Data publikacji: 2020-04-14
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Nowe i nieużywane – Polacy nie chcą przedmiotów z drugiej ręki
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Światowy Dzień Ziemi to świetna okazja, aby zmienić podejście i pomóc uratować planetę

Światowy Dzień Ziemi to świetna okazja, aby zmienić podejście i pomóc uratować planetę
Trend zero waste przybiera na sile, a organizacje działające na rzecz środowiska głośno apelują o rozsądek przy kupowaniu nowych rzeczy i wykorzystywaniu tego, co już zostało wyprodukowane. Mimo to znaczna część Polaków nie czuje potrzeby ponownego wykorzystania lub przekazania dalej niepotrzebnych, nieużywanych przedmiotów, które zalegają w ich domach – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie Gumtree.pl. Przed ponownym wprowadzeniem rzeczy do obiegu aż 39% respondentów powstrzymuje brak wiedzy na temat tego, co można z takimi przedmiotami zrobić.
W tym roku DzieÅ„ Ziemi, którego data przypada na 22 kwietnia, bÄ™dzie obchodzony po raz pięćdziesiÄ…ty. Choć obecnie walka o czyste Å›rodowisko staje siÄ™ coraz pilniejszym wyzwaniem, a na caÅ‚ym globie roÅ›nie mobilizacja spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego do zwiÄ™kszonej troski o planetÄ™, to wciąż za maÅ‚o. W zatrzymaniu biegu wydarzeÅ„, które majÄ… negatywny wpÅ‚yw na Å›rodowisko i klimat, nieustannie sprawdza siÄ™ hasÅ‚o „MyÅ›l globalnie, dziaÅ‚aj lokalnieâ€. Niestety, jak pokazujÄ… wyniki badania Gumtree.pl, na tym polu mamy jeszcze wiele do zrobienia.
Â
Wymówka goni wymówkę
Za mało miejsca w mieszkaniu, piwnicy czy na strychu do przechowywania ubrań, zabawek albo bibelotów? Polacy nie mają z tym problemu – jak pokazują dane zebrane na zlecenie portalu ogłoszeniowego Gumtree.pl, aż 38% badanych przyznaje, że zbędne i nieużywane przedmioty zalegają w ich domach. Co czwarty Polak pozbywa się ich, wyrzucając je na śmietnik. Na pytanie, dlaczego nie przekazują takich rzeczy innym, 39% respondentów odpowiada, że nie wie, co może z nimi zrobić. 31% uważa, że nie ma komu ich przekazać, a tyle samo przyznaje, że nie ma czasu na ich sprzedaż czy przekazanie innym osobom bądź organizacjom. Zaledwie co czwarty Polak tłumaczy, że rzeczy te są na tyle zużyte, że nie nadają się do ponownego wykorzystania. Co ciekawe, pomysłu na to, co zrobić z niepotrzebnymi przedmiotami nie mają w szczególności osoby do 24 r.ż. (47%), a także blisko połowa Polaków zarabiających ponad 5000 zł miesięcznie.
Â
Podaj dalej
Warto pamiÄ™tać, że w trosce o naszÄ… planetÄ™, wszyscy powinni grać do jednej bramki, a ekologiczne podejÅ›cie jest prostsze niż nam siÄ™ wydaje. UdowadniajÄ… to osoby, które w niepotrzebnych i nieużywanych przedmiotach dostrzegajÄ… „drugie życieâ€, dlatego zamiast wyrzucenia na Å›mietnik lub pozostawienia w domu, decydujÄ… siÄ™ na przekazanie ich wybranym organizacjom i instytucjom charytatywnym (21%), rodzinie albo znajomym (19%), czy też wystawiajÄ… je na sprzedaż przez internet (9%).
Polacy, którzy przekazujÄ… dalej swoje rzeczy, opowiedzieli o swoich motywacjach – blisko poÅ‚owa respondentów tÅ‚umaczy, że rzeczy te już im siÄ™ nie przydadzÄ…, a inni bÄ™dÄ… mogli z nich skorzystać. 1/3 badanych przyznaje, iż nie lubi, gdy coÅ› siÄ™ marnuje, a 24% argumentuje swoje podejÅ›cie wzglÄ™dami ekologicznymi – te majÄ… wiÄ™ksze znaczenie szczególnie dla osób starszych: odpowiednio 27% i 28% dla ludzi w wieku 35-49 lat oraz 50-65 lat. W grupie wiekowej miÄ™dzy 25 a 34 r.ż. na czynnik ekologiczny wskazaÅ‚o jedynie 12% ankietowanych. Czasem ekonomia jest ważniejsza niż ekologia – aspekt finansowy i możliwość zarobku na używanych rzeczach bierze pod uwagÄ™ 15% ankietowanych – wskazujÄ… na to głównie osoby mÅ‚ode do 24 r.ż. (23%), zarabiajÄ…ce miÄ™dzy 3001 a 5000 zÅ‚ (21%) oraz powyżej 5000 zÅ‚ (16%). Z kolei 8% Polaków przekazuje używane przedmioty innym, ponieważ… ulegÅ‚o modzie na zero waste.
