Cannes Lions International Advertising Festival 2014, czyli miedzynarodowy festiwal dla branzy reklamy dobiegl konca. Po wielu latach pierwotna koncepcja wreszcie ulegla zmianie – nie byl to zwykly festiwal reklamy, ale festiwal tw?rczosci. Wiodacym motywem tegorocznej edycji Cannes bylo przekraczanie granic oraz misyjnosc przekazu. Kto okazal sie zwyciezca?
Do 61 edycji festiwalu Cannes Lions zgloszono rekordowa liczbe 37 427 prac w tym 135 zgloszen z Polski. Szersza definicja reklamy otworzyla droge nie tylko dyrektorom marketingu, ale r?wniez licznym firmom technologicznym, artystom i muzykom z 97 kraj?w calego swiata.
Grand Prix w najbardziej prestizowej kategorii – film reklamowy otrzymaly az dwie produkcje. Pierwsza z nich zdobyla agencja Adam & Eva DDB za akcje przeprowadzona dla luksusowego centrum handlowego Harvey Nichols w Londynie, zatytulowana „Przepraszam, ze wydalem to na siebie”. Kampania kt?ra pokazala ludzi rozdajacych bliskim tanie prezenty, dzieki kt?rym mogli zaplanowac swoje wydatki odniosla zaskakujacy sukces – nagroda Grand Prix zostala jej przyznana w az czterech kategoriach: Film, Integrated, Press i Promo & Activation.
Druga nagroda w kategorii Film powedrowala do tw?rc?w slynnego spotu „The Epic Split” marki Volvo Trucks. Agencja Forsman & Forsman, doceniona uprzednio na polskim rynku reklamy przygotowala dwa filmy reklamowe. Do produkcji jednego z nich zaangazowany zostal znany aktor Jean-Claude Van Damme, kt?ry wykonal szpagat na dw?ch jadacych obok siebie ciezar?wkach. Material, kt?ry obejrzalo dotychczas ponad 73 mln widz?w, otrzymal r?wniez Grand Prix w kategorii Cyber.
Najwiekszym sukcesem podczas tegorocznej edycji festiwalu cieszyla sie akcja „Sweetie” przygotowana przez agencja Lemz Amsterdam. Kampania te zebrala w sumie 14 nagr?d – 6 zlotych w kategorii Cyber Lions, po dwie zlote w kategorii Direct Lions i Promo & Activations Lions, oraz po jednej zlotej w kategoriach: PR Lions, Branded Content & Entertainment Lions, Media Lions i srebrnej w kategorii Promo & Activation Lions. W ramach projektu stworzono wirtualny model 10 – letniej dziewczynki o pseudonimie Sweetie, kt?ra dzieki materialom wideo pomogla namierzyc policji pedofil?w z az 65 kraj?w. Akcja „Sweetie” zostala r?wniez uhonorowana nagroda Grand Prix for Good za kampanie spoleczne.
Doceniona okazala sie r?wniez kampania agencji Dentsu Tokio „Sound of Honda”. Otrzymala ona Zlotego Lwa w kategorii Cyber oraz Grand Prix w kategorii Titanum. Akcja zostala zorganizowana z okazji rocznicy smierci kierowcy startujacego w teamie McLaren Honda – Ayrtona Senny. Korzystajac z danych zebranych przez pracownik?w Honda Motor Company podczas wyscigu Formuly 1 Grand Prix Japonii w 1989r., odtworzono wystep brazylijskiego kierowcy wyscigowego jedynie za pomoca dzwieku silnika pojazdu kt?ry prowadzil. Â
Kolejnym innowacyjnym dzielem okazal sie 24-godzinny interaktywny teledysk do piosenki Pharella Williamsa „Happy” stworzony przez agencje Iconoclast w Paryzu, kt?ry otrzymal Grand Prix w kategorii Cyber. Jest to pierwszy teledysk w historii, kt?remu zostala przyznana jedna z najwazniejszych nagr?d podczas Festiwalu.
Wsr?d nagrodzonych nie zabraklo r?wniez Polak?w. Rodzime agencje otrzymaly lacznie trzy nagrody. Pierwsza z nich jest Cheil Polska, kt?ra wywalczyla Brazowego Lwa w kategorii PR oraz Srebrnego Lwa w kategorii Media za akcje pt.: „Bardzo dobre maniery”. Agencja Ogilvy & Mather otrzymala Srebrnego Lwa w kategorii PR za kampanie „Jezyk polski jest a e”.
Trzy nagrody w tak prestizowych kategoriach swiadcza o coraz lepszej kondycji polskiej reklamy – m?wi Kamila Szwagiel, Project Manager GRUPA 365NET. Awangarda i oryginalnosc to niewatpliwe atuty material?w nadsylanych do Cannes. Pomimo tego, iz Polacy wciaz postrzegaja reklame jako projekt schematyczny, a nie tw?rczy – nie brakuje tych, kt?rzy wiedza, iz tylko poprzez smiale pomysly moga wyr?znic sie na tak nasyconym rynku reklamy.Â
dostarczyl infoWire.pl