Obchody Narodowego Swieta Niepodleglosci przygotowane przez Biuro Programu „Niepodlegla” po raz pierwszy dostepne byly w 2020 roku prawie wylacznie w mediach elektronicznych. W trudnych czasach pandemii Biuro przygotowalo serie wydarzen przyblizajacych historie i znaczenie odzyskania niepodleglosci w 1918 roku oraz zapraszajacych do wsp?lnego i radosnego swietowania zgodnego z zaleceniami spolecznego dystansu.
– Udalo nam sie zaprosic Polak?w do stworzenia symbolicznej wsp?lnoty i swietowania razem pomimo oddalenia spowodowanego epidemia. Wszystkie dzialania, kt?re znamy z ubieglych lat, przenieslismy do Internetu, tak by kazdy Polak w kraju i poza granicami m?gl sie do nas przylaczyc i wsp?lnie swietowac jedna z najwazniejszych rocznic w naszej historii – powiedzial Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodlegla”. – Wszystkie nasze akcje zostaly zorganizowane z mysla o zdalnym dostepie przez Internet lub za posrednictwem stacji radiowych i telewizyjnych – dodaje dyrektor Kowalski.
Obchody rozpoczely sie juz 8 listopada wyjatkowym koncertem Kulka/Paderewski/Kulka, kt?ry transmitowany byl on-line wprost z Teatru Polskiego, bez udzialu publicznosci. Koncert wpisuje sie w 160. rocznice urodzin wybitnego artysty i wielkiego meza stanu, jakim byl Ignacy Jan Paderewski. Skrzypek klasyczny Konstanty Andrzej Kulka i jego c?rka Gaba Kulka – pianistka, kompozytorka i wokalistka – wykonali wraz zaproszonymi muzykami jedne z najciekawszych utwor?w skomponowanych przez Paderewskiego. Tylko w serwisie YouTube i na Facebooku koncert dotarl do blisko 40 tys. internaut?w, a retransmisja w TVP Kultura w kulminacyjnym momencie przyciagnela nawet 50 tys. widz?w. Koncert nadal jest dostepny na niepodlegla.gov.pl.
Biuro przygotowalo takze kr?tka etiude filmowa „10 listopada 1918. J?zef Pilsudski w Warszawie”, kt?ra zostala udostepniona w mediach spolecznosciowych o poranku 10 listopada, dokladnie w rocznice powrotu J?zefa Pilsudskiego do Warszawy. Etiuda z Mariuszem Bonaszewskim w roli J?zefa Pilsudskiego dotarla do blisko cwierci miliona uzytkownik?w social media.
– Pomiedzy wydarzeniami kulturalnymi przygotowalismy r?wniez cos specjalnego dla milosnik?w historii. Debata historyk?w „11 listopada – co swietujemy” byla jednym z najchetniej ogladanych przedsiewziec czysto historycznych w historii dzialalnosci naszej instytucji. Przedstawiciele swiata nauki – prof. Andrzej Chwalba, prof. Malgorzata Dajnowicz i prof. Przemyslaw Waingertner rozmawiali o znaczeniu swieta niepodleglosci oraz o tym, jak odzyskanie niepodleglosci w 1918 roku zmienilo Polak?w, nasz kraj i swiat – opowiada Jan Kowalski.
Debata on-line, kt?ra Biuro zorganizowalo 10 listopada, przyciagnela ponad 13 tys. uzytkownik?w serwisu YouTube i dotarla do 20 tys. uzytkownik?w Facebooka.
Kulminacja obchod?w byla akcja „Niepodlegla do hymnu” i rozpoczynajacy sie tuz po niej Wirtualny Festiwal Niepodlegla na Krakowskim Przedmiesciu. 11 listopada w samo poludnie w calej Polsce rozbrzmialy slowa Hymnu Panstwowego.
– Olbrzymim wsparciem w akcji „Niepodlegla do hymnu” byly dla nas stacje radiowe i telewizyjne oraz serwisy internetowe, kt?re wsp?lnie z nami zapraszaly do akcji, a w samo poludnie wyemitowaly hymn na swoich antenach. Do wsp?lnego spiewania zaprosily miedzy innymi stacje RMF, Radio Zet z cala grupa Eurozet, Polskie Radio oraz TVP, Polsat i TVN. Do akcji wlaczyly sie r?wniez Interia.pl czy dziennik.pl oraz cala grupa dziennik?w regionalnych Polska Press. To dzieki nim Hymn m?gl wybrzmiec w calym kraju i poza jego granicami – objasnia Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodlegla”.
Tuz po hymnie rozpoczela sie transmisja Wirtualnego Festiwalu Niepodlegla na Krakowskim Przedmiesciu, kt?ra w serwisie Youtube, w szczycie, wyswietlana byla na 23 tysiacach ekran?w, przed kt?rymi najczesciej gromadzily sie cale rodziny. Na Facebooku dotarla do ponad 157 tysiecy odbiorc?w. Transmisja byla takze dostepna w wersji z audiodeskrypcja i w jezyku migowym na stronie programu „Niepodlegla”.
– Wirtualny Festiwal Niepodlegla na Krakowskim Przedmiesciu dotarl lacznie do nawet 3 milion?w Polak?w w kraju i na swiecie. W komentarzach zglaszali sie do nas internauci ogladajacy festiwal calymi rodzinami nawet w najodleglejszych zakatkach swiata, od Norwegii po Argentyne. Czasami udawalo nam sie przegonic w statystykach transmisje najwiekszych swiatowych stacji telewizyjnych – podsumowuje Jan Kowalski.
Obchody Narodowego Swieta Niepodleglosci poprzedzila kampania zapraszajaca do wsp?lnego swietowania i przylaczenia sie do akcji „Niepodlegla do hymnu”. Spot zapraszajacy do akcji dotarl w Internecie do ponad 1,3 miliona widz?w, a cala kampania dotarla do 2,5 miliona odbiorc?w. Zaproszenia do akcji mozna bylo r?wniez zobaczyc w przestrzeni publicznej, na antenach kilku stacji TV i na stronach niekt?rych wydawnictw.
Sama strona internetowa programu „Niepodlegla” odnotowala w tym czasie wizyty 141,5 tysiaca uzytkownik?w, kt?rzy wygenerowali prawie 251 tys. odslon stron zwiazanych z obchodami. Tylko 11 listopada informacji o obchodach szukalo na stronie 22 tys. uzytkownik?w, kt?rzy lacznie zagladali na strony niepodlegla.gov.pl ponad 53 tys. razy.
dostarczyl infoWire.pl