Wiadomości branżowe

Specjalny program edukacyjny dla mlodziezy ma uczyc, jak ksztaltowac przestrzen publiczna

Specjalny program edukacyjny dla mlodziezy ma uczyc, jak ksztaltowac przestrzen publiczna
Polacy wciaz nie przywiazuja wystarczajacej wagi do tego, jak zagospodarowywana jest przestrzen publiczna. Dlatego w szkolach wprowadzono unikalny program edukacyjny „Ksztaltowanie przestrzeni”, kt?ry ma zwr?cic uwage mlodych ludzi na chaos w ich najblizszym otoczeniu i pokazac, jak mu zapobiegac.– Mlodziez bardzo czesto pokazuje w swoich pracach przestrzenie publiczne z ich najblizszego otoczenia, jak blokowiska czy droga do szkoly, kt?ra jest totalnym chaosem, kt?ra prowadzi przez bezdroza, brzydkie, niewyknczone nawierzchnie, obok miejsc ze smietnikami. I oni widza to bardzo wyraźnie i pokazuja. Chodzi im o to, ze w tej chaotycznej przestrzeni nie ma dla nich miejsca – m?wi agencji informacyjnej Newseria Malgorzata Gruszka, przewodniczaca Zespolu ds. Powszechnej Edukacji Architektonicznej, dzialajacego przy Radzie Krajowej Izby Architekt?w RP.Program „Ksztaltowanie przestrzeni” po raz pierwszy zostal wprowadzony do polskich szk?l gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2013/2014. Jest on unikalny w calej Europie. Jedynie Irlandczycy, od kt?rych pomysl zostal zapozyczony, maja wprowadzone ksztaltowanie przestrzeni do swojego szkolnictwa. W Polsce uruchomienie

Polacy wciaz nie przywiazuja wystarczajacej wagi do tego, jak zagospodarowywana jest przestrzen publiczna. Dlatego w szkolach wprowadzono unikalny program edukacyjny „Ksztaltowanie przestrzeni”, kt?ry ma zwr?cic uwage mlodych ludzi na chaos w ich najblizszym otoczeniu i pokazac, jak mu zapobiegac.

– Mlodziez bardzo czesto pokazuje w swoich pracach przestrzenie publiczne z ich najblizszego otoczenia, jak blokowiska czy droga do szkoly, kt?ra jest totalnym chaosem, kt?ra prowadzi przez bezdroza, brzydkie, niewykonczone nawierzchnie, obok miejsc ze smietnikami. I oni widza to bardzo wyraznie i pokazuja. Chodzi im o to, ze w tej chaotycznej przestrzeni nie ma dla nich miejsca – m?wi agencji informacyjnej Newseria Malgorzata Gruszka, przewodniczaca Zespolu ds. Powszechnej Edukacji Architektonicznej, dzialajacego przy Radzie Krajowej Izby Architekt?w RP.

Program „Ksztaltowanie przestrzeni” po raz pierwszy zostal wprowadzony do polskich szk?l gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2013/2014. Jest on unikalny w calej Europie. Jedynie Irlandczycy, od kt?rych pomysl zostal zapozyczony, maja wprowadzone ksztaltowanie przestrzeni do swojego szkolnictwa. W Polsce uruchomienie programu zwiazane jest z niska swiadomoscia w kwestii wplywu mlodziezy na ich najblizsze otoczenie.

– Polska przestrzen publiczna jest chaotyczna, nie jest budowana swiadomie, raczej na zasadzie przypadku. Ludzie i mieszkancy nie identyfikuja sie z nia, co wydawaloby sie rzecza oczywista. Spolecznosci lokalne chca identyfikowac sie z miejscem swojego zamieszkania, chca miec swoje miejsce w tej przestrzeni, a wyglada na to, ze nie maja, ze wszystko dzieje sie poza ich wiedza, swiadomoscia i udzialem – podkresla Malgorzata Gruszka.

Wynika to miedzy innymi z braku dlugofalowych plan?w zagospodarowania przestrzennego. W zwiazku z tym decyzje zwiazane z przestrzenia publiczna sa wydawane w zaleznosci od indywidualnego uznania urzednik?w, a to prowadzi do powszechnego chaosu architektonicznego.

– Efekty tego sa takie, jak widzimy, czyli wysokie budynki obok niskich bez zadnego powiazania. Aspiracje mieszkanc?w danych miejscowosci sa bardzo niewielkie, jesli chodzi o przestrzen publiczna. Wlasciwie wystarczyloby im, gdyby bylo czysto, nie bylo smieci na ulicach, byly kosze na smieci i laweczki do siedzenia, i to wlasciwie jest wszystko – zauwaza Malgorzata Gruszka.

A to już wiesz?  Aleksandra Kostka: Moja praca wymaga stylizacji w kolorach rzucajacych sie w oczy. M?j ulubiony to zielony

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy