Warszawa, 03.10.2018 r.
Polski transport rosnie w sile. Z najnowszego raportu opublikowanego przez Gl?wny Urzad Statystyczny wynika, ze w ubieglym roku polscy przewoznicy przetransportowali 2053,3 mln ton ladunk?w. To znaczny wzrost w por?wnaniu do 2016 roku – az o 11,8 proc. Samym tylko transportem samochodowym przewiezionych zostalo 1747,2 mln ton ladunk?w. Polacy znalezli sie tym samym na pierwszym miejscu w przewozach w Unii Europejskiej. Co wiecej, wedlug 16. fali Bibby Financial Services obserwujemy wzrost wartosci wskaznika Bibby MSP Index dla danej branzy pierwszy raz od 2015 roku (+5,1 pkt.). Oznacza to, ze przedsiebiorcy z optymizmem patrza w przyszlosc.
Niestety pomimo rozwoju w maju 2017 roku przeszlo 21 tys. przewoznik?w zmagalo sie z zadluzeniem na poziomie 664 mln zlotych. Obecnie dlug przekracza juz wartosc 925 mln zlotych – wynika z danych Krajowego Rejestru Dlug?w. Gdzie szukac przyczyn takiego stanu rzeczy?
Zagrozen dla prawidlowego funkcjonowania sektora transportowego jest wiele. Z pewnoscia najwiekszym, niosacym za soba najpowazniejsze konsekwencje, jest brak plynnosci finansowej. Juz przeszlo 71% polskich przedsiebiorc?w, w tym tych z branzy transportowej, deklaruje, iz zmaga sie z tym problemem – obrazuje 16. fala badania Bibby MSP Index. Ma ono na celu pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej firm, ich otoczenia zewnetrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce.
Zatory platnicze sa bolaczka polskich przedsiebiorc?w dzialajacych w branzy transportowej. Wynika to poniekad ze specyfiki tego sektora. Na swoje naleznosci finansowe czekaja bardzo dlugo, nawet 90 dni po terminie. Najnowsza, 16. fala naszego badania, pokazuje, ze juz 59% przedsiebiorstw zmaga sie z problemem niezaplaconej na czas faktury kilka razy w miesiacu – m?wi Jerzy Dabrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services. Wiedzac jak istotna jest plynnosc finansowa w prawidlowym funkcjonowaniu kazdego przedsiebiorstwa, wznowilismy kampanie „Place faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Celem akcji jest promowanie dobrych praktyk, w tym oplacania faktur na czas oraz edukacja, jak radzic sobie z brakiem plynnosci finansowej – dodaje.
Powstawanie zator?w platniczych moze niesc za soba daleko idace konsekwencje. Moga one utrudniac regulowanie biezacych naleznosci firmy (pensji dla pracownik?w, rat leasingowych i oplat za paliwo). Warto pamietac takze o negatywnych skutkach wizerunkowych. Firma zmagajaca sie z problemami finansowymi w oczach swoich klient?w traci wiarygodnosc.
Jak wybrnac z takiej sytuacji? Przedsiebiorstwa biorace udzial w 16. fali Bibby MSP Index wskazaly, ze najskuteczniejszym sposobem na walke z zatorami platniczymi jest sprawnie funkcjonujacy dzial ksiegowy, kt?ry monitorujacy platnosci (74% wskazan). Walke z nieterminowymi platnosciami bardzo czesto podejmuja sami wlasciciele firm, kt?rzy osobiscie kontaktuja sie z kontrahentami zwlekajacymi z zaplata (29%). Niemal 30% ankietowanych deklaruje, iz toleruje nieterminowe wywiazywanie sie z naleznosci, szczeg?lnie kiedy dluznikiem jest staly lub „duzy” klient.
Analizujac sytuacje w branzy transportowej na podstawie wynik?w 15. i 16. fali badania Bibby MSP Index odnoszacych sie do kluczowych obszar?w funkcjonowania firmy, zauwazamy jej poprawe. Zar?wno w zatrudnieniu, inwestycjach, poziomie zadluzenia, jak i plynnosci finansowej wskazniki w por?wnaniu fala do fali odnotowuja wzrost (analogicznie o 0,9 pkt. proc., 1 pkt proc., 2 pkt. proc., 4pkt. proc.).
Jednym z rozwiazan dedykowanych przedsiebiorcom z branzy transportowej jest wsp?lpraca z firma faktoringowa. Pozwala ona uzyskac got?wke za wykonany fracht, zabezpieczyc sie przed ryzykiem niewyplacalnosci kontrahent?w krajowych i zagranicznych. Co wiecej, umozliwia oplacac inne zobowiazania np. raty leasingowe – dodaje Jerzy Dabrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Bibby MSP Index to cykliczny projekt badawczy realizowany na zlecenie Bibby Financial Services. Celem badania jest pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiebiorstw, ich otoczenia zewnetrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce. Raport dostarcza takze szacunkowych prognoz co do najblizszej (w perspektywie 6 miesiecy) przyszlosci przedsiebiorstw. Na podstawie zebranych danych dotyczacych zatrudnienia, sprzedazy, inwestycji, plynnosci finansowej oraz zadluzenia przedsiebiorstw wyznaczany jest wskaznik (Bibby MSP Index) obrazujacy kondycje firm z grupy MSP.
Kampania pt. „Place faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Skierowana jest do przedsiebiorc?w z sektora MSP. Gl?wnym celem dzialan jest zwiekszenie swiadomosci przedsiebiorc?w o wadze plynnosci finansowej w kazdym przedsiebiorstwie oraz wprowadzenie do swiadomosci sektora MSP pojecia „odpowiedzialnosc gospodarcza”.
Patronat honorowy nad dzialaniami objal: Polski Zwiazek Faktor?w.
Akcje wspieraja r?wniez: Biuro Informacji Gospodarczej, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Info Credit, Marsh Polska, Izba Polskich Przedsiebiorc?w, Vindicat.
Patroni medialni kampanii: 4budowlani.pl, 6krokow.pl, biznes2biznes.com, Business Magazine MANAGER, CEO Magazyn Polska, Eurologistics, Fintek.pl, Gazeta MSP, Gazeta Przemyslu Drzewnego i Meblarstwo, LOG24.pl, Logistics Manager, MSP Biznes, My Company Polska, Production Manager, Strefawystawcy.pl, Transport Manager, Truck & Business.
Wiecej informacji o kampanii znajda Panstwo na stronie: placefaktury.pl.