Wiadomości branżowe

Influencerzy stają się autorytetami, szczególnie dla młodych. 74 proc. obserwujących podejmuje działania za ich namową

Badania pokazujÄ…, że influencerzy majÄ… pozytywny wpÅ‚yw na nastrój swoich fanów, skÅ‚aniajÄ… do zmiany przyzwyczajeÅ„, odwiedzania polecanych miejsc lub zakupu okreÅ›lonych produktów. 21 mln Polaków Å›ledzi co najmniej jednego

Badania pokazujÄ…, że influencerzy majÄ… pozytywny wpÅ‚yw na nastrój swoich fanów, skÅ‚aniajÄ… do zmiany przyzwyczajeÅ„, odwiedzania polecanych miejsc lub zakupu okreÅ›lonych produktów. 21 mln Polaków Å›ledzi co najmniej jednego influencera, a trzech na czterech ulega jego wpÅ‚ywom. – Influencer marketing jest najszybciej rosnÄ…cym obszarem marketingu ze wzglÄ™du na swojÄ… skuteczność biznesowÄ…. Pozwala dotrzeć do wybranej bardzo precyzyjnie grupy docelowej – mówi dr Mateusz Grzesiak, psycholog, wykÅ‚adowca i konsultant. Influencerzy stajÄ… siÄ™ autorytetami, szczególnie dla mÅ‚odych ludzi, którzy oprócz wskazówek w zakresie konsumpcji i stylu życia widzÄ… w tym także atrakcyjny zawód dla siebie samych.

– W dzisiejszych czasach influencerem może zostać każdy. Nie ma praktycznie żadnych barier wejÅ›cia zwiÄ…zanych z wyksztaÅ‚ceniem, wiekiem czy odpowiedniego rodzaju doÅ›wiadczeniem. Wystarczy kupić sobie telefon i zacząć nagrywać po to, żeby nastÄ™pnie przekazywać te treÅ›ci za pomocÄ… mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. To jest tanie i Å‚atwe, a wystarczÄ… do tego tylko odpowiednie zasiÄ™gi oraz charyzmatyczna osobowość, która prowadzi okreÅ›lone community, czyli spoÅ‚eczność ludzi posiadajÄ…cych dany potencjaÅ‚ zakupowy – mówi agencji Newseria Biznes dr Mateusz Grzesiak.

Influencerzy stajÄ… siÄ™ dziÅ› autorytetami, mimo że część z nich nie ma doÅ›wiadczenia czy wiedzy. DocierajÄ… zwÅ‚aszcza do pokolenia Y, czyli milenialsów urodzonych w latach 1980–2000, i dla pokolenia Z urodzonego po 2000 roku. W przypadku tych dwóch generacji mamy w ostatnich latach do czynienia z redefinicjÄ… autorytetów. Na wpÅ‚yw influencerów bardzo podatni sÄ… także najmÅ‚odsi użytkownicy social mediów. Wielu z nich nawet chciaÅ‚oby obrać takÄ… Å›cieżkÄ™ swojej kariery.

– Zawód influencer, który jest nowy i z którego nie można zdobyć formalnego wyksztaÅ‚cenia, cieszy siÄ™ ogromnym powodzeniem, szczególnie wÅ›ród nastolatków. Niedawne badania wykazaÅ‚y, że 50 proc. z nich chce w Å¼yciu zostać influencerem. Nic dziwnego, dlatego że nowe pokolenia szukajÄ… innego rodzaju atrybutów niż kwestie zwiÄ…zane z zawodem pracujÄ…cego od lat na uczelni profesora, który nie zarabia tyle, ile może zarobić ktoÅ›, kto reklamuje przysÅ‚owiowÄ… torebkÄ™. PieniÄ…dze i sÅ‚awa sÄ… czymÅ›, co pociÄ…ga w tym zawodzie i dlatego tak wiele mÅ‚odych osób chce w to wejść – mówi psycholog i konsultant.

A to już wiesz?  Leszek Stanek: W pewnych aspektach jestem podobny do Edyty G?rniak. Tez notorycznie zapominam tekst?w

Niektórzy influencerzy swojÄ… obecność w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych traktujÄ… jako misjÄ™, inni jako pasjÄ™, a jeszcze inni – jako sposób na zarabianie pieniÄ™dzy. To czynnik, który przyciÄ…ga do tego zawodu kolejnych chÄ™tnych, chociaż one pojawiajÄ… siÄ™ zwykle później.

– Jeżeli dana osoba dostanie 20 tys. zÅ‚ za jakÄ…Å› kampaniÄ™ reklamowÄ…, w której dziÄ™ki kilku zdjÄ™ciom jest w stanie namówić do kupienia kurtki, to tego typu wynagrodzenie w kraju, w którym jedynie 10 proc. ludzi zarabia wiÄ™cej niż 9 tys. zÅ‚ miesiÄ™cznie brutto, bez dwóch zdaÅ„ kusi i jest atrakcyjne – podkreÅ›la Mateusz Grzesiak.

Z raportu agencji badawczej IQS wynika, że 21 mln Polaków Å›ledzi profil lub kanaÅ‚ przynajmniej jednego influencera. Najbardziej aktywne sÄ… pod tym wzglÄ™dem osoby w wieku 16–24 lata, które Å›ledzÄ… Å›rednio 64 profile. PrzykÅ‚adowo w grupie wiekowej 45–55 lat Å›rednia wynosi 17. Prawie dziewiÄ™ciu na dziesiÄ™ciu badanych ma kontakt z treÅ›ciami publikowanymi przez influencerów, a blisko 60 proc. stwierdziÅ‚o, że influencerzy majÄ… pozytywny wpÅ‚yw na ich nastrój. 74 proc. Polaków, którzy Å›ledzÄ… przynajmniej jednego influencera, deklaruje podejmowanie za jego namowÄ… okreÅ›lonych dziaÅ‚aÅ„. Najczęściej jest to subskrypcja polecanych kanaÅ‚ów i profili, a także zmiana nawyków (32 proc.), korzystanie z polecanych aplikacji (29 proc.), odwiedzanie polecanych miejsc (27 proc.) czy zakup produktów (26 proc.).

– Jeżeli jest influencer, który ma spoÅ‚eczność liczonÄ… w milionach, to wówczas jego autorytet dla tej wÅ‚aÅ›nie grupy bez wÄ…tpienia jest czymÅ› niezwykle atrakcyjnym biznesowo, bo przecież poprzez wpÅ‚yw tej jednostki można sprzedawać produkty – mówi ekspert. – Influencer marketing jest najszybciej rosnÄ…cym obszarem marketingu ze wzglÄ™du na jego skuteczność biznesowÄ…. Jest relatywnie tani, a daje naprawdÄ™ wysokie rezultaty. Pozwala dotrzeć do wybranej bardzo precyzyjnie grupy docelowej, wyeksponować produkty dla konkretnych osób i zrobić to w sposób najbardziej autentyczny i jak najbardziej skuteczny.

Badanie platformy Reach a Blogger „Rynek influencerów w Polsce w roku 2021” wskazuje, że tylko 27 proc. reklamodawców w lutym 2021 roku nie wspóÅ‚pracowaÅ‚o z influencerami (w ostatnich szeÅ›ciu miesiÄ…cach). Ponad poÅ‚owa firm, które zdecydowaÅ‚y siÄ™ na takÄ… wspóÅ‚pracÄ™, wybieraÅ‚a od jednego do piÄ™ciu influencerów. 38,4 proc. takich firm zadeklarowaÅ‚o, że w 2020 roku ich wydatki na influencer marketing pozostaÅ‚y na takim poziomie jak w 2019 roku, ale jednoczeÅ›nie ponad 20 proc. wskazaÅ‚o, że wzrosÅ‚y one o co najmniej 70 proc.

A to już wiesz?  Polska spółka pracuje nad testem wykrywajÄ…cym wczeÅ›nie raka trzustki z próbki moczu. PrzeÅ‚omowa technologia wchodzi w zaawansowany etap badaÅ„

– Z dziaÅ‚u marketingu można wiÄ™c przenieść ciężar, który jest zwiÄ…zany z reklamÄ… w mediach tradycyjnych czy nowoczesnych, na autorytet influencera, a ten czÄ™sto jednym zdaniem jest w stanie namówić dziesiÄ…tki, jeżeli nie setki tysiÄ™cy osób, do zrobienia zakupów – mówi Mateusz Grzesiak.

W ostatnich miesiÄ…cach wiele mówi siÄ™ o wiarygodnoÅ›ci influencerów i kryptoreklamie. Tematem we wrzeÅ›niu ub.r. zajÄ…Å‚ siÄ™ także UrzÄ…d Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który sprawdza, czy twórcy internetowi informujÄ… swoich obserwatorów o wspóÅ‚pracy komercyjnej z poszczególnymi markami. Badanie IQS i LifeTube z października ub.r. wskazuje, że odbiorcy postrzegajÄ… posty oznaczone jako sponsorowane jako bardziej wiarygodne i ufajÄ… influencerom, którzy to robiÄ…. Tylko 17 proc. badanych zadeklarowaÅ‚o, że wspóÅ‚praca marki i influencera zniechÄ™ca ich do produktu. Ponad poÅ‚owa uważa wrÄ™cz przeciwnie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy