Data publikacji: 2019-03-01
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Znaczenie Conviviality w Polsce (badanie)
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Wyborowa Pernod Ricard przygląda się znaczeniu Conviviality w Polsce i prezentuje wyniki nowego, ogólnopolskiego badania.
Na ile jest dla nas ważna towarzyskość i gościnność? W jaki sposób najchętniej spędzamy czas w gronie przyjaciół i rodziny? Jak zmienia się charakter naszych relacji w dobie mediów społecznościowych? To między innymi na te pytania poszukuje odpowiedzi Wyborowa Pernod Ricard w ogólnopolskim badaniu poświęconemu Conviviality – wartości oznaczającej tworzenie i dzielenie się serdeczną atmosferą, odzwierciedlającej gościnność, towarzyskość, ciepło i radość płynącą z chwil spędzonych z bliskimi.
Â
W ramach pierwszej globalnej kampanii Grupy Pernod Ricard pod hasÅ‚em „Be A Convivialistâ€, agencja badawcza OpinionWay przeprowadziÅ‚a badanie wÅ›ród ponad 11 000 respondentów z caÅ‚ego Å›wiata. Obraz, który siÄ™ z nich wyÅ‚oniÅ‚ nie napawa optymizmem. OkazaÅ‚o siÄ™ bowiem, że blisko 61% respondentów ocenia obecny Å›wiat jako mniej przyjazny idei Conviviality niż jeszcze 5 lat temu. Jak ta sytuacja przedstawia siÄ™ w Polsce? Wyborowa Pernod Ricard wspólnie z agencjÄ… badawczÄ… BrainLab przeprowadziÅ‚a badanie z udziaÅ‚em reprezentatywnej próby ponad 1000 Polaków[i].
Conviviality to chwile pełne radości… na które często brakuje nam czasu
Dla 74% Polaków, Conviviality oznacza radosny czas spotkań z najbliższymi, będący źródłem szczęścia i przekładający się, zdaniem 68% badanych, na dobre samopoczucie. Dla znacznej części z nas (68%) życie w duchu Conviviality to również cieszenie się z drobnych, prostych, codziennych przyjemności. W dzisiejszym świecie, zdominowanym przez błyskawiczną wymianę informacji, podążanie za Conviviality nie jest jednak proste. Pomimo przywiązania Polaków do wartości związanych ze wspólnym spędzaniem czasu, to właśnie szybkie tempo naszego życia staje im na przeszkodzie.
Z badaÅ„ nad stylami życia w Polsce wynika, że na życie towarzyskie nie wystarcza nam dzisiaj energii i czasu – komentuje Tomasz Szlendak, socjolog, dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu MikoÅ‚aja Kopernika w Toruniu – Polacy sÄ… po prostu narodem bardzo zabieganym, jednak potrafiÄ… „wydrapać†ze swojego życia momenty przeznaczone na kontakty z innymi i coraz bardziej sobie te momenty ceniÄ…. Â
Â
Różne oblicza Conviviality – pozostajemy kreatywni!
Gdzie najchętniej się spotykamy? Jak się okazuje Polacy mają wiele pomysłów i chętnie angażują się w różne aktywności z bliskimi. Przestrzenią do pogłębiania relacji mogą być zarówno weekendowe wypady za miasto, uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, wspólne spacery, dzielenie chwil podczas posiłków, wyjścia na miasto – do restauracji, pubu, kawiarni, a także wyjazdy na festiwale i festyny. Znaczenie w ten sposób wspólnie spędzonych chwil szczególnie podkreślają osoby z dużych miast (62%), z kolei wyjścia na wydarzenia kulturalne doceniają bardziej osoby z wyższym wykształceniem (39%) i po 55 roku życia (38%).
Â
O ile różne grupy Polaków charakteryzują odmienne preferencje jeśli chodzi o formę spędzania czasu, to tym, co łączy większość z nas jest zamiłowanie do luźnej atmosfery i potrzeba dzielenia się doświadczeniami z najbliższymi. Bliższa jest nam kameralna atmosfera własnego domu, niż zabawa w klubach. Aż 66% dorosłych Polaków za najbardziej wartościową formę spędzania czasu z bliskimi wskazuje właśnie chwile spędzone w domu przy stole – kluczowe jednak, byśmy zasiadali do niego razem.
Â
Towarzyskość silnie splata się w Polsce z kulinariami – jedzeniem, piciem, gotowaniem z rodziną czy przyjaciółmi. Prawie dwie trzecie Polek i Polaków, niezależnie czy mieszkają na wsi czy w dużych miastach,  lubi angażować się w praktyki towarzysko-kulinarne, takie jak piknikowanie, udział w ogniskach lub grillach, odwiedzanie restauracji, kawiarni i pubów, wspólne gotowanie – dodaje Tomasz Szlendak.
Czy nowoczesne technologie to zagrożenie dla Conviviality w Polsce?
Jak Polacy oceniają nowe technologie? Czy jako efektywny sposób zacieśniania kontaktów, czy jako przeszkodę, stojącą na drodze do budowania silnych relacji? Mimo, że popularność mediów społecznościowych, chatów internetowych i szeregów aplikacji na smartfony to znak naszych czasów, najpopularniejszą formą kontaktu z bliskimi jest dla Polaków rozmowa telefoniczna (wskazuje ją ponad ¾ badanych). Drugim najpopularniejszym kanałem kontaktu są spotkania twarzą w twarz. Jak się okazuje, dla 61% dorosłych Polaków bezpośredni kontakt nadal jest niezwykle ważny i nie do zastąpienia. Pomimo napawającego optymizmem przywiązania Polaków do spotkań w świecie analogowym, wysyłanie wiadomości to trzeci co do ważności sposób kontaktowania się z bliskimi, przy czym jego popularność istotnie rośnie wśród osób młodych, w wieku  18-24 (69%) i 25-34 (58%) lat.
Â
Czy nowoczesne technologie to zagrożenie dla Conviviality? Nie jest to sprawa jednoznaczna. Wielu z nas jest zdania, że obecność Å›wiata cyfrowego odciÄ…ga nas od realnych spotkaÅ„. Na spadek czÄ™stotliwoÅ›ci tête-à -tête zwraca uwagÄ™ 41% Polaków, a co trzeci z nas jest zdania, że przez media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe znajomoÅ›ci stajÄ… siÄ™ coraz bardziej powierzchowne i mniej wartoÅ›ciowe. Dla 35% Polaków jest to inspiracja do zmian. PrzyznajÄ…c, że nowe technologie stajÄ… siÄ™ ich naÅ‚ogiem, 1/3 Polaków wolaÅ‚aby ograniczyć korzystanie z social mediów, gier video i platform streamingowych, aby przeznaczyć w swoim życiu wiÄ™cej miejsca Conviviality. Co ciekawe, istnieje spory (40%) odsetek Polaków, którzy nie majÄ… wyrobionego zdania na temat wpÅ‚ywu mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych na ich relacje. Dzieje siÄ™ tak dlatego, że dla wielu, w szczególnoÅ›ci mÅ‚odych ludzi, wszechobecność social media to nie przedmiot oceny, a po prostu norma dzisiejszego Å›wiata, gdzie granica miÄ™dzy offline i online jest pÅ‚ynna. Â
Â
Przekonanie, że jesteÅ›my zbytnio uzależnieni od Internetu i że cierpi na tym uzależnieniu nasze pozainternetowe życie towarzyskie, a nawet życie w ogóle, z pewnoÅ›ciÄ… jest bardziej przekonaniem ludzi po 40. roku życia, niż ludzi mÅ‚odszych –   komentuje Tomasz Szlendak – Co najmniej od 2010 roku wiadomo, że życia spoÅ‚ecznego w dobie powszechnego Internetu nie da siÄ™ podzielić na „real†i „wirtualâ€. Jedno jest z drugim nierozerwalnie splecione. Dlatego wÅ‚aÅ›nie im ktoÅ› jest mÅ‚odszy, tym bardziej nie rozumie pytaÅ„ dotyczÄ…cych Internetu, jako uzależnienia. ZresztÄ… dla wielu z nas życie w realu nie może toczyć siÄ™ bez social mediów.
Â
Czy Polska to kraj sprzyjajÄ…cy Conviviality?
Zdania są podzielone. Polska postrzegana jest jako miejsce sprzyjające duchowi Conviviality przez 44% dorosłych Polaków, a przybliżony odsetek (39%) nie ma na ten temat wyrobionej opinii. Płeć, wiek i poziom wykształcenia badanych nie mają tutaj większego znaczenia, wyniki różnicuje jednak miejsce zamieszkania. Sceptycznie nastawieni są bowiem mieszkańcy największych polskich miast, a blisko co 5-ta osoba uważa, że w Polsce nie ma warunków sprzyjających idei Conviviality. Może mieć na to wpływ między innymi szybkie tempo życia w wielkim mieście, które często stoi w kontrze do spokojniejszego i w większym stopniu nastawionego na dbanie o  więzi towarzyskie życia w mniejszych miejscowościach.
Â
Na wsi, czy też w mniejszych miejscowościach, relacje z innymi ludźmi są najważniejsze, ludzie stamtąd mają więcej czasu na pielęgnowanie życia towarzyskiego – komentuje Tomasz Szlendak – W dużych miastach, zwłaszcza w klasie średniej zajętej i karierą zawodową i wychowywaniem dzieci, tego czasu często po prostu brakuje.
Â
Kampania łącząca setki punktów na mapie świata
Najnowsza kampania korporacyjna Grupy Pernod Ricard ma na celu zainspirowanie każdego z nas do bycia bliżej idei Conviviality. DziaÅ‚ania przygotowane w ramach kampanii zabierajÄ… nas w podróż po caÅ‚ym Å›wiecie, pokazujÄ…c w jaki sposób Conviviality jest rozumiana w najróżniejszych jego zakÄ…tkach. Kluczowym elementem jest film dokumentalny zatytuÅ‚owany „The Power of Convivialityâ€, zrealizowany przez studio Elephant At Work. Celem projektu byÅ‚o zebranie autentycznych opowieÅ›ci ludzi z różnych zakÄ…tków Å›wiata, opowiadajÄ…cych o roli Conviviality w ich życiu. MateriaÅ‚ można obejrzeć na specjalnej platformie www.theconvivialists.com. Film przeznaczony jest dla każdego, kto chciaÅ‚by zostać „A Convivialist†– czyli dla osób, które ceniÄ… serdeczność, poznawanie nowych ludzi i dzielenie siÄ™ swoimi doÅ›wiadczeniami.
Â
[i] * Badanie odbyło się w dniach 1 – 5 lutego 2019 r. i miało zasięg ogólnopolski. Wzięło w nim udział 1076 Polek i Polaków, w tym 564 kobiet oraz 512 mężczyzn. Wszystkie osoby, które uczestniczyły w badaniu, posiadają co najmniej 18 lat. Badanie miało formę wywiadów on-line na panelu internautów w ramach cyklicznego sondażu Omnibus.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE