Data publikacji: 2018-06-07
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Sionka na Starym Rynku po renowacji – Ostrów Wielkopolski coraz piękniejszy
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
W ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!†została dokonana renowacja klimatycznej sionki w Ostrowie Wielkopolskim.

Sionki znają chyba wszyscy ostrowianie – tajemnicze przejścia umożliwiają szybkie dotarcie ze Starego Rynku do przyległych kwartałów. Piesi i rowerzyści korzystają z nich niezwykle często. Dlatego wspaniałą wiadomością dla mieszkańców jest renowacja w ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!†tej najbardziej klimatycznej sionki umiejscowionej przy Starym Rynku 33. Ostrowska lokalizacja znalazła się bowiem w prestiżowym gronie czterech miejsc odnawianych podczas 1. etapu programu.
Pierwotnie ten 15-metrowej długości tunel miał łączyć Stary Rynek, który pełnił funkcję targowiska, z jego magazynem. Dziś łączy płytę rynku ze skwerem będącym terenem rekreacyjnym, znacznie skracając odległość między nimi. Wejście stanowi brama prowadząca do wysoko sklepionego tunelu. Dalej przechodzi on w niezwykle klimatyczną wąską uliczkę. Z tego skrótu chętnie korzystają zarówno piesi, jak i rowerzyści. Jednak sionka, tak chętnie użytkowana i rozpoznawalna przez mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego, długi czas pozostawała w opłakanym stanie. Powierzchnia ścian i sklepienia były mocno zabrudzone, a dodatkowo szpeciły ją napisy wykonane sprayem.
Droga „na skróty†jasna i czysta
DziÅ› sionka na Starym Rynku wyglÄ…da zupeÅ‚nie inaczej. W pierwszej poÅ‚owie maja 2018 w ramach akcji „Cif. Witaj, piÄ™kna Polsko!†zostaÅ‚a przeprowadzona jej renowacja. Efekt robi wrażenie – wyczyszczone zostaÅ‚y Å›ciany, sklepienie i portal tunelu oraz chodnik. ÅÄ…czna powierzchnia tych elementów wynosi ok. 180 m2. Co wiÄ™cej, zastosowano powÅ‚okÄ™ antygraffiti, zapobiegajÄ…c przyszÅ‚ym dewastacjom. Ponadto przed sionkÄ… ustawione zostaÅ‚y donice z kwiatami, które znakomicie wskazujÄ… wejÅ›cie. „Rozpoznawalność miejsca, czÄ™stotliwość jego użytkowania wskazujÄ… na ważnÄ… rolÄ™, jakÄ… w życiu miejskiej spoÅ‚ecznoÅ›ci odgrywa ta sionka. Tym bardziej cieszy nas fakt, że mogÅ‚o zostać ono odnowione dziÄ™ki akcji „Cif. Witaj, piÄ™kna Polsko!â€, opowiada Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarzÄ…du Fundacji Urban Forms, partnera programu.
Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!
Estetyka miejsc, w których funkcjonuje dana spoÅ‚eczność, może mieć dla niej niezwykle duże znacznie. WpÅ‚ywa bowiem na jakość życia mieszkaÅ„ców oraz buduje zaangażowanie spoÅ‚eczne. Ponadto życie w zadbanym, estetycznym otoczeniu pozwala na wÅ‚aÅ›ciwy odpoczynek i regeneracjÄ™. Takie wnioski pÅ‚ynÄ… z badaÅ„ nad projektami rewitalizacyjnymi na caÅ‚ym Å›wiecie. Badania te wykazaÅ‚y, że poprawa wyglÄ…du otoczenia pozytywnie wpÅ‚ywa na lokalne spoÅ‚ecznoÅ›ci – wzrasta zadowolenie z życia w miejscu zamieszkania i, co niezwykle ciekawe, satysfakcja z życia caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci[1].
Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% vs 18%), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% vs 48%), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% vs 8%). Co też niezwykle ważne, więcej osób przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% vs 13%).[2]
Podobne wnioski pÅ‚ynÄ… z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysiÄ™cy uczestników obcujÄ…cych z rzeczami codziennego użytku, wÅ›ród których znajdowaÅ‚y siÄ™ przedmioty „piÄ™kneâ€, „funkcjonalne†i „piÄ™kne i funkcjonalneâ€. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. OkazaÅ‚o siÄ™, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie byÅ‚y piÄ™kne, powodowaÅ‚y wzrost zÅ‚ych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednoczeÅ›nie piÄ™knymi i funkcjonalnymi wywoÅ‚ywaÅ‚o pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukujÄ…c aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja[3]. Te wnioski pÅ‚ynÄ…ce z badaÅ„ potwierdzajÄ… ważnÄ… funkcjÄ™, jakÄ… speÅ‚nia program „Cif. Witaj, piÄ™kna Polsko!†oraz wÅ‚aÅ›ciwy dobór miejsc do renowacji – zarówno piÄ™knych, jak i funkcjonalnych. DziÄ™ki temu przeprowadzone remonty bÄ™dÄ… poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkaÅ„ców.
O programie
 „Cif. Witaj, piękna Polsko!†to akcja społeczno-edukacyjna, której misją jest uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – nie tylko we własnym domu, ale także na zewnątrz, w miejscu zamieszkania. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia. Marka Cif realizuje ten cel, odnawiając w polskich miastach te miejsca, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. W ramach akcji w 2018 r. zostanie przeprowadzonych 8 renowacji. Podejmowane działania mają na celu stwarzanie mieszkańcom warunków, w których mogą poprawić komfort swojego życia oraz budować wzajemne więzi. Program ma charakter edukacyjny, mając inspirować Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.
Więcej o akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!†znajduje się stronie www.witajpieknapolsko.pl. Tam też można zgłaszać miejsca do 2. etapu programu, w którym zostaną wybrane kolejne 4 lokalizacje do renowacji. Na stronie można także oddawać głosy na zgłoszone miejsca.
Film prezentujÄ…cy akcjÄ™ znajduje siÄ™ pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=5a1OG6w_qas
Urban Forms
Partnerem akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!†jest Fundacja Urban Forms. Od 2009 r. zajmuje się ona szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Misja Fundacji – przywracanie piękna zaniedbanej przestrzeni, żeby ożywić lokalną społeczność, idealnie harmonizuje się z misją Cif, dlatego Fundacja przyjęła zaproszenie do realizacji wspólnego projektu.
Â
[1] Eziyi O. Ibem , Dolapo Amole. Subjective life satisfaction in public housing in urban areas of Ogun State, Nigeria. Cities Volume 35, December 2013, Pages 51–61.
[2] Raport „Jak piÄ™kniejsze otoczenie wypÅ‚ywa na nasze samopoczucieâ€, dr Simone Moor, 2016.
[3] jw.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE