Szereg prowadzonych w ostatnich miesiÄ…cach badaÅ„ pokazuje, że rosnÄ…ca inflacja, wysokie ceny energii i ogrzewania, a także rosnÄ…ce raty kredytów hipotecznych i ogólna niepewność gospodarcza mocno przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na budżety gospodarstw domowych. Konsumenci zaciskajÄ… pasa i dużo ostrożniej podchodzÄ… do planowania swoich wydatków. Ten trend wyraźnie widzÄ… też platformy zakupowe. – Obserwujemy, że w tym roku przed Å›wiÄ™tami konsumenci dużo ostrożniej wydajÄ… pieniÄ…dze – mówi MichaÅ‚ Tykarski z Shopee Polska. Jak wskazuje, przed Å›wiÄ™tami Polacy szukajÄ… promocji, przykÅ‚adajÄ… dużą wagÄ™ do ceny produktów i kupujÄ… bardzo racjonalnie.
– Tegoroczny sezon Å›wiÄ…teczny jest trochÄ™ inny niż w ubiegÅ‚ych latach. Stoi pod znakiem wysokiej inflacji, wiÄ™c widzimy zmieniajÄ…ce siÄ™ zachowania konsumentów, którzy bardziej zwracajÄ… uwagÄ™ na cenÄ™, bardziej planujÄ… zakupy, sÄ… ostrożni w alokacji swojego budżetu domowego – mówi agencji Newseria Biznes MichaÅ‚ Tykarski, dyrektor rozwoju biznesu Shopee Polska.
WedÅ‚ug sondażu Quality Watch dla BIG InfoMonitor już Å›rednio co drugi Polak, który posiada oszczÄ™dnoÅ›ci, musiaÅ‚ po nie siÄ™gnąć w ostatnich szeÅ›ciu miesiÄ…cach w celu sfinansowania swoich podstawowych potrzeb. Obecnie już blisko poÅ‚owa rodaków deklaruje, że ma kÅ‚opoty finansowe, a na przestrzeni ostatniego roku ten odsetek zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 5 pkt proc. Z sondażu wynika, że w tej sytuacji co trzeci konsument zaczÄ…Å‚ wydawać mniej pieniÄ™dzy na restauracje, odzież i obuwie, wypady do kina czy zakup książek. Co czwarty ograniczyÅ‚ zaÅ› wydatki na zdrowe odżywianie i produkty żywnoÅ›ciowe lepszej jakoÅ›ci.
Podobne wnioski pÅ‚ynÄ… również z badania zleconego przez markÄ™ Barbora, które pokazuje, że tylko1,3 proc. polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa nie odczuÅ‚o znaczÄ…cego wzrostu cen żywnoÅ›ci. Natomiast prawie poÅ‚owa (44,3 proc.) w realiach wysokiej inflacji zwraca uwagÄ™ na ceny, chÄ™tniej korzysta też z promocji albo szuka taÅ„szych zamienników.
W tej sytuacji nadchodzÄ…ce Boże Narodzenie bÄ™dzie zapewne najskromniejsze od lat. W listopadowym badaniu Kantar Public dla Too Good To Go 49 proc. respondentów rozważaÅ‚o rezygnacjÄ™ z przygotowania jednej lub wiÄ™cej Å›wiÄ…tecznych potraw, 47 proc. zapowiadaÅ‚o, że bÄ™dzie szukać promocji, a 33 proc. – że wybierze taÅ„sze zamienniki produktów. Natomiast 29 proc. badanych ma zamiar przeznaczyć mniejsze kwoty na prezenty.
– Odpowiadamy na to, organizujÄ…c specjalne akcje zakupowe, takie jak Koszyk Antyinflacyjny, w ramach których staramy siÄ™ znaleźć i zaoferować konsumentom produkty w najlepszych cenach i dobrej jakoÅ›ci. Widzimy, że konsumenci tego poszukujÄ…, skupiajÄ… siÄ™ rzeczywiÅ›cie na rozsÄ…dnym wyborze produktów – mówi MichaÅ‚ Tykarski.
Jak podkreÅ›la, zmiany dotyczÄ… nie tylko ofert cenowych, lecz również dostaw.
– We wspóÅ‚pracy z naszym partnerem logistycznym InPost przygotowaliÅ›my ekonomiczne kanaÅ‚y dostawy. One siÄ™ charakteryzujÄ… tym, że kupujÄ…cy czeka dÅ‚użej na paczkÄ™, bo jest ona wysyÅ‚ana tylko dwa razy w tygodniu, natomiast sÄ… dużo taÅ„sze. Widzimy bardzo duży odzew konsumentów, którzy używajÄ… tego kanaÅ‚u. To oznacza, że koszyk jest mniejszy, bo kupujÄ…cy jest w stanie zrobić mniej zakupów i jednoczeÅ›nie mieć niskÄ… opÅ‚atÄ™ za dostawÄ™. Ostatnio obniżyliÅ›my też próg minimalnej wartoÅ›ci koszyka do 29 zÅ‚, żeby mieć darmowÄ… dostawÄ™ wÅ‚aÅ›nie kanaÅ‚ami ekonomicznymi, i widzimy bardzo duże zainteresowanie tymi mniejszymi koszykami. PoszliÅ›my w ten sposób trochÄ™ na przekór rynkowi – wyjaÅ›nia ekspert.
Dyrektor rozwoju biznesu Shopee Polska wskazuje, że trzy kategorie, które najlepiej sprzedajÄ… siÄ™ przed tegorocznymi Å›wiÄ™tami, to supermarket, dom i ogród oraz mama i dziecko.
– Podczas Black Friday wysokie wzrosty zanotowaÅ‚a elektronika. W tej chwili bardzo dobrze sprzedajÄ… siÄ™ m.in. ozdoby Å›wiÄ…teczne oraz wszystko to, co jest zwiÄ…zane z Bożym Narodzeniem. Natomiast w kolejnych tygodniach myÅ›lÄ™, że bÄ™dziemy widzieć przesuniÄ™cie uwagi konsumentów do kategorii zwiÄ…zanych z feriami i zimÄ…. Spodziewamy siÄ™ np. wiÄ™kszego ruchu w modzie zimowej czy sprzÄ™cie zwiÄ…zanym ze sportami zimowymi – mówi MichaÅ‚ Tykarski.
Shopee jest obecnie najpopularniejszÄ… aplikacjÄ… sprzedażowÄ… na Å›wiecie. Na polskim rynku zadebiutowaÅ‚a nieco ponad rok temu i przez ten czas zostaÅ‚a pobrana ponad 7,5 mln razy. Na platformie zarejestrowaÅ‚o siÄ™ już także ponad 53 tys. polskich sprzedawców, oferujÄ…cych w sumie ok. 15 mln produktów.
– W Polsce koncentrujemy siÄ™ na tym, aby odpowiadać na potrzeby tutejszych konsumentów, i takÄ… mamy strategiÄ™, że bardzo lokalnie podchodzimy do biznesu – mówi dyrektor rozwoju biznesu Shopee Polska. – Z ostatniego roku jesteÅ›my zadowoleni. UdaÅ‚o siÄ™ nam zbudować bazÄ™ klientów powracajÄ…cych na platformÄ™, którzy systematycznie robiÄ… zakupy na Shopee. ZaufaÅ‚o nam też ponad 50 tys. sprzedawców. Mamy również partnerów logistycznych, takich jak InPost czy Orlen Paczka, z którymi bardzo dobrze nam siÄ™ wspóÅ‚pracuje. Widzimy, że konsumenci przekonujÄ… siÄ™ do tego typu zakupów, jaki im proponujemy, specjalnych kampanii, jak np. imieniny miesiÄ…ca – chÄ™tnie biorÄ… udziaÅ‚ w tych wydarzeniach.
PrzykÅ‚adowo w ramach wyprzedaży z 11 listopada liczba sprzedanych produktów na platformie wzrosÅ‚a 4,5 raza w stosunku do pozostaÅ‚ych dni, a kwota łącznych oszczÄ™dnoÅ›ci to 7,5 mln zÅ‚. Rekordzista wÅ›ród sprzedawców zanotowaÅ‚ tylko tego jednego dnia sprzedaż o wartoÅ›ci ponad 100 tys. zÅ‚. Ankieta przeprowadzona wÅ›ród klientów przed Black Friday i Cyber Monday wskazywaÅ‚a, że czekajÄ… oni na obniżki cenowe i planowali zakupy w tym okresie.