– W nadawaniu rzeczom drugiego życia bardzo ważna jest infrastruktura, zachÄ™canie i informowanie konsumentów o możliwoÅ›ciach oddawania jeszcze użytecznych przedmiotów i uÅ‚atwianie tego Polakom. ArtykuÅ‚ 9. ramowej dyrektywy odpadowej zobowiÄ…zuje wÅ‚adze krajowe i lokalne do tworzenia systemów promujÄ…cych naprawÄ™ i ponowne użycie, w szczególnoÅ›ci w odniesieniu do sprzÄ™tu elektrycznego i elektronicznego, tekstyliów, mebli, opakowaÅ„ oraz materiałów i produktów budowlanych. Ponowne użycie przyczynia siÄ™ bezpoÅ›rednio do redukcji zużycia zasobów naturalnych w gospodarce. Ta redukcja przekÅ‚ada siÄ™ również na znaczne oszczÄ™dnoÅ›ci w emisji gazów cieplarnianych oraz mniejsze iloÅ›ci wytwarzanych odpadów komunalnych. Jak pokazaÅ‚o ostatnie badanie Eurobarometer[1], wiÄ™kszość Europejczyków, w tym Polaków, jest gotowa zmienić swoje modele konsumpcji dla ochrony Å›rodowiska. Wydaje siÄ™ zatem, że pozytywnÄ… zmianÄ™ zachowaÅ„ może przynieść lepsze zorganizowanie wygodnej możliwoÅ›ci oddania, sprzedania, zbiórki, ale i kupna czy wymiany przedmiotów jeszcze użytecznych i atrakcyjnych. Powody mogÄ… być również ekonomiczne. I tutaj dużą rolÄ™ do odegrania majÄ… wÅ‚aÅ›nie wÅ‚adze krajowe, jak i samorzÄ…dowe Â- mówi Piotr Barczak, z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i Europejskiego Biura Ochrony Åšrodowiska.
Â
Z drugiej ręki? Tak, ale nie wszystko
Mimo dużej popularności kupowania używanych przedmiotów przez internet, w second handach czy podczas tzw. wymian garażowych, wielu Polaków nie jest zwolennikami takich rozwiązań. Zapytani o to, jakich rzeczy nie wzięliby z drugiego obiegu, Polacy najczęściej wskazują na ubrania (47%). Na dalszych miejscach znajdują się zabawki dla dzieci (19%), sprzęt elektroniczny (13%), sprzęt sportowy (10%) oraz meble (10%) i książki (8%). Na pytanie, dlaczego nie wzięliby przedmiotów z drugiej ręki, respondenci odpowiadają najczęściej, że nie chcą używać przedmiotów po innych (73%). Z kolei blisko 30% osób uważa, że taki towar może mieć wady lub wyraźne oznaki zużycia, a co czwarty Polak twierdzi, że w podobnej cenie, co rzecz używaną, może mieć przedmiot nowy (25%).
– Pomimo że tak wiele mówi siÄ™ ostatnio o ograniczeniu konsumpcjonizmu i tzw. slow life, to wciąż wielu z nas woli kupić nowÄ… rzecz, niż korzystać z tej używanej, czÄ™sto po kimÅ› innym. Tymczasem trzeba pamiÄ™tać, że wiele przedmiotów, takich jak zabawki, książki czy sprzÄ™t elektroniczny, nie musi być zdjÄ™ta prosto z półki, aby dobrze i dÅ‚ugo nam sÅ‚użyć. Z tego też powodu, przed zakupem, warto dwa razy zastanowić siÄ™ czy fakt, iż coÅ› jest ostatnim krzykiem mody lub aktualnym hitem sprzedaży, musi być dla nas tak ważne. Åšwiadomość zagrożenia, jakie niesie za sobÄ… nadmierny konsumpcjonizm, jak również wypracowanie podejÅ›cia w duchu zero waste lub less waste, z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dzie dla nas wszystkich korzystna – mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.
Â
Co na to wszystko Unia Europejska?
W marcu tego roku Komisja Europejska przyjęła nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ, gospodarka cyrkularna), mający na celu dostosowanie gospodarki do zielonej przyszłości, wzmocnienie naszej konkurencyjności, przy jednoczesnej ochronie środowiska i zapewnieniu konsumentom nowych praw.
Jak podkreÅ›la wiceprzewodniczÄ…cy wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Åadu, Frans Timmermans, jedynie 12 proc. surowców wtórnych i zasobów ponownie trafia do gospodarki. Wiele produktów psuje siÄ™ zbyt Å‚atwo, nie można ich ponownie użyć, naprawić ani poddać recyklingowi, lub sÄ… to wyroby jednorazowego użytku. Istnieje zatem ogromny potencjaÅ‚, zarówno dla przedsiÄ™biorstw, jak i konsumentów, który należy wykorzystać. W ramach przedstawionego planu, UE podejmuje dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu zmianÄ™ sposobu, w jaki wytwarzane sÄ… produkty, oraz wzmocnienie pozycji konsumentów, tak aby mogli oni dokonywać zrównoważonych wyborów dla wÅ‚asnego dobra i dla dobra Å›rodowiska[2].
Według koncepcji GOZ, wytworzone produkty, materiały czy surowce powinny być obecne w gospodarce możliwie jak najdłużej. Taka koncepcja jest obecnie najbardziej korzystna, ponieważ nie tylko ochroni nas przed degradacją ekosystemu, ale przede wszystkim przedefiniuje postrzeganie potrzeb w świecie przesyconym produktami.
Badanie na zlecenie Gumtree.pl zostało przeprowadzone przez SW Research w styczniu 2020 r. metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat.
Â
[1] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_331
[2] cyt. za: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_20_420
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE