Influencer marketing to nie tylko w Polsce, ale i na Å›wiecie szybko rosnÄ…ca branża, a tzw. ekonomia twórców jest w tej chwili jednym z motorów napÄ™dowych dla mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Prognozy firmy analitycznej Research and Markets przewidujÄ…, że do 2028 roku globalna wartość tego rynku osiÄ…gnie już 84,9 mld dol. Wraz z wiÄ™kszymi budżetami marek na ten sposób promowania siÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych roÅ›nie też zapotrzebowanie na specjalistów w agencjach 360. PojawiajÄ… siÄ™ już specjalne kierunki nauczania w tej dziedzinie, w zwiÄ…zku z czym influencer manager oficjalnie staje siÄ™ powszechnie uznawanÄ… profesjÄ… w Polsce.
– W ciÄ…gu ostatnich lat influencer marketing przybraÅ‚ na sile. Widzimy to na podstawie wyników, jakie generujÄ… nasi twórcy, i na podstawie liczby briefów, które wpadajÄ… do naszej agencji. Mamy też dostÄ™p do danych i raportów najwiÄ™kszych domów mediowych na Å›wiecie, a jeden z takich raportów przewiduje, że do 2028 roku wartość tego rynku na caÅ‚ym Å›wiecie wyniesie prawie 85 mld dol. To jest ogromna kwota i na tej podstawie wiemy, że inwestycje w influencer marketing bÄ™dÄ… tylko rosnąć – mówi agencji Newseria Biznes Anna Ryczkowska, senior PR & communications manager w LTTM, grupie, do której należą LifeTube, Gameset, Å›wiadczÄ…ce usÅ‚ugi z zakresu influencer i gaming marketingu.
LTTM ma w bazie ponad 1,5 tys. twórców internetowych, dziaÅ‚ajÄ…cych na niemal wszystkich platformach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, z czego ponad 120 pracuje na wyłączność. WedÅ‚ug danych na koniec ub.r. twórcy LTTM zebrali już prawie 60 mln followersów na Instagramie i wygenerowali ponad 3 mld wyÅ›wietleÅ„ na TikToku (o 1 mld wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej).
– Mamy podziaÅ‚ na dużych influencerów, najbardziej rozpoznawalne nazwiska w Polsce i Europie, ale mamy też całą masÄ™ mikroinfluencerów. Ta spoÅ‚eczność roÅ›nie, bo coraz Å‚atwiej jest zostać influencerem, jest niższy próg wejÅ›cia. ZwÅ‚aszcza w momencie, w którym w tak szybkim tempie rozwijajÄ… siÄ™ platformy spoÅ‚ecznoÅ›ciowe typu TikTok – mówi Anna Ryczkowska.
W 2022 roku kanaÅ‚y zrzeszone w sieci LifeTube miaÅ‚y łącznie 240 mln subskrypcji (+20 mln r/r) i utrzymaÅ‚y 12-proc. udziaÅ‚ w oglÄ…dalnoÅ›ci YouTube’a w Polsce. Firma zrealizowaÅ‚a w nim 2,3 tys. projektów dotyczÄ…cych wspóÅ‚pracy na linii marka–influencer dla ponad 600 różnych klientów. Åšredni koszt jednego pakietu Å›wiadczeÅ„ z influencerem wyniósÅ‚ blisko 18,6 tys. zÅ‚. DziÄ™ki technologii wprowadzonej przez LifeTube’a automatyzujÄ…cej dodawanie reklam oraz odpowiedniej optymalizacji tzw. RPM-y, czyli zarobek z każdego tysiÄ…ca wyÅ›wietleÅ„, wzrósÅ‚ Å›rednio o 18 proc. w porównaniu do 2021 roku.
– Reprezentujemy w tym momencie ok. 60 proc. tego rynku w Polsce i na podstawie naszych danych wiemy, że pomimo spadków gospodarczych i zwalniajÄ…cej ekonomii zarobki influencerów dalej rosnÄ…. W 2021 roku wypÅ‚aciliÅ›my twórcom z naszej sieci 63 mln zÅ‚, w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚o to już prawie 70 mln zÅ‚. Ciężko jednak odpowiedzieć na pytanie, ile zarabiajÄ… twórcy internetowi. Niektórzy mikroinfluencerzy zarabiajÄ… w barterach albo za jednorazowe kampanie, z kolei najwiÄ™ksze nazwiska w Polsce potrafiÄ… zarobić tyle, żeby móc sobie te pieniÄ…dze ulokować w innych inwestycjach i rozpoczynać wÅ‚asne biznesy – mówi ekspertka.
LTTM wskazuje, że w ubiegÅ‚ym roku marki wspóÅ‚pracujÄ…ce z influencerami zdecydowanie postawiÅ‚y na dziaÅ‚ania crossplatformowe i realizowaÅ‚y kampanie na kilku platformach social media jednoczeÅ›nie. NajwiÄ™cej publikacji komercyjnych (ponad 50 proc.) pojawiÅ‚o siÄ™ na Instagramie, jednak twórcy zarobili najwiÄ™cej, realizujÄ…c wspóÅ‚prace reklamowe na YouTubie (38,5 proc. wartoÅ›ci wszystkich publikacji). Dynamicznie wzrósÅ‚ również udziaÅ‚ TikToka – liczba realizowanych przez agencjÄ™ wspóÅ‚prac na tej platformie zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ ponad dwukrotnie rok do roku.
– Marki odnoszÄ… ogromne korzyÅ›ci ze wspóÅ‚pracy z influencerami, twórcami internetowymi. Wiemy to, ponieważ stale analizujemy dane, które spÅ‚ywajÄ… do nas zarówno od twórców, jak i od platform i samych brandów, które z nami wspóÅ‚pracujÄ…. Budżety na influencer marketing rosnÄ… z każdym rokiem, co oznacza, że marki widzÄ… w tym korzyść, chcÄ… coraz chÄ™tniej wydawać na to pieniÄ…dze – mówi Anna Ryczkowska. – GÅ‚ównie te najwiÄ™ksze na rynku firmy i korporacje majÄ… budżety i widzÄ… wartość w tym, żeby inwestować w kampanie z twórcami internetowymi.
Jak prognozuje, jednym z gÅ‚ównych trendów w influencer marketingu w 2023 roku bÄ™dzie tzw. tiktokizacja, czyli dalszy rozwój krótkich pionowych form wideo.
– Platforma TikTok jest coraz chÄ™tniej używana. Pod koniec 2022 roku przeciÄ™tny polski użytkownik w ciÄ…gu miesiÄ…ca korzystaÅ‚ z niej Å›rednio przez prawie caÅ‚y jeden dzieÅ„. To wiÄ™cej, niż kiedykolwiek polscy użytkownicy korzystali z YouTube’a – mówi ekspertka LTTM. – Inne platformy podÅ‚apujÄ… ten trend i próbujÄ… stworzyć wÅ‚asne wersje tych krótkich, pionowych form wideo. Instagram tworzy Reelsy, YouTube stworzyÅ‚ YouTube Shorts, którymi też zajmujemy siÄ™ z naszymi twórcami. Wiemy, że jest to o wiele bardziej przyjazna forma dla odbiorców, którzy lubiÄ… krótkie, pionowe wideo.
Influencer marketing to szybko rosnÄ…ca branża, a tzw. ekonomia twórców jest w tej chwili jednym z motorów napÄ™dowych dla rynku mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Prognozy firmy analitycznej Research and Markets przewidujÄ…, że do 2028 roku globalna wartość rynku influencer marketingu osiÄ…gnie już 84,9 mld dol. Dlatego też na tym rynku sukcesywnie roÅ›nie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy sÄ… potrzebni w wyspecjalizowanych podmiotach, agencjach 360, jak i w marketingu po stronie reklamodawców.
W odpowiedzi na ten popyt grupa LTTM – we wspóÅ‚pracy z warszawskim Instytutem Marki Online i Komunikacji (IMOK) – otworzyÅ‚a wÅ‚aÅ›nie nowy kierunek nauczania: influencer manager. Szkolenie ma certyfikacjÄ™ Ministerstwa Edukacji i Nauki z kodem zawodu, co oznacza, że dziÄ™ki temu influencer manager stanie siÄ™ w Polsce oficjalnym zawodem.
– Akademia Influencer Managera wystartuje w marcu. BÄ™dziemy w niej szkolić przyszÅ‚ych menedżerów i twórców internetowych, żeby byli jak najlepiej przygotowani do wskoczenia w tÄ™ branżę i mieli wiedzÄ™, którÄ… my dysponujemy na co dzieÅ„, pracujÄ…c bezpoÅ›rednio z twórcami, platformami i klientami – mówi Anna Ryczkowska.
W czteromiesiÄ™cznym programie edukacyjnym, opracowanym przez ekspertów z LTTM, znajdÄ… siÄ™ m.in. zagadnienia dotyczÄ…ce szeroko pojÄ™tego marketingu, prawa autorskiego, PR, funkcjonalnoÅ›ci wszystkich platform spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, zarzÄ…dzania kryzysowego oraz inne, niezbÄ™dne w pracy influencer managera obszary.