OÅ›miu na dziesiÄ™ciu pracodawców oferuje pozapÅ‚acowe benefity swoim pracownikom, a ponad poÅ‚owa deklaruje, że byÅ‚aby zainteresowana rozszerzeniem pakietu korzyÅ›ci pozapÅ‚acowych. Pandemia nie wpÅ‚ynęła wiÄ™c na dostÄ™pność tych Å›wiadczeÅ„, ale zmieniÅ‚a priorytety zarówno pracodawców, jak i pracowników. RosnÄ…ce obawy o zdrowie i bezpieczeÅ„stwo spowodowaÅ‚y, że na znaczeniu zyskaÅ‚y benefity dotyczÄ…ce opieki medycznej, wsparcia finansowego na wypadek zachorowania oraz grupowe polisy na życie – wynika z raportu Nationale-Nederlanden „Benefity pracownicze w dobie pandemii”. Znacznie mniej popularne staÅ‚y siÄ™ karty sportowe i podarunkowe oraz szkolenia.
Co drugi polski przedsiÄ™biorca przyznaje, że pandemia miaÅ‚a negatywny wpÅ‚yw na kondycjÄ™ finansowÄ… jego firmy. Mimo to niewielu z nich zdecydowaÅ‚o siÄ™ zrezygnować ze Å›wiadczeÅ„ pozapÅ‚acowych dla pracowników. Blisko 80 proc. firm wciąż ma je w swojej ofercie.
– Benefity pracownicze zmieniÅ‚y siÄ™ pod wpÅ‚ywem pandemii. Pracownicy i pracodawcy oczekujÄ… korzyÅ›ci, które zapewniÄ… im bezpieczeÅ„stwo w dobie COVID-19, dlatego na znaczeniu bardzo mocno zyskaÅ‚a praca zdalna. PotwierdziÅ‚o to ponad 38 proc. respondentów badania – wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Ewa DÄ…browska, dyrektor pionu klienta korporacyjnego w Nationale-Nederlanden.
Pod wpÅ‚ywem pandemii możliwość Å›wiadczenia pracy w formie zdalnej przestaÅ‚a być w zasadzie postrzegana jako benefit, tylko staje siÄ™ zwyczajnÄ… formÄ… wykonywania obowiÄ…zków zawodowych. Część pracowników chciaÅ‚aby już na staÅ‚e korzystać z takiego modelu pracy.
Raport Nationale-Nederlanden pokazuje również, że w ciÄ…gu ostatniego roku, ze wzglÄ™du na pandemiÄ™ i wprowadzone obostrzenia, na znaczeniu straciÅ‚y przede wszystkim takie benefity jak karta umożliwiajÄ…ca korzystanie z obiektów sportowych (45 proc. wskazaÅ„), a także szkolenia zawodowe i rozwojowe (30 proc.).
– Pracownicy zaczÄ™li zwracać uwagÄ™ na to, co majÄ… w pakiecie benefitowym. KoncentrujÄ… siÄ™ na korzyÅ›ciach, które zwiÄ™kszajÄ… ich dobrostan, poprawiajÄ… zdrowie psychiczne, work–life balance, jak również ochronÄ™ zdrowia, np. pomoc w przypadku chorób onkologicznych i innych trudnych sytuacjach zdrowotnych – wyjaÅ›nia Ewa DÄ…browska.
Co druga firma biorÄ…ca udziaÅ‚ w badaniu Nationale-Nederlanden deklaruje, że byÅ‚aby zainteresowana dodatkowymi benefitami dla swoich pracowników. Ponad jedna czwarta z nich rozważa rozszerzenie pakietu korzyÅ›ci pozapÅ‚acowych o takie, które dbaÅ‚yby o dobrostan pracownika, m.in. mental wellness i work–life balance. Z kolei blisko jedna piÄ…ta pracodawców deklaruje zainteresowanie benefitami dotyczÄ…cymi profilaktyki onkologicznej.
– Wciąż dużą popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ grupowe ubezpieczenia na życie. Aż 60 proc. pracodawców oferuje je pracownikom. W czasie pandemii wÅ‚aÅ›nie polisy grupowe – jako ochrona zdrowia i życia pracownika – bardzo zyskaÅ‚y na znaczeniu. Co trzecia badana firma powiedziaÅ‚a, że to jest to bardzo ważny element programów benefitowych – zaznacza dyrektor pionu klienta korporacyjnego w Nationale-Nederlanden.
Zdecydowana wiÄ™kszość respondentów, bo aż 94 proc., oferuje pracownikom ubezpieczenia na życie od kilku lat. Jedynie nieliczne przedsiÄ™biorstwa wprowadziÅ‚y ten benefit dopiero w ubiegÅ‚ym roku wraz z pojawieniem siÄ™ koronawirusa.
PoÅ‚owa firm, które oferujÄ… pracownikom grupowe polisy na życie, deklaruje, że finansuje im skÅ‚adki. 27 proc. wskazuje, że pokrywa je w caÅ‚oÅ›ci, natomiast 28 proc. – częściowo. Zazwyczaj wysokość skÅ‚adki jest kwotÄ… stałą i wedÅ‚ug co drugiego przedsiÄ™biorcy wynosi okoÅ‚o 50 zÅ‚ na osobÄ™.
– Te deklaracje wydajÄ… siÄ™ zbyt optymistyczne. Zgodnie z danymi rynkowymi na udziaÅ‚ w finansowaniu ubezpieczenia decyduje siÄ™ dziÅ› okoÅ‚o 15 proc. firm. Widzimy tu jednak potencjaÅ‚ do zmiany. Z myÅ›lÄ… o zdrowiu i bezpieczeÅ„stwie osób zatrudnionych wiele firm zaczyna siÄ™ interesować tym rozwiÄ…zaniem i coraz chÄ™tniej zgÅ‚asza też gotowość do włączania siÄ™ w skÅ‚adkÄ™ – uważa Ewa DÄ…browska.
Firmy deklarujÄ…ce finansowanie pracownikom grupowej polisy na życie jako gÅ‚ówne powody wymieniajÄ… chęć budowania lojalnoÅ›ci pracowników (55 proc. wskazaÅ„) oraz politykÄ™ wizerunkowÄ… firmy (41 proc. wskazaÅ„).
– Widzimy, że w czasie pandemii również ubezpieczenia grupowe siÄ™ zmieniajÄ…. ZostaÅ‚y poszerzone o pakiety prozdrowotne, np. ochronÄ™ na wypadek koronawirusa, można by to nazwać pandemicznym assistance, oraz programy wellbeingowe, które wpÅ‚ywajÄ… pozytywnie na dobrostan psychiczny pracowników – wymienia ekspertka Nationale-Nederlanden.
Również raport Komisji Nadzoru Finansowego po trzech kwartaÅ‚ach 2020 roku wskazuje na duże zainteresowanie firm grupowymi ubezpieczeniami na życie. Na koniec wrzeÅ›nia ub.r. zakÅ‚ady ubezpieczeÅ„ zebraÅ‚y z tytuÅ‚u polis grupowych skÅ‚adkÄ™ brutto w wysokoÅ›ci 6,42 mld zÅ‚. To wzrost o 0,1 mld zÅ‚ w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku.