Bogaci Wiadomości branżowe

Rząd aktualizuje strategię lotniczą dla Polski. Ma być przyjęta na początku 2022 roku

Rząd aktualizuje strategię lotniczą dla Polski. Ma być przyjęta na początku 2022 roku
„Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do roku 2030” po zmianach ma być gotowa w ciÄ…gu kilku najbliższych tygodni i po ocenie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko powinna zostać przyjÄ™ta w I kwartale przyszÅ‚ego roku.

„Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do roku 2030” po zmianach ma być gotowa w ciÄ…gu kilku najbliższych tygodni i po ocenie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko powinna zostać przyjÄ™ta w I kwartale przyszÅ‚ego roku. – Za 10 lat polski rynek lotniczy bÄ™dzie już znacznie wiÄ™kszy niż ten sprzed pandemii. Nie tylko odrobimy straty, lecz także wykonamy kolejne kroki do przodu – ocenia Marcin HoraÅ‚a, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i peÅ‚nomocnik rzÄ…du do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. RzÄ…d zakÅ‚ada, że dziÄ™ki budowie centralnego lotniska i dobremu poÅ‚ożeniu geograficznemu Polska zostanie lotniczym liderem Europy Åšrodkowej.  

 W ramach konsultacji polityki lotniczej wpÅ‚ynęło trochÄ™ ponad tysiÄ…c uwag od różnych podmiotów, przedstawicieli branży po prywatne osoby – mówi agencji Newseria Biznes Marcin HoraÅ‚a. – Teraz powstaje wersja po zmianach, uwzglÄ™dniajÄ…cych wÅ‚aÅ›nie te uwagi. Ciężko mi podać dokÅ‚adnÄ… datÄ™, ale to jest kwestia tygodni. Wówczas projekt zostanie skierowany do strategicznej oceny oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko. W ramach tej procedury jest też etap konsultacji spoÅ‚ecznych, wiÄ™c bÄ™dzie jeszcze ponownie okazja, żeby zgÅ‚aszać uwagi. Planujemy, żeby pod koniec I kwartaÅ‚u 2022 roku dokument zostaÅ‚ już przyjÄ™ty uchwałą rzÄ…du.

„Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku (z perspektywÄ… do 2040 roku” ma z zaÅ‚ożenia definiować gÅ‚ówne zaÅ‚ożenia odnoÅ›nie do celów, kierunków, sposobów kreowania i realizacji rzÄ…dowej polityki. Ma pomóc Polsce w wytworzeniu konkurencyjnego rynku usÅ‚ug lotniczych i osiÄ…gniÄ™ciu pozycji regionalnego lidera w zakresie rozwoju lotnictwa cywilnego. W ramach konsultacji spoÅ‚ecznych wpÅ‚ynęły 1043 uwagi od 41 podmiotów. Z danych resortu wynika, że uwzglÄ™dniono blisko poÅ‚owÄ™ z nich. Jednym z najczęściej pojawiajÄ…cych siÄ™ zarzutów byÅ‚y nieadekwatne do sytuacji pocovidowej prognozy dotyczÄ…ce ruchu lotniczego.

– To wynika z pewnej metodologii prac nad politykÄ…, która trwa już prawie dwa lata, wiÄ™c faktycznie te prognozy bÄ™dÄ… pod koniec prac nieaktualne. Teraz spÅ‚ywajÄ… nowe prognozy, które bÄ™dÄ… uwzglÄ™dnione w ostatecznej wersji. To także kwestia zwiÄ…zana z funkcjonowaniem portów regionalnych i planów generalnych lotnisk – wymienia Marcin HoraÅ‚a.

A to już wiesz?  Zwolnij i… zrób coÅ› dla siebie

Dokument kÅ‚adzie duży nacisk na wzmocnienie obszarów innowacyjnoÅ›ci, podkreÅ›la rolÄ™ badaÅ„ i rozwoju w lotnictwie. PodkreÅ›lone zostaÅ‚y dziaÅ‚ania i kierunki w celu zmniejszenia negatywnego wpÅ‚ywu lotnictwa na Å›rodowisko i Å¼ycie ludzi.

Zdaniem eksperta ze wzglÄ™du na poÅ‚ożenie i populacjÄ™ Polska ma szansÄ™ stać siÄ™ liderem w Europie Åšrodkowej. Drugim istotnym atutem krajowego rynku jest jego wielkość.

– Na kierunkach dalekowschodnich Polska w sposób naturalny jest bramÄ… dla Europy – podkreÅ›la wiceminister infrastruktury. – Polska ma spory rynek wewnÄ™trzny, który wytwarza pewnÄ… biznesowÄ… masÄ™ krytycznÄ…, dziÄ™ki której różne przedsiÄ™wziÄ™cia mogÄ… być opÅ‚acalne, bo już sam polski rynek jest dla nich wystarczajÄ…cy. Tego potencjaÅ‚u do tej pory nie dostrzegaliÅ›my w wyniku skrajnie rozproszonego modelu ruchu lotniczego w Polsce, nie mieliÅ›my hubu z prawdziwego zdarzenia, stÄ…d decyzja o budowie CPK .

NajwiÄ™kszy polski port lotniczy, Lotnisko Chopina, w rekordowym dla siebie 2019 roku obsÅ‚użyÅ‚ niemal 19 mln pasażerów i zbliżyÅ‚ siÄ™ do granic swojej przepustowoÅ›ci. To wÅ‚aÅ›nie jedna z przyczyn, którymi rzÄ…d argumentuje projekt CPK.

– SÄ… takie paÅ„stwa europejskie, w których gÅ‚ówne lotnisko obsÅ‚uguje rocznie zdecydowanie wiÄ™cej pasażerów, niż jest mieszkaÅ„ców tego paÅ„stwa. W Polsce byÅ‚o odwrotnie. To pokazuje, jaki tu jest potencjaÅ‚ wzrostu, że jest caÅ‚y segment rynku, który do tej pory traciliÅ›my. Jednym z zaÅ‚ożeÅ„ programu inwestycyjnego CPK i jednym z powodów, dla którego w tym komponencie lotniskowym jest to program opÅ‚acalny, jest to, że można po ten nisko wiszÄ…cy owoc siÄ™gnąć – tÅ‚umaczy peÅ‚nomocnik rzÄ…du do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

CPK, wedle zaÅ‚ożeÅ„, w pierwszym etapie byÅ‚by gotowy obsÅ‚użyć 45 mln pasażerów, a docelowo – nawet do 100 mln rocznie. Pandemia może jednak opóźnić plany dotyczÄ…ce realizacji tego projektu. PojawiajÄ… siÄ™ już gÅ‚osy, że w pierwszej fazie megalotnisko może być szykowane na 40 mln osób.

A to już wiesz?  Dostęp do badań profilaktycznych i skutecznych terapii największymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia. Polska prezydencja w UE może być okazją do zmian w tym zakresie

– Prognozowanie, jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ rynek, jest dziÅ› obarczone bardzo dużą dozÄ… ryzyka. Pandemia COVID-19 jeszcze nie jest zakoÅ„czona, wiÄ™c ciężko do koÅ„ca trafnie przewidywać, jak ona bÄ™dzie siÄ™ dalej toczyć. Jest też caÅ‚y szereg trendów ogólnoÅ›wiatowych, europejskich, jak chociażby pakiet Fit for 55, w którego obecnej wersji mamy kilka rozwiÄ…zaÅ„ skrajnie niekorzystnych dla branży lotniczej – zauważa Marcin HoraÅ‚a. – Moja prywatna opinia jest taka, że za 10 lat polski rynek lotniczy bÄ™dzie już znacznie wiÄ™kszy niż ten sprzed pandemii. Odrobimy straty i wykonamy wiele kroków do przodu.

Obecny kryzys w branży jest najwiÄ™kszy w historii komercyjnego lotnictwa. Sezon wakacyjny przyniósÅ‚ lekkie odbicie w ruchu turystycznym, ale wciąż nie widać go w lotach biznesowych. Wyraźny spadek liczby pasażerów odbiÅ‚ siÄ™ na kondycji przewoźników, lotnisk i wszystkich innych firm z branży lotniczej. MogÅ‚y one skorzystać z rozwiÄ…zaÅ„ antykryzysowych przewidzianych w lotniczych tarczach, byÅ‚ także plan ratunkowy dla portów lotniczych (140 mln zÅ‚) i pomoc publiczna dla PLL LOT (prawie 3 mld zÅ‚).

Drugim strumieniem pomocy, już nie dotacyjnej, jest zmiana otoczenia regulacyjnego na korzystniejsze. To chociażby domkniÄ™cie pewnej luki w ustawie o podatkach lokalnych, o podatku od nieruchomoÅ›ci, które paru polskim lotniskom da kilka milionów zÅ‚otych rocznie, a wiele innych ochroni przed potencjalnÄ… groźbÄ… pojawienia siÄ™ dodatkowego kosztu – podkreÅ›la peÅ‚nomocnik rzÄ…du do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Podpisana w sierpniu przez prezydenta nowelizacja ustawy o podatkach i opÅ‚atach lokalnych przewiduje zwolnienie z podatku od nieruchomoÅ›ci gruntów, budynków i budowli na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego. Ministerstwo Infrastruktury pracuje także nad przepisami, które majÄ… utrudnić uzyskiwanie przez mieszkaÅ„ców odszkodowania od lotnisk za haÅ‚as. Zmiany majÄ… dotyczyć m.in. zmiany definicji pojÄ™cia szkody w tzw. strefach ograniczonego użytkowania. PoznaÅ„skie lotnisko Ławica, najbardziej dotkniÄ™te tego typu roszczeniami, tylko w latach 2014–2020 wypÅ‚aciÅ‚o odszkodowania o wartoÅ›ci ok. 118 mln zÅ‚.

A to już wiesz?  Zobacz jak wyglÄ…da gotowy penthouse w OVO WrocÅ‚aw

Nie chodzi o to, żeby ktoÅ›, kto cierpi z powodu sÄ…siedztwa lotniska i haÅ‚asu, nie dostaÅ‚ adekwatnego odszkodowania, ale w dzisiejszym stanie prawnym również tacy, którzy nie cierpiÄ… z tego tytuÅ‚u, otrzymujÄ… bardzo wysokie odszkodowania – przekonuje wiceminister infrastruktury. – To tylko kilka przykÅ‚adów staÅ‚ej pracy z branżą i dla branży. Zależy nam na tym, by ten wysokomarżowy sektor, który przynosi biznes, pieniÄ…dze, wpÅ‚ywy z podatków i miejsca pracy, mógÅ‚ siÄ™ w Polsce rozwijać.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy