Wiadomości branżowe

Wyjazdy służbowe stanowią 15–20 proc. wszystkich podróży lotniczych. Zdecydowana większość firm nie uwzględnia ich wpływu na klimat

Pomimo deklaracji zrównoważonego rozwoju zdecydowana wiÄ™kszość globalnych korporacji nie uwzglÄ™dnia tego, jaki wpÅ‚yw na klimat majÄ… emisje generowane przez sÅ‚użbowe podróże lotnicze – pokazuje badanie Travel Smart 2023.

Pomimo deklaracji zrównoważonego rozwoju zdecydowana wiÄ™kszość globalnych korporacji nie uwzglÄ™dnia tego, jaki wpÅ‚yw na klimat majÄ… emisje generowane przez sÅ‚użbowe podróże lotnicze – pokazuje badanie Travel Smart 2023. SpoÅ›ród ponad 300 objÄ™tych nim firm tylko 50 wyznaczyÅ‚o sobie cel ograniczenia lotów sÅ‚użbowych, a jedynie cztery raportujÄ… emisje zwiÄ…zane ze sÅ‚użbowymi lotami i zobowiÄ…zaÅ‚y siÄ™ do ich redukcji. Nie ma wÅ›ród nich żadnej z badanych firm z Polski. – Pandemia nauczyÅ‚a nas, że w wiÄ™kszoÅ›ci takich podróży można dziÅ› uniknąć i spotkać siÄ™ zdalnie za pomocÄ… narzÄ™dzi telekonferencyjnych czy komunikatorów. Nie trzeba w tym celu lecieć na jeden dzieÅ„ do innego miasta na drugim koÅ„cu Europy. DziÄ™ki temu można wyeliminować sporÄ… część lotów europejskich – mówi Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej.

WpÅ‚yw lotów na klimat wykracza jednak poza emisjÄ™ CO2. Oprócz dwutlenku wÄ™gla silniki lotnicze emitujÄ… też inne gazy, w tym m.in. tlenki azotu, dwutlenek siarki, parÄ™ wodnÄ… i czÄ…stki staÅ‚e (sadzÄ™). SÄ… one powszechnie okreÅ›lane jako pozostaÅ‚e emisje (non-CO2 emissions) i ocenia siÄ™, że odpowiadajÄ… nawet za 2/3 caÅ‚kowitego wpÅ‚ywu lotnictwa na klimat.

– Loty sÅ‚użbowe odpowiadajÄ… za 15 do 20 proc. emisji ze wszystkich podróży lotniczych. Choć wydaje siÄ™ to niewiele, to ich ograniczanie jest ważne, ponieważ lotnictwo to najbardziej emisyjny sposób przemieszczania siÄ™. A my musimy te emisje jak najszybciej redukować i w tym obszarze jest to po prostu najÅ‚atwiejsze – mówi agencji Newseria Biznes Urszula Stefanowicz, ekspertka Koalicji Klimatycznej i Polskiego Klubu Ekologicznego w OkrÄ™gu Mazowieckim.

Zdecydowana wiÄ™kszość globalnych firm, pomimo deklaracji o zrównoważonym rozwoju, nie ma jednak wiarygodnych planów redukcji emisji z lotów sÅ‚użbowych – wynika z najnowszej edycji badania Travel Smart 2023, przygotowanego przez Transport & Environment w ramach Travel Smart Campaign. W tym roku uwzglÄ™dnia ono 322 firmy (w porównaniu z 230 w zeszÅ‚ym roku) z 17 krajów Ameryki PóÅ‚nocnej, Indii i Europy, w tym takich gigantów jak m.in. Netflix, Microsoft, BlackRock, Volkswagen czy PKN Orlen. Po raz pierwszy objÄ™to nim również emisje gazów cieplarnianych innych niż CO2 (tj. tlenki azotu i dwutlenek siarki).

A to już wiesz?  2. edycja Festiwalu Sztuki Faktu w Toruniu pod haslem "25 lat wolnosci"

Wyniki analizy pokazujÄ…, że 85 proc. objÄ™tych niÄ… firm nie redukuje emisji zwiÄ…zanych z lotami sÅ‚użbowymi. NajwiÄ™kszymi emitentami bez przyjÄ™tego celu ograniczenia emisji sÄ… Volkswagen, KPMG i Johnson & Johnson. Na drugim biegunie znajdujÄ… siÄ™ zaÅ› giganci farmaceutyczni AstraZeneca i Pfizer oraz firmy konsultingowe BCG, Deloitte i McKinsey, które dajÄ… w tym obszarze dobry przykÅ‚ad.

– Firmy nie ograniczajÄ… lotów sÅ‚użbowych ze wzglÄ™du na emisje gazów cieplarnianych, nie wyznaczajÄ… sobie celów w tym zakresie albo nie badajÄ… wszystkich swoich emisji. W rankingu badane byÅ‚y 322 firmy, którym przyznawano oceny od A do D, i niestety wiÄ™kszość z nich wylÄ…dowaÅ‚a w tych ostatnich kategoriach, czyli otrzymaÅ‚a ocenÄ™ C lub D – mówi ekspertka Koalicji Klimatycznej.

OgóÅ‚em spoÅ›ród ponad 300 analizowanych firm tylko 50 wyznaczyÅ‚o sobie cele dotyczÄ…ce ograniczenia lotów sÅ‚użbowych, a tylko 40 uwzglÄ™dnia przy tym wszystkie emisje gazów cieplarnianych zwiÄ…zanych z takimi podróżami (nie tylko CO2). Co istotne, jedynie cztery firmy przestrzegajÄ… „zÅ‚otego standardu”, czyli raportujÄ… wszystkie emisje z podróży lotniczych i zobowiÄ…zujÄ… siÄ™ do ich redukcji o 50 proc. lub wiÄ™cej maksymalnie do 2025 roku. SÄ… to Novo Nordisk (farmaceutyki, Dania), Swiss Re (finanse, Szwajcaria), Fidelity International (finanse, Zjednoczone Królestwo) i ABN Amro (finanse, Holandia).

– Polskie firmy niestety też źle wypadajÄ… w tym zakresie. SpoÅ›ród piÄ™ciu polskich firm objÄ™tych tym badaniem tylko jedna otrzymaÅ‚a ocenÄ™ C, natomiast pozostaÅ‚e najniższÄ… ocenÄ™ D – mówi Urszula Stefanowicz.

Polskie przedsiÄ™biorstwa uwzglÄ™dnione w tegorocznym badaniu Travel Smart 2023 to odzieżowa grupa LPP, Polski Cukier, CCC, Grupa Canpack i PKN Orlen. Z analizy wynika, że żadna z nich nie ma wyznaczonych celów redukcji emisji wynikajÄ…cych z podróży sÅ‚użbowych i nie monitoruje tego obszaru pod wzglÄ™dem emisji gazów cieplarnianych.

– NajmniejszÄ… szkodÄ… dla Å›rodowiska jest zrezygnowanie z podróży sÅ‚użbowych w ogóle. W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków można ich uniknąć i uczestniczyć w spotkaniu zdalnie za pomocÄ… narzÄ™dzi telekonferencyjnych czy komunikatorów – mówi ekspertka. – Pandemia nauczyÅ‚a nas nowych sposobów komunikowania siÄ™ online i realnie oceniajÄ…c, to dziaÅ‚a.

Gdyby tylko 10 proc. firm – najwiÄ™kszych emitentów ujÄ™tych w tegorocznym badaniu Travel Smart Campaign – wyznaczyÅ‚o sobie 50-proc. cele redukcji emisji, byÅ‚aby to już poÅ‚owa drogi do osiÄ…gniÄ™cia globalnego celu w tym zakresie (tzn. ograniczenie o poÅ‚owÄ™ korporacyjnych emisji z podróży lotniczych do 2025 roku).

A to już wiesz?  Sarsa: czasami mam nastr?j na bez rog?w, a czasami ten temperament jest bardziej podkrecony i trzeba pokazac to na zewnatrz

– Jeżeli już musimy gdzieÅ› pojechać, to najlepiej wybierać kolej – podkreÅ›la Urszula Stefanowicz. – Może siÄ™ wydawać, że to zajmie wiÄ™cej czasu, ale nie zawsze tak jest. KolejÄ… jedziemy z centrum jednego miasta do drugiego, tymczasem lotniska zwykle sÄ… zlokalizowane poza nimi. Zanim dotrzemy na lotnisko i przejdziemy wszystkie procedury przed lotem i po nim, to zajmuje nierzadko tyle samo czasu co podróż pociÄ…giem, chociaż wydaje siÄ™, że lot jest krótszy. Poza tym kolej jest coraz bardziej wspierana przez UniÄ™ EuropejskÄ…, pojawiajÄ… siÄ™ m.in. nowe i wygodne, nocne połączenia miÄ™dzy miastami europejskimi. NaprawdÄ™ warto, bo poza chodzeniem i jazdÄ… na rowerze kolej jest najmniej emisyjnym Å›rodkiem transportu.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy