Pandemia wymusiÅ‚a na szkoÅ‚ach naukÄ™ zdalnÄ…, co otworzyÅ‚o drogÄ™ dla rozwoju innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ i przyspieszyÅ‚o wdrażanie nowych technologii w edukacji. Eksperci oceniajÄ…, że w ostatnich miesiÄ…cach rynek „przeskoczyÅ‚” co najmniej trzy lata rozwoju. Sektorem interesuje siÄ™ coraz wiÄ™cej start-upów. Najczęściej pracujÄ… one nad szkoleniami z zakresu kodowania, aplikacjami oraz grami edukacyjnymi i materiaÅ‚ami szkoleniowymi dla pracowników – wynika z raportu Fundacji Startup Poland. Globalnie rynek ten przyciÄ…ga duży kapitaÅ‚, ale polscy inwestorzy sÄ… ostrożniejsi niż zagraniczni koledzy w finansowaniu tego typu przedsiÄ™wzięć.
– Rynek edtech wÅ›ród polskich start-upów jest coraz bardziej rozpoznawany i jest ich coraz wiÄ™cej, natomiast mamy kilkunastu topowych graczy, którzy dziaÅ‚ajÄ… globalnie i odnoszÄ… sukcesy. Jeden z nich jest, można by powiedzieć, prawie jednorożcem – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Snażyk, prezes Fundacji Startup Poland.
Mowa tu o start-upie Brainly, który do grudnia ub.r. pozyskaÅ‚ 150 mln dol. finansowania i jest najwiÄ™kszÄ… na Å›wiecie platformÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ciowÄ…, która pomaga w edukacji uczniów. Do tego typu firm trafiÅ‚o w trakcie pandemii sporo zewnÄ™trznego kapitaÅ‚u. Z danych „EdTech Founding 2021” przygotowanym przez Brighteye Ventures wynika, że na Å›wiecie funkcjonujÄ… obecnie 24 jednorożce edtechowe, które łącznie zebraÅ‚y ponad 16 mld dol. i sÄ… warte już ponad 77 mld dol. Co ciekawe, aż 13 z nich staÅ‚o siÄ™ jednorożcami w okresie od maja 2020 roku, z czego siedem w 2020 i sześć w pierwszej poÅ‚owie 2021 roku. NajwiÄ™cej podmiotów na Å›wiatowej liÅ›cie jednorożców pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.
– Rynek edtech cieszy siÄ™ bardzo dużą popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród inwestorów. Chodzi w szczególnoÅ›ci o inwestorów zagranicznych. Polscy inwestorzy na razie nie inwestujÄ… tak dużo, ale myÅ›lÄ™, że za rok, dwa lata to siÄ™ zmieni – przyznaje prezes Fundacji Startup Poland.
Na caÅ‚ym Å›wiecie w 2020 roku fundusze venture capitals zainwestowaÅ‚y ponad 10 mld dol. w start-upy z sektora edtech, czyli dwa razy wiÄ™cej niż w 2019 roku – wskazujÄ… dane z opracowania „EdTech Founding 2021” przytaczanego przez FundacjÄ™ Startup Poland. Rynek w Europie w trakcie pandemii również dostaÅ‚ duży zastrzyk inwestycji VC, osiÄ…gajÄ…c rekordowÄ… wartość 711 mln dol. w 2020 roku, czyli 13 razy wiÄ™cej niż w 2013 roku. Liderem, jeÅ›li chodzi o inwestycje, sÄ… start-upy z Wielkiej Brytanii, gdzie dokonano 40 proc. wszystkich transakcji.
– Pandemia byÅ‚a punktem kulminacyjnym, kiedy oczy caÅ‚ego Å›wiata zwróciÅ‚y siÄ™ na edukacjÄ™ zdalnÄ…, natomiast wiele krajów, jak Australia, Stany Zjednoczone czy kraje skandynawskie, już byÅ‚o w to zaangażowanych. Nie można zapominać o Azji, w szczególnoÅ›ci Chinach i Indiach, gdzie już od bardzo dÅ‚ugiego czasu prowadzone byÅ‚y prace dotyczÄ…ce tego, w jaki sposób uczyć ludzi. Rozwój social mediów i nowych technologii spowodowaÅ‚, że rynek edukacyjny musiaÅ‚ przejść metamorfozÄ™ – podkreÅ›la Tomasz Snażyk.
Z raportu „Europe EdTech and Smart Classroom Market” opracowanego przez Business Market Insights wynika, że globalnymi faworytami w sektorze, oprócz podmiotów amerykaÅ„skich, sÄ… obecnie firmy z dwóch najwiÄ™kszych azjatyckich krajów – Chin oraz Indii. Z kolei w Europie najlepiej rozwiniÄ™te sektory edtech majÄ… Wielka Brytania, Niemcy, Francja, WÅ‚ochy i Rosja.
– W czasie pandemii wiele osób zobaczyÅ‚o, w jaki sposób mogÄ… dziaÅ‚ać szkoÅ‚a, uniwersytety, w jaki sposób mogÄ… siÄ™ inaczej uczyć nie tylko dzieci, ale też doroÅ›li – wyjaÅ›nia prezes Fundacji Startup Poland. – Pandemia byÅ‚a i jest impulsem do tworzenia nowych pomysÅ‚ów i do tego, w jaki sposób ludzie, uczniowie, szkoÅ‚y, nauczyciele odbierajÄ… nowe technologie. W ciÄ…gu najbliższych kilku lat bÄ™dziemy widzieli znaczny wzrost, jeÅ›li chodzi o liczbÄ™ start-upów i ich wartość. ZresztÄ… szacuje siÄ™, że ten rynek globalnie bÄ™dzie wart 305 mld dolarów do 2025 roku.
Z raportu Fundacji Startup Poland „Czy polskie spóÅ‚ki EdTech majÄ… szansÄ™ odmienić oblicze Å›wiatowej edukacji?” wynika, że najwiÄ™cej takich podmiotów w kraju oferuje rozwiÄ…zania sÅ‚użące do nauki programowania. Odsetek takich firm – prowadzÄ…cych szkolenia, kursy i szkoÅ‚y kodowania – stanowi obecnie w Polsce ponad 22 proc. Podobny odsetek opracowuje gry i aplikacje edukacyjne oraz narzÄ™dzia z kategorii HR. Eksperci fundacji wyjaÅ›niajÄ…, że sÄ… to różnego rodzaju materiaÅ‚y multimedialne sÅ‚użące do rozwoju pracowników, ich karier i wsparcia mentoringowego. Kolejna najliczniejsza grupa (17,5 proc.) to producenci lub dystrybutorzy sprzÄ™tu i gadżetów sÅ‚użących do nauki – od multimedialnych tablic, monitorów, tabletów, przez interaktywne zestawy do nauki, aż po drukarki 3D i roboty. Ponad 11 proc. start-upów zajmuje siÄ™ wsparciem w nauce jÄ™zyków obcych, najczęściej jÄ™zyka angielskiego.
– Perspektywy dla tego sektora oceniamy bardzo pozytywnie. Uważamy, że polskie start-upy, a bÄ™dzie ich coraz wiÄ™cej, bÄ™dÄ… siÄ™ liczyÅ‚y na rynku globalnym i zdobywaÅ‚y coraz wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ klientów. Co najważniejsze, bÄ™dÄ… też zmieniaÅ‚y sposób, w jaki uczymy siÄ™ my, jak siÄ™ uczÄ… nasze dzieci i w jaki sposób funkcjonujÄ… szkoÅ‚y – zaznacza Tomasz Snażyk.