Polacy deklarujÄ…, że częściej siÄ™gajÄ… po jajka z chowu bezklatkowego i widać to też w statystykach sprzedażowych sieci handlowych. – ZnaczÄ…ca wiÄ™kszość konsumentów, bo ponad 80 proc., uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków – mówi Maria Madej, menedżerka ds. zmian rynkowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Dla sieci handlowych i producentów żywnoÅ›ci to dodatkowa motywacja, żeby przyspieszyć proces wycofywania takich jaj ze sprzedaży i użytku. Ponad 35 proc. firm spoÅ›ród 150, które ogÅ‚osiÅ‚y ten zamiar, już wdrożyÅ‚o swoje zobowiÄ…zania w życie.
– Wielkanoc bardzo kojarzy siÄ™ z jajkami i przy okazji tych Å›wiÄ…t zakup jajek przez Polaków wzrasta. Widzimy, że z roku na rok – mamy takie dane sprzedażowe od sklepów w ramach corocznego badania – sprzedaż jaj z chowu bezklatkowego, czyli zarówno Å›cióÅ‚kowych, wolnowybiegowych, jak i ekologicznych roÅ›nie z roku na rok. Wniosek z tego jest taki, że Polacy kupujÄ… coraz wiÄ™cej jajek z chowu bezklatkowego, czyli starajÄ… siÄ™ wybierać produkty, które pochodzÄ… z warunków lepszych dla zwierzÄ…t – mówi agencji Newseria Biznes Maria Madej.
Z ubiegÅ‚orocznego badania Biostatu wynika, że zdaniem 81 proc. konsumentów hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Dlatego też 2/3 badanych uważa, że w Polsce powinien zostać wprowadzony zakaz takiej hodowli. Nad takÄ… regulacjÄ… pracuje Komisja Europejska – wniosek ustawodawczy może siÄ™ pojawić w III kwartale br., a ewentualny zakaz miaÅ‚by obowiÄ…zywać najpóźniej od 2027 roku.
– Chów klatkowy to jest najgorsza forma hodowli pod wzglÄ™dem dobrostanu zwierzÄ…t. Jest to forma chowu, w której kury nie mogÄ… swobodnie rozprostować swoich skrzydeÅ‚, nie mogÄ… realizować swoich naturalnych potrzeb gatunkowych i ten chów wiąże siÄ™ dla nich z ogromnym cierpieniem – podkreÅ›la menedżerka ds. zmian rynkowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Polacy siÄ™gajÄ… po jajka z chowu bezklatkowego z chÄ™ci wsparcia poprawy warunków, w jakich żyjÄ… zwierzÄ™ta, i niechÄ™ci do wspierania tych najgorszych form chowu. ChcÄ…c dokonywać bardziej etycznych wyborów, bardziej Å›wiadomych, możemy wybierać jajka wÅ‚aÅ›nie z chowów bezklatkowych, czyli Å›cióÅ‚kowe, wolnowybiegowe i ekologiczne.
Jak podkreÅ›la, każdy pojedynczy wybór jajek dwójek, jedynek lub zerówek ma znaczenie, bo motywuje do zmian firmy z sektora handlu, przetwórstwa żywnoÅ›ci i HoReCa.
– To sygnaÅ‚ dla firm, że warto te jajka z chowu klatkowego wycofywać. Jako konsumenci, dajÄ…c ten sygnaÅ‚ firmom, sprawiamy, że chcÄ… one wycofywać jajka trójki, z kolei firmy dajÄ… kolejny sygnaÅ‚ producentom jaj, którzy patrzÄ…c na zmieniajÄ…cy siÄ™ rynek, na zmieniajÄ…ce siÄ™ realia, decydujÄ… siÄ™ inwestować w systemy alternatywne, lepsze dla dobrostanu kur, i stopniowÄ… rezygnacjÄ™ z chowu klatkowego – wyjaÅ›nia Maria Madej.
Najnowsza, piÄ…ta już edycja badania na temat wycofywania „trójek”, przeprowadzona przez stowarzyszenie we wspóÅ‚pracy z FundacjÄ… Alberta Schweitzera, wskazuje, że do koÅ„ca 2022 roku 150 firm dziaÅ‚ajÄ…cych w Polsce zadeklarowaÅ‚o wycofanie jaj klatkowych ze swojej oferty lub produkcji najpóźniej do 2025 roku. Ponad jedna trzecia z nich już wdrożyÅ‚a to zobowiÄ…zanie w życie. Część z nich zrobiÅ‚a to wczeÅ›niej, niż pierwotnie zakÅ‚adano. SÄ… wÅ›ród nich zarówno producenci daÅ„ gotowych, ciast, sÅ‚odyczy, makaronów, jak i sieci restauracji czy hoteli. Szczególnie silny jest to trend w sieciach handlowych.
– Dziesięć najwiÄ™kszych sieci handlowych w Polsce jest w procesie wycofywania jaj z chowu klatkowego. Pięć sieci handlu detalicznego i hurtowego już w tym momencie caÅ‚kowicie wycofaÅ‚o jaja Å›wieże z chowu klatkowego ze swojej oferty i oferuje konsumentom szeroki wybór jaj z chowu bezklatkowego, czyli jaja Å›cióÅ‚kowe, które sÄ… najbardziej ekonomicznym wyborem, ale też jaja z wolnego wybiegu i z chowu ekologicznego – wymienia ekspertka.
WedÅ‚ug danych GÅ‚ównego Inspektoratu Weterynaryjnego, przytaczanych przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki, w marcu br. 26,4 proc. kur niosek byÅ‚o utrzymywanych w systemach alternatywnych, czyli Å›cióÅ‚kowym, wolnowybiegowym i ekologicznym. W styczniu 2014 roku byÅ‚o to zaledwie niecaÅ‚e 13 proc., co oznaczaÅ‚o, że ponad 87 proc. kur byÅ‚o hodowanych w klatkach.