nowego samochodu napÄ™dzanego benzynÄ… lub dieslem, a w salonach bÄ™dÄ… sprzedawane wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, czyli elektryki czerpiÄ…ce energiÄ™ z akumulatora (BEV) albo wykorzystujÄ…ce wodór do produkcji prÄ…du przez ogniwa paliwowe (FCEV).

– Producenci samochodów intensywnie pracujÄ… nad napÄ™dami przyszÅ‚oÅ›ci. Mamy już samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in, ale nadal pracujemy nad holistycznym podejÅ›ciem do zeroemisyjnoÅ›ci i doskonaleniem tych napÄ™dów – mówi ekspert z Mercedes-Benz Polska.

Jak pokazuje opracowywany przez PSPA i PZPM „Licznik elektromobilnoÅ›ci”, na koniec lipca br. w Polsce byÅ‚o zarejestrowanych w sumie blisko 51 tys. samochodów osobowych z napÄ™dem elektrycznym. Przez pierwszych siedem miesiÄ™cy tego roku ich liczba zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o ponad 14 tys., czyli o 44 proc. wiÄ™cej niż w analogicznym okresie rok wczeÅ›niej.

A to już wiesz?  Z powodu szybko rosnÄ…cych cen Polacy zmieniajÄ… swoje przyzwyczajenia zakupowe. Co piÄ…ty rezygnuje z produktów premium

Ekspert Mercedes-Benz Polska zauważa jednak, że elektromobilność to niejedyny trend, który silnie oddziaÅ‚uje w tej chwili na przemysÅ‚ motoryzacyjny. Kolejnym bÄ™dzie automatyzacja jazdy.

 Już dziÅ› możemy siÄ™ poruszać w trybie zautomatyzowanym na wybranych odcinkach dróg w Niemczech. Przy prÄ™dkoÅ›ci 60 km/h kierownicÄ™ oddać autu decydowanie o odlegÅ‚oÅ›ci, dostosowaniu prÄ™dkoÅ›ci, korektach kierunku. Samochód bÄ™dzie braÅ‚ pod uwagÄ™ znaki drogowe, komunikacjÄ™, dane z GPS, komunikacjÄ™ z innymi pojazdami, warunki atmosferyczne i wszelkie inne ograniczenia zwiÄ…zane np. z korkami czy gÄ™stoÅ›ciÄ… ruchu – wymienia Tomasz Mucha.

Te dwa najważniejsze trendy zostaÅ‚y pokazane w samochodzie koncepcyjnym Mercedes-Benz F 015, który jest częściÄ… wystawy „PrzyszÅ‚ość jest dziÅ›” w Centrum Nauki Kopernik, konkretnie jej pierwszej części „Cyfrowy mózg?”.

W tym samochodzie pokazujemy, jak w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie wyglÄ…dać motoryzacja. Po pierwsze, oszczÄ™dność surowców, stÄ…d bardzo charakterystyczna sylwetka, która uwzglÄ™dnia wspóÅ‚czynnik oporu powietrza. Powinien być on jak najniższy, żeby paliwo czy w tym przypadku bateria elektryczna byÅ‚a używana w sposób efektywny, zapewniajÄ…c jak najwiÄ™kszy zasiÄ™g samochodu – mówi ekspert. – F 015 jest też wizjÄ… tego, jak w miastach przyszÅ‚oÅ›ci, w zatÅ‚oczonych, ogromnych metropoliach bÄ™dziemy mogli przenieść nasze domy, biura wÅ‚aÅ›nie do wnÄ™trza samochodu, kiedy nie bÄ™dziemy musieli już uwagi poÅ›wiÄ™cać samemu kierowaniu i bezpieczeÅ„stwu. Ten samochód jest poniekÄ…d salonem, w którym można wyłączyć uwagÄ™, zamknąć siÄ™ w nim w czasie podróży jak w kokonie i oddać ważnym czynnoÅ›ciom albo po prostu zrelaksować.

– ZależaÅ‚o nam na opowiedzeniu o bliskiej przyszÅ‚oÅ›ci, tej, której najprawdopodobniej wiÄ™kszość z nas zdąży doÅ›wiadczyć. Dlatego na wystawie pokazujemy rozwiÄ…zania technologiczne, które albo już funkcjonujÄ…, albo za chwilÄ™ bÄ™dÄ… wdrażane. A samochód autonomiczny jest przykÅ‚adem jednego z kierunków rozwoju transportu przyszÅ‚oÅ›ci – dodaje Anna Skrzypek-Duda, kuratorka wystawy.

Szacuje siÄ™, że pierwsze w peÅ‚ni autonomiczne samochody zacznÄ… siÄ™ pojawiać na drogach za co najmniej kilka lat. Do ich upowszechnienia konieczna jest jednak sieć 5G, która pozwoli na szybkÄ… i niezakÅ‚óconÄ… komunikacjÄ™ pomiÄ™dzy czujnikami, systemem i pojazdem, a także odpowiednie regulacje, które pozwolÄ… bezpiecznie dopuÅ›cić takie pojazdy do ruchu drogowego.

A to już wiesz?  Anita Sokołowska: W tym sezonie teatralnym podejmę się reżyserii. To dla mnie coś zupełnie nowego

– Aby samochody autonomiczne mogÅ‚y swobodnie poruszać siÄ™ po drogach, potrzebna jest odpowiednia infrastruktura, której jeszcze nie ma w wystarczajÄ…cej skali. Takie samochody muszÄ… m.in. komunikować siÄ™ z caÅ‚ym otoczeniem i w tej chwili brakuje nam rozwiÄ…zaÅ„, które by to umożliwiaÅ‚y – mówi Anna Skrzypek-Duda.

Rozwój tej infrastruktury – jak podkreÅ›la kuratorka wystawy „PrzyszÅ‚ość jest dziÅ›. Cyfrowy mózg?” – jest konieczny również do tego, aby  kierowcy mogli w peÅ‚ni zaufać automatyzacji w motoryzacji. Prezentowana w CNK wystawa skÅ‚ania wÅ‚aÅ›nie do przemyÅ›leÅ„ o granicach zaufania, prywatnoÅ›ci, intymnoÅ›ci, poczuciu bezpieczeÅ„stwa oraz o nowych definicjach sztuki i kreatywnoÅ›ci.

Wielu kierowców ma Å›wiadomość, że brakuje tej infrastruktury, wiÄ™c w tej chwili wÅ‚aÅ›ciwie nie możemy siÄ™ jeszcze mierzyć z peÅ‚nym zaufaniem do samochodów autonomicznych, ponieważ wÅ‚aÅ›nie brakuje odpowiednich warunków. Natomiast z peÅ‚nym zaufaniem korzystamy już z pojedynczych rozwiÄ…zaÅ„, np. nasza nawigacja w samochodzie oparta jest na inteligentnych algorytmach i wiÄ™kszość z nas bardziej ufa temu, co podpowiada nam nawigacja, niż wÅ‚asnej możliwoÅ›ci orientacji w przestrzeni – mówi Anna Skrzypek-Duda.

Sztuczna inteligencja, której rozwój jest warunkiem wprowadzenia pojazdów autonomicznych, ma w motoryzacji coraz wiÄ™cej zastosowaÅ„. PrzykÅ‚adem sÄ… systemy wspomagania kierowcy, które w dużym stopniu automatyzujÄ… jazdÄ™ i sÄ… już bardzo powszechnie montowane w samochodach. To np. system aktywnego/awaryjnego hamowania, który monitoruje przestrzeÅ„ przed pojazdem i wykrywa znajdujÄ…ce siÄ™ przed nim przeszkody, asystent zmiany pasa ruchu, system wykrywania obiektów w tzw. martwym polu czy systemy monitorujÄ…ce poziom zmÄ™czenia kierowcy.

Wystawa „PrzyszÅ‚ość jest dziÅ›” jest podzielona na trzy części, które bÄ™dÄ… kolejno udostÄ™pniane. PierwszÄ…, „Cyfrowy mózg?”, można już zwiedzać w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. To wÅ‚aÅ›nie jej elementem jest concept car F 015. Dwa kolejne moduÅ‚y wystawy pojawiÄ… siÄ™ w Koperniku w listopadzie br. („Misja: Ziemia”) oraz wiosnÄ… 2023 roku („CzÅ‚owiek 2.0”).

A to już wiesz?  Piotr Glowacki: zawsze sie wzruszam, kiedy slysze sygnal karetki i widze samochody ulatwiajace jej przejazd

Druga część wystawy bÄ™dzie poÅ›wiÄ™cona naszemu Å›rodowisku do życia w przyszÅ‚oÅ›ci. GÅ‚ówne tematy, które siÄ™ pojawiajÄ…, to zmiany klimatu, ochrona bioróżnorodnoÅ›ci, ale też kwestie pozyskiwania energii, ponieważ jest to jeden z czynników, który najbardziej wpÅ‚ywa na Å›rodowisko naturalne. Kolejnym ważnym tematem bÄ™dzie kwestia populacji i jej rozwoju. Poruszymy zagadnienia szybkiego wzrostu liczby ludnoÅ›ci na caÅ‚ym Å›wiecie i procesów z tym zwiÄ…zanych – mówi kuratorka wystawy. – WiosnÄ… przyszÅ‚ego roku planujemy otworzyć trzeciÄ…, ostatniÄ… część wystawy, „CzÅ‚owiek 2.0”. BÄ™dziemy siÄ™ przyglÄ…dali przede wszystkim temu, jak rozwiÄ…zania technologiczne wpÅ‚ywajÄ… na ciaÅ‚o czÅ‚owieka, jakie możliwoÅ›ci stwarzajÄ…, ale też z jakimi zagrożeniami to siÄ™ wiąże.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy