Wiadomości branżowe

Trudna sytuacja polskich hodowc?w i producent?w mleka. Mniejszy eksport, lockdown i wahania cen utrudniaja sprzedaz

Na liscie najwiekszych producent?w mleka Polska zajmuje obecnie dwunaste miejsce na swiecie i czwarte w UE. Doceniaja je r?wniez krajowi konsumenci. Na sytuacje w branzy niekorzystnie jednak wplywa pandemia

Na liscie najwiekszych producent?w mleka Polska zajmuje obecnie dwunaste miejsce na swiecie i czwarte w UE. Doceniaja je r?wniez krajowi konsumenci. Na sytuacje w branzy niekorzystnie jednak wplywa pandemia i zwiazane z nia ograniczenia dla restaurator?w i hotelarzy oraz wahania cenowe na rynku. – Akcja HASHDziekujemyzePijecieMleko chcemy zachecic do wiekszego spozycia mleka w Polsce, ale tez pokazac konsumentom, ze za kupowanym przez nich w sklepie mlekiem stoi konkretny hodowca i jego praca – podkreslaja inicjatorzy akcji z Polskiej Federacji Hodowc?w Bydla i Producent?w Mleka.

– Pandemia koronawirusa wywolala bardzo duze zaburzenia w branzy mleczarskiej. Wyhamowanie handlu zagranicznego spowodowalo, ze ceny produkt?w, a zarazem ceny surowca zdecydowanie spadly – m?wi agencji Newseria Biznes Dorota Smigielska, analityk rynku mleka w Polskiej Federacji Hodowc?w Bydla i Producent?w Mleka, wiceprzewodniczaca grupy roboczej Mleko i produkty mleczne w Copa-Cogeca. – Od polowy biezacego roku ceny w Unii Europejskiej utrzymuja trend wzrostowy. We wrzesniu srednia cena mleka w Polsce wynosila 1,38 zl za litr. Przewidujemy, ze pod koniec tego roku te ceny wzrosna, natomiast przez pandemie rynek jest nieprzewidywalny i nie wiemy, jakie konsekwencje dla naszej branzy przyniesie druga fala.

Na rynku mleka wystepuja srednio trzyletnie cykle koniunkturalne, a ostatnia hossa miala miejsce w 2018 roku, kiedy jego ceny oscylowaly wok?l 1,50 zl za litr. Jak wynika z danych GUS, pomiedzy styczniem a wrzesniem tego roku srednia cena mleka wynosila 134,21 zl/hl i byla o 0,3 proc. nizsza niz w tym samym okresie rok wczesniej. Jednak juz we wrzesniu srednia cena w skupie wynosila 138,17 zl/hl – co oznacza, ze byla o 3,7 proc. wyzsza niz miesiac wczesniej oraz o 5,3 proc. wyzsza niz przed rokiem. Co istotne, ceny skupu mleka sa mocno zr?znicowane w zaleznosci od wojew?dztwa, a we wrzesniu najnizsze otrzymywali producenci z wojew?dztw malopolskiego, swietokrzyskiego i l?dzkiego.

Ekspertka PFHBiPM podkresla, ze pandemia i wywolane nia zawirowania nie sa jedynym problemem, z kt?rym musza mierzyc sie polscy hodowcy. W dw?ch ostatnich latach byla nim r?wniez dotkliwa susza, kt?ra wplywala na jakosc i ilosc dostepnych pasz, co z kolei przelozylo sie na wzrost koszt?w produkcji. Tymczasem cena skupu, kt?ra otrzymuja producenci mleka, juz i tak w wielu przypadkach jest na granicy badz ponizej koszt?w produkcji.

A to już wiesz?  Kulczyk Oil Ventures przystepuje do test?w pierwszego odwiertu poszukiwawczego w Brunei

– W tej chwili – przy zaburzeniach w handlu zagranicznym oraz zamknieciu sektora HoReCa – bardzo wielu przetw?rc?w mleka musialo szybko przestawic sie z produkt?w, kt?re dostarczaja do gastronomii, na produkty, kt?re za posrednictwem handlu detalicznego trafiaja bezposrednio do konsument?w. Obnizki cen produkt?w powoduja r?wniez obnizki cen surowca, co niestety odbija sie na sytuacji finansowej naszych hodowc?w i producent?w mleka – m?wi Dorota Smigielska.

Branza mleczarska ma istotne znaczenie dla polskiej gospodarki. Na liscie najwiekszych producent?w mleka Polska zajmuje obecnie dwunaste miejsce na swiecie i czwarte w Unii Europejskiej, a wiecej od nas produkuja tylko Niemcy, Francja i Holandia. W naszym kraju utrzymywanych jest ponad 2 mln kr?w mlecznych, co stanowi 9 proc. unijnego poglowia, a rokrocznie produkuje sie okolo 14,5 mln ton mleka.

– Branza jest bardzo wazna dla krajowego bezpieczenstwa zywnosciowego – m?wi ekspertka PFHBiPM. – Polska jest znaczacym eksporterem produkt?w mleczarskich. W 2019 roku ich sprzedaz zagraniczna stanowila 7 proc. calego krajowego eksportu produkt?w rolno-spozywczych i jej wartosc wynosila 2,3 mld euro. Nasze produkty w 73 proc. trafiaja do kraj?w wewnatrzunijnych, ale sa bardzo rozpoznawalne takze w innych krajach, m.in. na rynku chinskim, w Arabii Saudyjskiej czy Egipcie.

Mimo pandemii popyt na mleko i produkty mleczne nie spada ani na europejskim, ani na polskim rynku. Wedlug danych GUS-u od stycznia do sierpnia tego roku w Polsce wyprodukowano 2 276,2 mln litr?w mleka spozywczego, czyli o 5,5 proc. wiecej niz w tym samym okresie przed rokiem. Statystyczny Polak kazdego roku konsumuje okolo 220 litr?w mleka i jego przetwor?w. 

– Konsument w sklepie wybiera te produkty i marki, kt?re zna i lubi. Nikt tak naprawde nie zastanawia sie, skad to mleko pochodzi. Poprzez akcje HASHDziekujemyzePijecieMleko chcemy pokazac konsumentom, ze za polskim mlekiem stoi konkretny hodowca i jego rodzina, kt?rzy wkladaja w swoja prace bardzo duzo serca. Dla wielu z nich produkcja mleka czy hodowla bydla mlecznego jest nie tylko praca, ale r?wniez pasja – m?wi Dorota Smigielska.

A to już wiesz?  Malgorzata Rozenek postanowila zalozyc fundacje

Organizatorem kampanii HASHDziekujemyzePijecieMleko, w kt?rej bierze udzial ok. 20 tys. krajowych hodowc?w, jest Polska Federacja Hodowc?w Bydla i Producent?w Mleka. Chce w ten spos?b podziekowac konsumentom, ze swiadomie wybieraja polskie mleko i jego przetwory. Kampania pokazuje tez, jak wyglada produkcja mleka, kto za nia stoi oraz jakie standardy musza zostac dochowane, zeby produkty mleczne byly jak najwyzszej jakosci.

– Chcemy tez pokazac, ze mleko nie musi byc nudne. Prezentujemy r?znego rodzaju dania, kt?re w swoich przepisach wykorzystuja mleko i przetwory mleczarskie. Nasza kampania ma pokazac konsumentom, ze polskie mleko jest najwyzszej jakosci i ze produkowane sa z niego najlepsze produkty, a dzieki temu tez przyczynic sie do wzrostu jego spozycia w Polsce – m?wi analityk rynku mleka w Polskiej Federacji Hodowc?w Bydla i Producent?w Mleka.

Jak wskazuje, produkcja mleka wciaz pozostaje najtrudniejsza i najciezsza produkcja rolna, mimo ze na przestrzeni ostatnich 16 lat – od momentu wejscia Polski do Unii Europejskiej – polscy hodowcy poczynili bardzo duze inwestycje w nowe technologie.

– Nasza federacja stara sie wychodzic naprzeciw oczekiwaniom hodowc?w i dostarczac im takie narzedzia, kt?re pomagaja im w codziennej trudnej pracy. Ponad 800 pracownik?w, w tym zootechnicy, doradcy og?lni i doradcy zywieniowi, kt?rzy bezposrednio wsp?lpracuja z hodowcami, co miesiac pojawia sie w gospodarstwach. Pobieraja pr?bki mleka, na podstawie kt?rych hodowcy otrzymuja pelna game informacji dotyczacych jego skladu, parametr?w rozrodu itd. Mamy r?wniez komputerowy program do kojarzen i laboratoria genotypowania, kt?re pomagaja hodowcom doskonalic swoje zwierzeta, oczywiscie przy zachowaniu prawidlowego zywienia i dobrostanu. To wszystko wplywa na to, ze produkt jest jak najlepszej jakosci – podkresla Dorota Smigielska.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy