Warszawa, 24.10.2018
INFORMACJA PRASOWA
Jak firmy z sektora MSP finansuja samochody sluzbowe? W ponad polowie przedsiebiorstw dominuje leasing!
W 53,1 proc. przedsiebiorstw z sektora MSP leasing jest jednym z najczesciej wybieranych modeli finansowania samochod?w sluzbowych – jak wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla w 3. kwartale 2018 roku na zlecenie Carefleet S.A. Mikro, male i srednie firmy chetnie kupuja takze samochody ze srodk?w wlasnych. Niemal Âz ich przedstawicieli deklaruje ponadto, ze korzysta z przynajmniej dw?ch zr?del finansowania sluzbowych pojazd?w.
LELASING ORAZ ZAKUP ZE SRODK?W WnASNYCH NA TOPIE
Jak wynika z danych zebranych na zlecenie Carefleet S.A., z leasingu korzysta obecnie 50 proc. mikro, ponad 57 proc. malych oraz 47 proc. srednich firm w Polsce. W przeciwienstwie np. do zakupu aut za got?wke, rozwiazanie to nie skutkuje zamrozeniem kapitalu, kt?ry moze zostac wykorzystany do realizacji strategicznych cel?w firmy, a minimum formalnosci i relatywnie niskie wymogi odnosnie zabezpieczenia transakcji w por?wnaniu z kredytem bankowym sa dla przedsiebiorc?w dodatkowa zacheta.
– Decydujac sie na finansowanie floty w formie leasingu, firmy moga wybierac sposr?d dw?ch jego rodzaj?w – operacyjnego i finansowego. Jak pokazuja statystyki, przedsiebiorcy w naszym kraju o wiele chetniej korzystaja z pierwszej opcji, choc sa r?wniez takie sytuacje, w kt?rych leasing finansowy moze byc korzystniejszy – m?wi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedazy i marketingu w Carefleet S.A. – Generalnie wyb?r pomiedzy dostepnymi na rynku uslugami powinien zostac poprzedzony analiza potrzeb przedsiebiorstwa i bilansem korzysci, jakie moga przyniesc dostepne rozwiazania. Pod uwage nalezy wziac przede wszystkim kwestie zwiazane z wykupem auta, wysokoscia miesiecznego czynszu oraz odpisami amortyzacyjnymi – dodaje.
Wedlug danych zebranych na zlecenie Carefleet, z leasingu najchetniej korzystaja firmy z branzy handlowej (56,7 proc. wskazan) , transportowej (48 proc. wskazan) oraz produkcyjnej (54,8 proc. wskazan). Wiele firm z sektora MSP nadal chetnie finansuje flote ze srodk?w wlasnych. Ta forma zakupu pojazd?w sluzbowych jest obecnie jedna z dominujacych w 47,6 proc. badanych przedsiebiorstw.
WYNAJEM SAMOCHOD?W RYWALIZUJE Z KREDYTAMI
Z kredyt?w, kt?re jeszcze kilkanascie lat temu byly bardzo popularna forma finansowania aut sluzbowych, korzysta obecnie 11,6 proc. badanych mikro, malych i srednich firm. Sukcesywnie rosnie natomiast zainteresowanie wynajmem dlugoterminowym samochod?w – jako jedna z dominujacych form finansowania wskazalo go 10 proc. ankietowanych. O ile popularnosc leasingu i finansowania samochod?w ze srodk?w wlasnych utrzymuje sie na podobnym poziomie w mikro, malych i srednich firmach, o tyle zainteresowanie wynajmem dlugoterminowym rosnie wraz z wielkoscia przedsiebiorstwa. Odwrotnie natomiast sytuacja przedstawia sie w przypadku kredyt?w. Jako jedna z najczestszych form finansowania pojazd?w sluzbowych wskazuje je 24 proc. mikroprzedsiebiorstw. W firmach sredniej wielkosci odsetek ten wynosi zaledwie 4 proc.
– Wciaz na rynku funkcjonuje duza grupa firm, kt?re korzystaja z tradycyjnych modeli finansowania samochod?w sluzbowych, takich jak kredyt czy zakup ze srodk?w wlasnych. Ci przedsiebiorcy powoli otwieraja sie jednak na korzysci wynikajace z rozwiazan outsourcingowych. Z drugiej strony mamy niemal Âz firm, kt?re korzystaja jednoczesnie z kilku modeli finansowania floty, a takze bardzo liczne grono korzystajacych z leasingu i coraz mocniej zarysowujaca sie grupe zwolennik?w wynajmu dlugoterminowego – twierdzi Bartosz Olejnik – Warto zauwazyc, ze wynajem pojazd?w to na polskim rynku rozwiazanie stosunkowo nowe, a jednak bardzo chetnie wykorzystywane przez korporacje i duze przedsiebiorstwa. Prognozy wskazuja, ze zainteresowanie ta usluga w sektorze MSP bedzie sukcesywnie roslo. Wymaga to jednak czasu, zmian w mentalnosci przedsiebiorc?w oraz duzego zaangazowania ze strony firm oferujacych uslugi CFM – zaznacza.
18,3 PROC. FIRM Z SEKTORA MSP KORZYSTA OBECNIE Z WYNAJMU
Jak wynika z badania, 18,3 proc. firm z sektora MSP korzysta w og?le z wynajmu dlugoterminowego samochod?w. Rozwiazanie to cieszy sie najwieksza popularnoscia w srednich firmach, zatrudniajacych od 50 do 249 pracownik?w (29 proc. wskazan). Wynajem dlugoterminowy jako forma finansowania floty najrzadziej wykorzystywany jest w mikro-przedsiebiorstwach (11 proc. wskazan). Jednoczesnie niemal 40 proc. przedstawicieli tych podmiot?w rozwaza skorzystanie z uslugi.
Usluga wynajmu dlugoterminowego coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w sektorze MSP. Wedlug naszych badan w 2009 roku tylko niecale 5 proc. mikro, malych i srednich przedsiebiorstw korzystalo z tego rozwiazania. Dzis jest to niemal 20 proc. Polska branza Car Fleet Management konsekwentnie podaza ta sama droga, kt?ra przeszly kraje Europy Zachodniej, gdzie obecnie wiekszosc aut sluzbowych finansowana jest w formie wynajmu dlugoterminowego. Tam r?wniez z uslugi poczatkowo korzystaly korporacje i duze przedsiebiorstwa, a dopiero p?zniej, mniejsze podmioty – podkresla Bartosz Olejnik.
Wedlug danych z badania nieco ponad 47 proc. ankietowanych zna, ale w chwili obecnej nie rozwaza korzystania z wynajmu dlugoterminowego jako modelu finansowania samochod?w sluzbowych, a ponad 11 proc. badanych przedsiebiorc?w w og?le nie zna tego rozwiazania.
E-mail: [email protected]
***
O Carefleet S.A.
Carefleet S.A. jest jedna z wiodacych polskich firm specjalizujacych sie w dlugoterminowym wynajmie floty pojazd?w (Car Fleet Management). Sp?lka powstala w 2004 roku poprzez wydzielenie istniejacego w Europejskim Funduszu Leasingowym (od roku 2001) Departamentu Car Fleet Management. Obecnie w Polsce zarzadza flota ponad 15 200 pojazd?w. Posiada oddzialy w czterech miastach (Wroclaw, Warszawa, Poznan, Katowice). Carefleet S.A. nalezy do Grupy CrĂŠdit Agricole, jednej z najwiekszych grup bankowych w Europie.