Warszawa jako jedyne polskie miasto znalazÅ‚a siÄ™ w rankingu Brand Finance City Index, zestawieniu 100 miast w Europie i na Å›wiecie, które porównuje rozpoznawalność ich marek. StolicÄ™ Polski wyprzedziÅ‚y nie tylko Å›wiatowe metropolie takie jak Londyn, Nowy Jork czy Paryż, ale też inne miasta z regionu. – Warszawa ma niestety mniej rozpoznawalnÄ… markÄ™ globalnie niż Praga albo Budapeszt, dlatego też znajduje siÄ™ na niższej pozycji w tym rankingu – mówi Konrad JagodziÅ„ski, dyrektor ds. marek paÅ„stw i miast z firmy Brand Finance.
Warszawa zajęła 62. miejsce w rankingu Brand Finance City Index, który mierzy rozpoznawalność marek miast i ich znaczenie na arenie miÄ™dzynarodowej. W ankiecie przeprowadzonej w kwietniu 2023 roku wÅ›ród blisko 15 tys. osób w 20 krajach Å›wiata zdobyÅ‚a 62,9 pkt. W badaniu miast wziÄ™to pod uwagÄ™ siedem kryteriów: ocenÄ™ miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej, pracy zdalnej, studiowania, spÄ™dzenia emerytury, inwestowania czy w koÅ„cu – podróżowania, zwiedzania danego miasta. Indeks umieÅ›ciÅ‚ na pierwszym miejscu Londyn jako najlepszÄ… markÄ™ miasta na Å›wiecie (84,6 pkt), na kolejnych miejscach na podium znalazÅ‚y siÄ™ Nowy Jork i Paryż (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). PierwszÄ… piÄ…tkÄ™ zamykajÄ… Los Angeles i Sydney z punktacjÄ… 78,6 i 77,9 pkt.
– W rankingu Brand Finance City Index znalazÅ‚a siÄ™ Warszawa jako jedyne polskie miasto. WÅ›ród 100 miast z caÅ‚ego Å›wiata sklasyfikowanych w tym badaniu zbadaliÅ›my opinie jedynie na temat tych najwiÄ™kszych – zarówno pod wzglÄ™dem liczby ludnoÅ›ci, jak również znaczenia tych miast na arenie miÄ™dzynarodowej. StÄ…d też uwzglÄ™dnienie jedynie Warszawy z naszego kraju oraz kilku miast z regionu, m.in. Pragi, Budapesztu, Bukaresztu czy Zagrzebia – mówi w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Konrad JagodziÅ„ski.
Warszawa na tle wymienionych miast regionu wypadÅ‚a w poÅ‚owie stawki. WyprzedziÅ‚y jÄ… Praga i Budapeszt, które uplasowaÅ‚y siÄ™ kolejno na 49. i 51. miejscu (z punktacjÄ… ok. 65 pkt). Ich marka okazaÅ‚a siÄ™ wiÄ™c silniejsza, choć w niektórych aspektach to wÅ‚aÅ›nie stolica Polski okazaÅ‚a siÄ™ mocniejsza. Z kolei Bukareszt znalazÅ‚ siÄ™ na 68. pozycji z 60,5 pkt, a Zagrzeb na 86. miejscu z 57,2 pkt. Berlin zajÄ…Å‚ 18. pozycjÄ™ z blisko 72 pkt. Co ciekawe 99. lokatÄ™ zajÄ…Å‚ Kijów. Sankt Petersburg i Moskwa znalazÅ‚y siÄ™ wyżej, bardzo blisko Warszawy – na pozycjach 61 i 63.
– Respondenci docenili walory Warszawy w takich kategoriach jak zarzÄ…dzanie, biznes i inwestycje czy edukacja i nauka. We wszystkich trzech kategoriach Warszawa sklasyfikowana zostaÅ‚a wyżej niż Praga czy Budapeszt. Te miasta cieszÄ… siÄ™ z kolei wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… jako miejsce na weekend, podróże, zwiedzanie, natomiast Warszawa jest postrzegana coraz bardziej jako lokalny hub inwestycyjny, biznesowy, finansowy. Tak też ksztaÅ‚tuje siÄ™ wizerunek marki miasta wÅ›ród naszych respondentów na caÅ‚ym Å›wiecie – wyjaÅ›nia dyrektor ds. marek paÅ„stw i miast z firmy Brand Finance.
Stolica Polski szczególnie dobrze poradziÅ‚a sobie w obszarze zarzÄ…dzania, gdzie zajęła 22. miejsce na Å›wiecie. WpÅ‚ynęły na to wysokie oceny dotyczÄ…ce udziaÅ‚u obywateli w rzÄ…dzeniu, Å‚atwoÅ›ci w uzyskaniu wizy czy stopnia biurokracji. Warszawa wypadÅ‚a również dobrze w dziedzinie edukacji i nauki dziÄ™ki wysokim ocenom uczelni publicznych. W kategorii biznes i inwestycje wyprzedziÅ‚a PragÄ™ i Budapeszt zarówno pod wzglÄ™dem Å‚atwoÅ›ci prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej, dostÄ™pu do wykwalifikowanych pracowników, jak i potencjaÅ‚u przyszÅ‚ego wzrostu.
Niewykluczone, że w przyszłości w zestawieniu będzie więcej miast, co też zwiększy szansę na pojawienie się w nim także innych polskich metropolii. Jak podkreśla ekspert, trafienie do rankingu może pozytywnie wpłynąć na wizerunek danego miasta na świecie.
– Badanie Brand Finance City Index oferuje najgłębsze zrozumienie marki miasta ze wszystkich podobnych badaÅ„ na rynku, gdyż patrzy na siedem różnych obszarów. To także analiza 45 atrybutów marki miasta. Znalezienie siÄ™ w takim rankingu oferuje miastom, które zostaÅ‚y w nim sklasyfikowane, głębsze zrozumienie tego, co ludzie na caÅ‚ym Å›wiecie o nim myÅ›lÄ…. To znakomity sposób na poprawienie strategii promocji marki miasta, pozycjonowanie go w sposób bardziej efektywny i uzyskanie wiÄ™kszych korzyÅ›ci gospodarczych pÅ‚ynÄ…cych z nowych inwestycji, napÅ‚ywu talentów czy też turystów – podkreÅ›la Konrad JagodziÅ„ski.