Data publikacji: 2020-03-26
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Trendy w obszarze wsparcia sprzedaży B2B w 2020 roku
Kategoria: BIZNES, Konsument
Cztery słowa klucze dotyczące trendów w sprzedaży B2B w 2020 roku to profesjonalizacja, optymalizacja, wartości i cyfryzacja. Co w praktyce ma doprowadzić do rozwoju sprzedaży doradczo-konsultacyjnej.

Obawa przed kryzysem, trudność w utrzymaniu dobrego tempa wzrostu – to tylko przykładowe wyzwania, z którymi w bieżącym roku będą musieli zmierzyć się szefowie sprzedaży w Polsce. Sytuacja rynkowa wyznacza kierunki działań, które pozwolą firmom utrzymać przewagę konkurencyjną. Jakie są 4 kluczowe trendy w sprzedaży B2B?
Styczeń i luty 2020 roku pokazały, że najbliższe miesiące będą czasem wyzwań zarówno dla światowej
gospodarki, jak również lokalnych rynków. Bez wątpienia już dziś znajduje to odzwierciedlenie w zachowaniach konsumentów, które także w znaczący sposób wpływają na sprzedaż w kanale B2B. Czego obawiają się osoby odpowiedzialne za sprzedaż w największych firmach w Polsce?
– AnalizujÄ…c wyniki badania „Cztery trendy, które zmieniÄ… sprzedaż B2B w 2020â€, które zleciliÅ›my ICAN Research, wyraźnie widzimy, że wyzwania dla sprzedaży w tym kanale w 2020 roku można podzielić na dwa obszary. Pierwszy z nich jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z sytuacjÄ… rynkowÄ…. Chodzi miÄ™dzy innymi o rosnÄ…cÄ… obawÄ™ dotyczÄ…cÄ… kryzysu, spadku PKB i wzrostu inflacji, co może przeÅ‚ożyć siÄ™ na to, że klienci wstrzymajÄ… wydatki i bÄ™dÄ… ostrożniej podchodzić do planowania oraz wdrażania nowych inwestycji. Tym samym kluczowe staje siÄ™ pytanie: jak kontynuować wzrost na dojrzaÅ‚ym rynku, który nie roÅ›nie, a staje siÄ™ bardziej konkurencyjny? Odpowiedź brzmi: poprzez sprzedaż i jej rozwój do istniejÄ…cych klientów i partnerów. To bez wÄ…tpienia przekÅ‚ada siÄ™ na wzrost znaczenia ich lojalnoÅ›ci. Tym samym w 2020 roku kampanie i dziaÅ‚ania skierowane na rozwój partnerstwa i motywacji wÅ›ród istniejÄ…cych klientów i partnerów bÄ™dÄ… wpisywaÅ‚y siÄ™ w strategie biznesowe. Druga grupa trendów dotyczy procesów. W tym przypadku chodzi o rozwój kompetencji handlowców i ich wpÅ‚ywu na jakość procesu sprzedażowego i obsÅ‚ugÄ™ klientów. Wyzwaniem jest także rosnÄ…ca liczba zadaÅ„ do wykonania w ramach procesu sprzedażowego – wyjaÅ›nia Sebastian Lachowski, Dyrektor Sprzedaży w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Wyniki badania wskazują, że rośnie zainteresowanie segmentem B2B. Z sukcesami rozwijają biznes
w tym kanale także spółki działające w B2C, gdyż segment B2B daje znacznie większe tempo wzrostu niż działania w kanale handlu detalicznego. W następstwie powyższych czynników kształtują się cztery obszary rozwoju sprzedaży B2B.
4 trendy w sprzedaży B2B
W pierwszej czwórce trendów sprzedaży B2B znajduje się profesjonalizacja procesu zarówno w sprzedaży doradczej, jak i transakcyjnej skoncentrowanej na wsparciu efektywności biznesowej partnerów. Stąd też ważnym punktem na drodze do profesjonalizacji procesu jest transfer wiedzy i rozwiązań wspierających zarządzanie biznesem klienta B2B, pomagających precyzyjnie identyfikować potencjał sprzedażowy. Dlatego już na wstępnym etapie prac kluczowe są przeprowadzenie audytu, testów, wspólnych warsztatów z klientem. Drugim wymienianym trendem jest optymalizacja procesu, która za sprawą lepszego dopasowania zasobów, a także rozwoju kompetencji handlowców ma prowadzić do poprawy efektywności. Rozwój eksperckich zespołów sprzedaży, rozbudowa działów wspierających profesjonalizację stają się kluczem do lepszego dopasowania struktury sprzedaży do rynku i potencjalnych klientów. Budowanie przewagi rynkowej w oparciu o optymalizację struktur to także zwiększenie udziału w portfelu największych klientów. Kolejne trendy to budowa oferty opartej o wartości i cyfryzacja sprzedaży. Tym samym kluczowym kierunkiem w rozwoju oferty jest szerokie spojrzenie na potrzeby klienta, w tym dostarczanie innowacyjnych rozwiązań w ofercie produktowej, ale także obsłudze posprzedażowej. W tym trendzie mowa także o budowaniu wartości dodanej na etapie łańcucha dystrybucji. Wspominana już cyfryzacja sprzedaży wspiera wcześniej wymienione obszary, bo pozwala na automatyzację procesów, szybsze dostarczenie produktu.
– Cztery słowa klucze dotyczące trendów w sprzedaży B2B w 2020 roku to profesjonalizacja, optymalizacja, wartości i cyfryzacja. Co w praktyce ma doprowadzić do rozwoju sprzedaży doradczo-konsultacyjnej precyzyjnego targetowania, transferu wiedzy oraz rozwiązań i narzędzi wspierających zarządzanie biznesem klienta B2B. Bez wątpienia w 2020 roku nastąpi znaczące przejście od sprzedaży skoncentrowanej na produkcie w kierunku sektorów. Powyższe trendy wskakują, że transformacji ulega rola handlowca, od którego wymaga się nowych umiejętności. Dlatego też już dziś, projektując programy kierowane do sił sprzedaży, warto postawić na budowanie ich motywacji do zmiany i zachęcać do rozwoju kompetencji w tym obszarze – prognozuje Sebastian Lachowski, Dyrektor Sprzedaży w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Kluczowe trendy w sprzedaży B2B w 2020 roku wyraźnie pokazujÄ…, że aby utrzymać przewagÄ™ rynkowÄ…, w tym kontynuować wzrost na dojrzaÅ‚ym rynku warto zadbać o rozwój bieżącego klienta czy partnera biznesowego. ZnajÄ…c i rozumiejÄ…c wyzwania rynkowe klientów z B2B, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska każdego dnia pomaga marketerom i dziaÅ‚om sprzedaży budować partnerstwo oraz rozwijać lojalność partnerów biznesowych. Sodexo wspiera swoich klientów w transformacji działów sprzedaży, wspierajÄ…c motywacjÄ™ zespoÅ‚u poprzez programy motywacyjne dla handlowców. Dzieli siÄ™ przy tym wiedzÄ… i wynikami badaÅ„ prowadzanych na zlecenie firmy. Wyzwania i trendy rynkowe sÄ… wynikiem badania jakoÅ›ciowego oraz iloÅ›ciowego „Cztery trendy, które zmieniÄ… sprzedaż B2B w 2020â€, zrealizowanego w ostatnim kwartale 2019 roku przez ICAN Research. W wywiadach pogłębionych wzięło udziaÅ‚ 13 dyrektorów sprzedaży najwiÄ™kszych przedsiÄ™biorstw w Polsce. Uczestnikami 200 wywiadów telefonicznych byÅ‚y osoby odpowiedzialne za sprzedaż B2B w firmach zatrudniajÄ…cych powyżej 100 osób.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument