Data publikacji: 2019-08-01
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Hejt dotyka wszystkich. Raport w ramach kampanii „Niech gadają. Żyj rześko".
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Według najnowszych badań Kantar TNS, przeprowadzonych na zlecenie marki Sprite w ramach globalnej kampanii „Niech gadają. Żyj rześko.†ponad połowa młodych Polaków (16-19 lat) doświadczyła hejtu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Według najnowszych badań Kantar TNS, przeprowadzonych na zlecenie marki Sprite w ramach globalnej kampanii „Niech gadają. Żyj rześko.†– której istotą jest wspieranie autentyczności, prawa do bycia sobą oraz wyrażania tego – ponad połowa młodych Polaków (16-19 lat) doświadczyła hejtu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jeszcze więcej osób przyznaje, że osobiście używało stwierdzeń noszących znamiona hejtu. Przedmiotem nienawistnych komentarzy są najczęściej wygląd, styl ubierania się, narodowość, seksualność, poglądy polityczne oraz wyznanie. Ofiarą hejtu może być każdy, bez względu na płeć czy miejsce zamieszkania. Sprite wierzy, że hejt to nie siła, ale słabość wynikająca ze strachu przed innością. Nie sprawimy, że zniknie, ale możemy się na niego uodpornić. Hasło kampanii „I Love You Hater†daje ludziom moc, by zwalczali nienawiść miłością. Niech gadają. Żyj rześko.
Hejt w szybkim tempie staje siÄ™ zjawiskiem, przed którym coraz trudniej jest siÄ™ uchronić. W dobie Internetu sÅ‚owa peÅ‚ne nienawiÅ›ci, pogardliwe komentarze czy agresywne zaczepki mogÄ… dotknąć nas lub naszych bliskich nawet z najbardziej bÅ‚ahego powodu. W odpowiedzi na to wyzwanie, marka Sprite kilka miesiÄ™cy temu wystartowaÅ‚a z globalnÄ… akcjÄ… pod hasÅ‚em „I Love You Haterâ€, która zachÄ™ca do tego, by zÅ‚apać do hejtu dystans – być sobÄ… i wierzyć w siebie. Mimo wszystko.Â
Kampania nie tylko wspiera wspomniane wartoÅ›ci, ale idzie o krok dalej – pokazuje, w jaki sposób reagować na hejt. O tym, by nienawiść zwalczać miÅ‚oÅ›ciÄ…, Sprite przypomni m.in. podczas tegorocznego festiwalu Pol’and’Rock w Kostrzynie nad OdrÄ…. W ramach wsparcia tegorocznej akcji Jurka Owsiaka „Hejt mi nie graâ€, marka postawi w pobliżu sceny 8-metrowy napis „I Love You Hater†oraz zadba o armatki wodne, które pod hasÅ‚em „Olej hejt†w weekend przyniosÄ… konkretne orzeźwienie.
Aby przekonać się, z czym mierzą się młodzi Polacy, Sprite zlecił także diagnozę zjawiska hejtu, obejmującą postawy, emocje i reakcje badanych w odpowiedzi na hejt oraz osobiste doświadczenia z nim związane. Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar TNS na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1000 osób w wieku od 16 do 29 lat. Kwestionariusz oraz pogłębione wnioski z badania zostały opracowane przez doktora Wiktora Sorala z Centrum Badań nad Uprzedzeniami Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Wyniki badania sÄ… alarmujÄ…ce. 60% respondentów uważa, że natężenie hejtu wzrosÅ‚o w ciÄ…gu ostatnich 12 miesiÄ™cy, zaÅ› ponad poÅ‚owa (53%) najmÅ‚odszej grupy badanych (16-19 lat) doÅ›wiadczyÅ‚a go personalnie. Co wiÄ™cej, 65% ogółu badanych przyznaje, że osobiÅ›cie używali stwierdzeÅ„ noszÄ…cych znamiona hejtu. Niestety, okazuje siÄ™, że ofiary przemocy sÅ‚ownej istotnie częściej same siÄ™ do niej uciekajÄ…. W tym kontekÅ›cie odpowiedź „I Love You Hater†daje szansÄ™ nie tylko na to, by obronić siÄ™ przed hejtem, ale także by przerwać krÄ…g wzajemnej nienawiÅ›ci.Â
Przemoc sÅ‚owna jest zjawiskiem wysoce destrukcyjnym – u zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci badanych, którzy jej doÅ›wiadczajÄ…, wywoÅ‚uje emocje takie jak gniew, smutek, frustracja oraz bezradność. ZnaczÄ…co wpÅ‚ywa ona również na obniżenie samooceny. Szczególnie widoczne jest to wÅ›ród kobiet – aż 57% czuÅ‚o siÄ™ w jej wyniku gorszymi lub mniej wartoÅ›ciowymi. WÅ›ród mężczyzn takie odczucia deklarowaÅ‚o 42% respondentów.Â
Nie jest Å‚atwo poradzić sobie z hejtem. Niektórzy starajÄ… siÄ™ go ignorować (53%). Prawie co trzeci mężczyzna (29%) i co dziesiÄ…ta kobieta (13%) obracajÄ… przykre sÅ‚owa w żart. Z tego powodu Å‚atwo czasem odnieść mylne wrażenie, że same sÅ‚owa nie mogÄ… zrobić nikomu krzywdy.Â
Hejt czÄ™sto jest kojarzony z nienawiÅ›ciÄ… wobec mniejszoÅ›ci seksualnych czy narodowoÅ›ciowych. I chociaż grupy te sÄ… szczególnie narażone na przemoc, ofiarÄ… hejtu może stać siÄ™ każdy. Co czwarta badana osoba (25%) doÅ›wiadczyÅ‚a w ciÄ…gu ostatnich 12 miesiÄ™cy hejtu z powodu swoich cech fizycznych (takich jak np. piegi, kolor skóry czy wzrost), zaÅ› prawie co trzecia (29%) zostaÅ‚a znieważona z powodu nadwagi lub niedowagi. Powodem hejtu może być nawet wÅ‚asny styl – okazuje siÄ™, że co dziesiÄ…ty respondent (10%) nie chciaÅ‚by mieszkać obok osoby ubierajÄ…cej siÄ™ niestandardowo.Â
PÅ‚eć czy miejsce zamieszkania nie majÄ… znaczenia – hejt dotyka wszystkich. Nie wystarczy wyłączyć komputera, by siÄ™ przed nim uchronić. SÅ‚yszymy go w telewizji, czytamy w prasie i na murach naszych bloków. Spotykamy siÄ™ z nim na co dzieÅ„ w drodze do pracy i szkoÅ‚y. Prawie poÅ‚owa badanych (48%) zetknęła siÄ™ z hejtem wobec siebie lub swojej grupy ze strony najbliższych sobie osób – rodziny i przyjaciół.Â
Co ważne, wszechobecna nienawiść nie tylko wpływa na nasze emocje, ale także autentyczność. Prawie połowa badanych (49%) przyznała, że zdarzało jej się powstrzymywać przed wyrażeniem własnej opinii bądź poglądu z obawy przed hejtem. Właśnie dlatego Sprite jako globalna, silna marka zabiera głos. Ponieważ wierzy w autentyczność i różnorodność. W prawo do bycia sobą i wyrażania tego. I w to, że marki mają obowiązek stawać po dobrej stronie mocy. Bycie autentycznym jest konkretnie orzeźwiające. Niech gadają. Żyj rześko.
***
Manifest Sprite
Sprite wierzy w autentyczność i różnorodność. W prawo do bycia sobą i wyrażania tego. W wolność.
I w to, że marki mają obowiązek stawać po dobrej stronie mocy.
Dlatego zabiera głos. Żeby dać młodym ludziom impuls i moc do przeciwstawienia się hejtowi.
Nie sprawimy, że hejt zniknie, ale możemy się na niego uodpornić.
To prostsze, kiedy wiemy, że hejt to nie siÅ‚a, ale sÅ‚abość, bo wynika ze strachu przed innoÅ›ciÄ… – przed innym wyglÄ…dem, kolorem skóry, religiÄ…, orientacjÄ… seksualnÄ…, innÄ… kulturÄ….Â
Wtedy łatwiej się od tego odbić. Zlekceważyć. Być ponadto.
Trzeba złapać do niego dystans, wierzyć w siebie i być sobą.
* * *
Trwa sezon hejterów. Wiemy, że jest ciężko. Ale stop. Å»yj rzeÅ›ko.Â
Hejt jest tak naprawdÄ™ sÅ‚aby. I wynika z zagubienia, z obawy przed innoÅ›ciÄ….Â
Hejt to coÅ› na ksztaÅ‚t obrony przez atak – opiera siÄ™ na podważaniu wszystkiego, co odstaje od „standarduâ€.
Ale hej, na świecie są miliony ludzi, którzy czymś się różnią od standardu. Bo kto właściwie wie czym jest standard?! Standard jest tam, gdzie czujesz się ze sobą OK i nikogo przy tym nie krzywdzisz. Nie w sztywnych ramkach – nie w tym, że chłopaki mają robić jedno, a dziewczyny drugie, że trzeba się ładnie ubrać, nie w uprzedzeniach i hasłach, że w danym kraju mieszkają tylko osoby
o niebieskich albo czarnych oczach. Â
Odważni ludzie sÄ… otwarci na to, że ktoÅ› może żyć inaczej niż oni – uczÄ… siÄ™, sÄ… ciekawi, wiedzÄ…, że Å›wiat jest kolorowy. A hejt jest tam, gdzie brakuje tej otwartoÅ›ci. Tam, gdzie ktoÅ› nie myÅ›li sam i siÄ™ga po stereotyp.Â
Wiesz co? Masa ludzi, którzy osiągnęli na świecie najwięcej, zaczynała właśnie od tego punktu co Ty.
Też siÄ™ stresowali, że sÄ… inni. Ale inny zwykle znaczy wyjÄ…tkowy.Â
JesteÅ› wyjÄ…tkowy i to jest super. BÄ…dź sobÄ…. Nie daj siÄ™.Â
Kiedy wiesz już, że hejt nie jest oznakÄ… siÅ‚y, ale oznakÄ… lÄ™ku, Å‚atwiej jest siÄ™ uzbroić i zdystansować.Â
Weź oddech, otrzÄ…Å›nij siÄ™ i patrz na to z dystansem. JesteÅ› ponad to. Å»yj rzeÅ›ko.Â
Ktoś Ci powiedział coś, co Cię na maxa dotknęło?
No i ok. Może CiÄ™ to wytrÄ…ciÅ‚o z równowagi, ale nie o tym jest przecież Twoja historia.Â
Niech siÄ™ burzÄ…, niech hejtujÄ….
Otrzep siÄ™ i idź dalej. Przecież już wiesz skÄ…d to siÄ™ bierze.Â
Å»yj rzeÅ›ko.Â
A hejter? PogubiÅ‚ siÄ™. Widzisz go, ale nie może CiÄ™ skrzywdzić.Â
#iloveyouhaterÂ
***Â Â Â
O firmach z systemu Coca-Cola
System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Spółka z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o. Coca-Cola Poland Services jest spółką zależną The Coca-Cola Company, właściciela ponad 500 marek napojów bezalkoholowych obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca-Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 590 milionów konsumentów. Wybrane marki dostępne na naszym rynku to: Coca-Cola, Coca-Cola Zero Cukru, Coca-Cola Cherry, Coca-Cola Lime, Fanta, Sprite, Kinley Tonic, napoje izotoniczne Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, wody mineralne Kropla Beskidu, Kropla Delice, napoje herbaciane FUZETEA oraz napoje roślinne AdeZ. Coca-Cola systematycznie wzbogaca ofertę napojów o obniżonej lub zerowej zawartości cukru. Podejmuje także działania, służące ograniczeniu wpływu na środowisko poprzez promowanie recyklingu i dbałość o zasoby wody. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają ponad 2 100 osób.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE