Kompetencje miÄ™kkie wciąż plasujÄ… siÄ™ w czoÅ‚ówce najbardziej pożądanych cech na rynku pracy, a firmy skarżą siÄ™ zwÅ‚aszcza na niedobór pracowników charakteryzujÄ…cych siÄ™ twórczÄ… postawÄ… w myÅ›leniu i dziaÅ‚aniu. – KreatywnoÅ›ci możemy siÄ™ nauczyć poprzez Å›rodowisko, w którym jesteÅ›my, poprzez narzÄ™dzia, których używamy, i ludzi, którymi siÄ™ otaczamy – mówi Katarzyna WszoÅ‚a, dyrektorka ds. innowacji Veolia Energia Polska. Jak wskazuje, ogromnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… w tym menedżerowie zespoÅ‚ów i kadra zarzÄ…dzajÄ…ca. Ich zadaniem jest kreowanie takiego Å›rodowiska pracy, które bÄ™dzie sprzyjać otwartoÅ›ci, innowacjom i popeÅ‚nianiu błędów. W ciÄ…gu kilku najbliższych lat pojÄ™cie kreatywnoÅ›ci i zapotrzebowanie na tÄ™ cechÄ™ może jednak zredefiniować obserwowany w tej chwili popyt na sztucznÄ… inteligencjÄ™.
– Kreatywność to jest paliwo rozwojowe, paliwo ewolucyjne niezbÄ™dne do tego, aby móc adaptować siÄ™ w bardzo dynamicznie rozwijajÄ…cym siÄ™ Å›wiecie – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Kalemba, reżyser gry Wiedźmin 4 w CD Projekt RED.
Z badaÅ„ rynku pracy wynika, że kreatywność jest cechÄ… bardzo poszukiwanÄ… przez pracodawców i to nie tylko z branży kreatywnej. WedÅ‚ug raportów ManpowerGroup na temat niedoborów talentów problemy z pozyskiwaniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami ma prawie 3/4 polskich firm. W ubiegÅ‚ym roku w Top 3 umiejÄ™tnoÅ›ci najtrudniejszych do pozyskania znalazÅ‚y siÄ™ odporność na stres i umiejÄ™tność adaptacji, rzetelność i dyscyplina oraz wÅ‚aÅ›nie kreatywność. W tegorocznej edycji raportu ManpowerGroup kreatywność – jako jednÄ… z najbardziej poszukiwanych kompetencji miÄ™kkich – wymieniaÅ‚y przede wszystkim firmy z sektora usÅ‚ug komunikacyjnych, dóbr i usÅ‚ug konsumpcyjnych, energetyki i usÅ‚ug komunalnych oraz transportu i logistyki.
– Kreatywność to umiejÄ™tność jak każda inna i praktycznie każdy jest w stanie siÄ™ jej nauczyć. Trzeba mieć odpowiednie nastawienie, umieć siÄ™ ukierunkować. Trzeba wiedzieć, jak ze sobÄ… pracować, jak dawać sobie przestrzeÅ„ w bardzo Å›wiadomy sposób – mówi Sebastian Kalemba.
– Ważne jest to, aby otworzyć siÄ™ na czasami nieoczywiste nasze pomysÅ‚y, sposoby dziaÅ‚ania, nieoczywiste spojrzenie na to, co siÄ™ dzieje wokóÅ‚ nas. To potrafi doprowadzić do naprawdÄ™ ciekawych projektów – dodaje Katarzyna WszoÅ‚a.
Jak wskazuje, na poziom kreatywnoÅ›ci duży wpÅ‚yw ma również Å›rodowisko w miejscu pracy i panujÄ…ca w nim atmosfera. Chodzi o stworzenie w firmie takiej kultury pracy, która bÄ™dzie sprzyjaÅ‚a otwartoÅ›ci, innowacjom, ale też popeÅ‚nianiu błędów.
– Jest szereg narzÄ™dzi i sprzyjajÄ…cych czynników wewnÄ…trz organizacji, ale też otwartość ludzi, którzy zarzÄ…dzajÄ… pracownikami wewnÄ…trz organizacji – mówi dyrektorka ds. innowacji Veolia Energia Polska. – Menedżerowie w firmach majÄ… tu ogromne zadanie do wykonania. Ich rolÄ… jest tworzenie takiego Å›rodowiska, w którym pracownicy mogÄ… Å›miaÅ‚o wyrażać swoje opinie, podsuwać nieoczywiste połączenia. Ważne jest to, w jaki sposób menedżerowie zarzÄ…dzajÄ… swoim zespoÅ‚em, w jakie narzÄ™dzia go wyposażajÄ…, ale także Å›wiadomość menedżera, jakie kompetencje ma i powinien mieć nasz pracownik, żeby móc siÄ™ rozwijać kreatywnie, a tym samym całą naszÄ… organizacjÄ™.
– Kreatywność można zdefiniować jako umiejÄ™tność rozwiÄ…zywania problemów. I kiedy pojawia siÄ™ jednostka kreatywna, która jest w stanie je rozwiÄ…zywać i zaszczepić takÄ… mentalność, budować pozytywny przykÅ‚ad, to zespóÅ‚ bardzo szybko to podÅ‚apie. Innymi sÅ‚owy nawet jedna kreatywna osoba może bardzo dużo zmienić w zespole – dodaje Krzysztof Jakubowski, dyrektor operacyjny PlumResearch.
Ekspert zauważa też, że na pojÄ™cie kreatywnoÅ›ci i zapotrzebowanie pracodawców na tÄ™ kompetencjÄ™ w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci może wpÅ‚ynąć obserwowany wÅ‚aÅ›nie popyt na sztucznÄ… inteligencjÄ™, zwiÄ…zany m.in. z pojawieniem siÄ™ ChatGPT. NarzÄ™dzia oparte na AI pozwalajÄ… już firmom kreować np. ogromne iloÅ›ci treÅ›ci przy niewielkim zaangażowaniu pracowników. Z drugiej strony sÄ… też szansÄ… na odciążenie ich z części czasochÅ‚onnych, prostych zadaÅ„, zostawiajÄ…c wiÄ™cej czasu i przestrzeni na kreatywne myÅ›lenie.
– Kreatywność tak naprawdÄ™ dużo kosztuje, przede wszystkim dużo energii. CzÄ™sto dochodzimy do koÅ„ca procesu kreatywnego dÅ‚ugo, zaniedbujÄ…c albo nawet pomijajÄ…c przy tym inne aspekty życia. Teraz może siÄ™ okazać, że osoby kreatywne dziÄ™ki AI bÄ™dÄ… w stanie zaÅ‚atwiać wiele prozaicznych rzeczy, poÅ›wiÄ™cajÄ…c wiÄ™cej czasu na kreatywność. Uważam, że AI w dużym stopniu jej pomoże – mówi Krzysztof Jakubowski.
– W tym momencie mam wrażenie, że ludzie sÄ… trochÄ™ przerażeni AI, a ja to postrzegam jako szansÄ™. Trzeba wskoczyć na ten wagon i po prostu czerpać z tych dobrodziejstw techniki i nauki – dodaje Sebastian Kalemba. – Nie jesteÅ›my w stanie uniknąć czy jakkolwiek przeciwstawić siÄ™ ewolucji, ona trwa i trzeba siÄ™ w jakiÅ› sposób zaadaptować.
O zapotrzebowaniu na kreatywność i jej rozwijaniu w miejscu pracy eksperci rozmawiali podczas jednego z ostatnich Thursday Gathering, cyklicznych imprez, które przyciÄ…gajÄ… spoÅ‚eczność innowatorów i zachÄ™cajÄ… do dyskusji na najbardziej palÄ…ce tematy z obszaru gospodarki, technologii i spoÅ‚eczeÅ„stwa. Spotkania sÄ… otwarte dla wszystkich i odbywajÄ… siÄ™ w każdy czwartek w warszawskim Varso przy ulicy Chmielnej. Ich organizatorem jest Fundacja Venture Café Warsaw i jej partnerzy.