Data publikacji: 2020-07-10
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Operowe matki w natarciu
Kategoria: BIZNES, Kultura
Matki, żony i… śpiewaczki operowe, czyli Les Femmes, wyjątkowy operowy tercet u progu swojej kariery. Natalia Krajewska-Kitowska, Joanna Sobowiec-Jamioł i Emilia Osowska to trzy niezwykłe kobiety.
Matki, żony i… Å›piewaczki operowe, czyli Les Femmes, wyjÄ…tkowy operowy tercet u progu swojej kariery. Natalia Krajewska-Kitowska, Joanna Sobowiec-JamioÅ‚ i Emilia Osowska to trzy niezwykÅ‚e kobiety, które Å›piewajÄ…co łączÄ… rozwój kariery artystycznej z opiekÄ… nad niezłą gromadkÄ… swoich pociech. Razem majÄ… prawdziwÄ… drużynÄ™ piÅ‚karskÄ… – aż jedenaÅ›cioro cudownych dzieci!
Les Femmes śpiewają całe dnie… Nad garem gotującej się zupy i w stercie wypranych skarpet nie do pary. Prasując i ubierając pościel… Wynosząc pranie, odkurzając dywan w salonie i podlewając kwiaty… Każda domowa sytuacja inspiruje do wydania niezwykłych dźwięków – a im większe wyzwanie, tym coraz wyższe tony! Bo cóż może bardziej uspokoić niż śpiew na ustach, gdy wchodzi się do pokoju maluchów i widzi taki wielki chaos, że aż ręce opadają? Albo gdy syn po raz kolejny przychodzi z rozbitym kolanem, gdyż zamiast przez furtkę, przechodził przez wysoki płot… Śpiewa się też podczas odprowadzania pociech do przedszkola
i układania ich do snu. Śpiewa, pomagając w lekcjach tym starszym i machając im na pożegnanie, gdy jadą na kolonie. No cóż – matki będą wprawdzie bardzo tęsknić, ale na pewno wykorzystają dany im wolny czas na intensywną pracę.
Dziewczyny z Neapolu i Trójmiasta
WÅ‚aÅ›nie przygotowujÄ… wyjÄ…tkowe przedstawienie „Dziewczyny z Neapolu†– Opera Home Made by LesÂ
Femmes & Friends, które już pod koniec lipca bÄ™dzie dostÄ™pne dla publicznoÅ›ci w wersji online. Wraz z LesÂ
Femmes wystÄ…piÄ… jako muzycy i aktorzy (!): Arkadiusz Farkowski (fortepian) i Piotr JamioÅ‚ (skrzypce). ToÂ
niezwykłe pasticcio operowe nagrywają w swojej sali prób na ulicy Kochanowskiego w Pruszczu Gdańskim, tworząc filmową wersję operowego dzieła w swojej autorskiej odsłonie, którą samodzielnie reżyserują! A wszystko w atmosferze wzajemnej przyjaźni, radości ze współpracy, z energią, której można im tylko pozazdrościć.
Już teraz można podglądać ich pracę na profilu https://www.facebook.com/LesFemmesOpera/. Tutaj także będzie dostępna premiera filmowej wersji Dziewczyn z Neapolu, czyli od tawerny do La Scali. W ramach koncertu pojawią się arie włoskich kompozytorów: A.Vivaldiego, G.Rossiniego, V.Belliniego, G.Donizettiego, G.Verdiego, P.Mascagniego, G.Pucciniego czy L.Berio. Ten spektakl po raz pierwszy przygotowałyśmy na Festiwal Kultury Włoskiej w Polkowicach w 2014 r. Potem grałyśmy go w Gdyńskim Centrum Kultury, na Zamku w Krokowej, w Filharmonii Koszalińskiej, w Operze Bałtyckiej, a także podczas Międzynarodowego Forum Młodych, w ramach Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova – opowiada Natalia, która podczas tego festiwalu zajęła pierwsze miejsce w Konkursie na Najciekawszą Osobowość.
Dzieci i ich wartość
O tym jak być matkÄ… i Å›piewaczkÄ… operowÄ… jednoczeÅ›nie doskonale wie każda z Les Femmes. Emilia ma najwiÄ™cej, bo aż piÄ…tkÄ™ dzieci, zostaÅ‚a wiÄ™c nazwana „Ekstremalna!â€Â Przy takim doÅ›wiadczeniu Emi potrafi znaleźć wyjÅ›cie z każdej ekstremalnej sytuacji, zarówno w zespole, jak i w życiu, wiÄ™c przydomek pasuje do niej jak ulaÅ‚. Uwielbia samotne wyprawy w Tatry, żeglarstwo morskie, a do tego muzykÄ™ Rossiniego, Wagnera
i innych „ekstremalnych†kompozytorów. Twierdzi, że z każdą kolejną pociechą jeszcze bardziej chce śpiewać – właśnie mimo kolejnych wyzwań i ekstremalnego zmęczenia. Nasze dzieci nazywamy femmesowymi, bo prawie wszystkie urodziły się, gdy zespół już istniał – mówi Emilia. Uważamy, że ma to ogromną wartość.
Nic tak nie wyzwala człowieka jak kontakt z drugą osobą, a zwłaszcza z dzieckiem, które jest emocjonalnym wulkanem, pełnym pomysłów i bezpośrednich komentarzy. Uwielbiamy patrzeć na świat ich oczami.
To najlepsza inspiracja na scenę. I wreszcie, czy jest ktoś, kto nie byłby ciekaw, jak śpiewa i wygląda śpiewaczka, która urodziła pięcioro dzieci?
Przenikające się światy
Atrakcyjny wyglÄ…d to jedno, ale jak pogodzić bycie mamÄ… i karierÄ™ artystek wielkich scen? Przecież sÄ… to dwa niezwykle trudne i pracochÅ‚onne wyzwania… Aby odnaleźć siÄ™ w roli matki i Å›piewaczki operowej z pewnoÅ›ciÄ… trzeba być sobÄ… i dbać o spójność swojej osoby – mówi Joanna, mama sÅ‚odkiej czwórki dzieci. Joanna znana jest w zespole jako „Improwizacja!â€, bo wÅ‚aÅ›nie to sÅ‚owo najtrafniej okreÅ›la jÄ… muzycznie. To jej przychodzi do gÅ‚owy wiÄ™cej pomysłów, niż da siÄ™ zrealizować i to ona zwykle wymyÅ›la tytuÅ‚y przedstawieÅ„. Nie trzeba grać roli mamy, czy roli artystki-Å›piewaczki. Dzieci szybko wyczuwajÄ…, że mama naddaje, przesadza, wymyÅ›la, żeby tylko być mamÄ… idealnÄ…. Publiczność też nie lubi sztucznoÅ›ci, nadmiernej kurtuazji. Å»eby odnaleźć siÄ™ w obu Å›wiatach i mówiÄ…c żartem – nie dostać schizofrenii, wystarczy wszÄ™dzie odnajdować inne swoje oblicze i siÄ™ tym cieszyć, bawić. SpeÅ‚nienie w sferze artystycznej, możliwość wyÅ›piewania emocji oczyszcza nas i wprowadza spokój, który jest potrzebny do bycia kochajÄ…cÄ… i cierpliwÄ… mamÄ…. OczywiÅ›cie, jest to teoria, bo w praktyce życie jest peÅ‚ne niespodzianek i wymaga od nas ogromnej elastycznoÅ›ci. Czasem jednÄ… nogÄ… jesteÅ›my jeszcze w Å›wiecie opery (zwÅ‚aszcza Å›wieżo po próbie czy koncercie, albo przygotowujÄ…c swojÄ… partiÄ™), a drugÄ… w Å›wiecie naszych matczynych obowiÄ…zków. Åapiemy siÄ™ wtedy na tym, że dzieci coÅ› do nas mówiÄ…, a my włączamy siÄ™ do rozmowy dopiero po czasie, gdy w naszej gÅ‚owie przestaje brzmieć muzyka. Nasze dzieci wiedzÄ…, kiedy mama, gotujÄ…c obiad nadal jest w jakiejÅ› roli scenicznej…. Wtedy czÄ™sto albo przeczekujÄ…, albo nas wybudzajÄ… z tego snu na jawie. W naszej pracy natomiast czuÅ‚ość i stanowczość, którÄ… mamy przy wychowywaniu dzieci procentuje budowaniem dobrych relacji w zespole, dbaniem o dobrÄ… atmosferÄ™ pracy – "jak w rodzinie". W ten sposób oba Å›wiaty siÄ™ przenikajÄ….
Nie da się nie być sobą
Natalia, mama energetycznej dwójki, która potrafi zamieszać tak, jakby była ich ósemka… znana jako „Grande!†(lubi utwory na liczne składy, wielkie wydarzenia na dużych scenach z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej
i odbiera życie niezwykle emocjonalnie) dodaje, że niesamowity jest moment „wchodzenia w rolÄ™ mamy" po powrocie ze spektaklu, koncertu czy nawet próby i odwrotnie… wkraczanie w magicznÄ… przestrzeÅ„ sceny. Oba te Å›wiaty majÄ… wymagajÄ…cego i oczekujÄ…cego prawdy odbiorcÄ™! Krótko mówiÄ…c, nie da siÄ™ nie być sobÄ…. To wielka radość, gdy staje siÄ™ na scenie i można „zaszaleć" i jest to caÅ‚kowicie usprawiedliwione. TakÄ… samÄ… radość niesie nam powrót do roli mamy, gdzie można poÅ›wiÄ™cić siÄ™ ukochanemu maÅ‚emu czÅ‚owiekowi, wysÅ‚uchać emocji jakie niesie trening piÅ‚karski, czy wspólnie siÄ™ powygÅ‚upiać… W obu przypadkach prawda jest kluczem do przysÅ‚owiowego sukcesu.
Operowe matki sÄ… w natarciu! IdÄ… Å›miaÅ‚o po sukces! WiedzÄ… czego chcÄ… i nie odpuszczÄ… – już za chwilÄ™ bÄ™dzie o nich jeszcze gÅ‚oÅ›niej. Jak skoÅ„czy siÄ™ pandemia, planujÄ… wielkÄ… muzycznÄ… podróż, a za pięć lat bÄ™dÄ… w samym Å›rodku Å›wiatowego tournée…! Tymczasem… Najważniejsze dla nas miejsce, gdzie chcemy być to przestrzeÅ„,
w której możemy rozwijać skrzydła jako Les Femmes i jednocześnie trwać przy swoich rodzinach. Pragniemy kochać naszych mężów, towarzyszyć dorastającym dzieciom oraz cieszyć się życiem w gronie przyjaciół – mówi Emilia. To klucz do szczęścia i najlepszej muzyki.
Â
Les Femmes, „Życie i scenaâ€: https://www.youtube.com/watch?v=56yItIajRTI
Â
Les Femmes – (Joanna Sobowiec-Jamioł – sopran; Natalia Krajewska-Kitowska – sopran, Emilia Osowska – mezzosopran;) to niezależny zespół muzyki klasycznej z Trójmiasta założony w 2011 r. W głównym nurcie zespołu są autorskie kolaże operowe sięgające tradycji pasticcio XVII I XVIII w.
Są to spektakle muzyczne zbudowane z arii, pieśni i innych fragmentów dzieł kompozytorów muzyki klasycznej, które łączy spójna fabuła i nowy kontekst interpretacyjny. To oryginalne zestawienie tworzy nową jakość, skłania do zabawy formą oraz nakłada świeże interpretacje sceniczno–muzyczne. Cechą charakterystyczną grupy są przedstawiania nacechowane silnymi emocjami, wyrazistymi bohaterami, a zarazem posiadające pozytywne
i niebanalne przesłanie. W swoim dotychczasowym dorobku, Les Femmes ma na swoim koncie ponad 400 koncertów i spektakli na polskich oraz zagranicznych scenach muzycznych. W 2019 r. zespół wydał swoją pierwszą płytę “Pejzaż polski†z pieśniami polskich kompozytorów, a w 2020 r. płytę
z piosenkami kina miÄ™dzywojennego zaaranżowanymi na jazzowo pt. „W maÅ‚ym kinieâ€. Les Femmes współpracowaÅ‚ m.in. z: FilharmoniÄ… im. Romualda Traugutta w Warszawie; OperÄ… BaÅ‚tyckÄ… w GdaÅ„sku, OperÄ… Nova w Bydgoszczy, PolskÄ…Â FilharmoniÄ… Sinfonia Baltica w SÅ‚upsku, FilharmoniÄ… KoszaliÅ„skÄ…, ElblÄ…skÄ… OrkiestrÄ… KameralnÄ…, BaÅ‚tyckÄ… AgencjÄ… ArtystycznÄ… BART w Sopocie, NadbaÅ‚tyckim Centrum Kultury w GdaÅ„sku, Domem Polskim w Wilnie czy Théâtre Ephéméride w Val de Reuil. BraÅ‚ udziaÅ‚ w licznych festiwalach, w tym: w Festiwalu PieÅ›ni Kompozytorów Polskich w Warszawie, MiÄ™dzynarodowym Bydgoskim Festiwalu Operowym (Operowe Forum MÅ‚odych), MiÄ™dzynarodowym Festiwalu muzyki kameralnej „Muzyka na Szczytach†w Zakopanem, MiÄ™dzynarodowym Festiwalu „Belle Voci†w Brzegu Dolnym, MiÄ™dzynarodowym Festiwalu „Mistrzowie Modlitwy Muzyką†w Katowicach, „Festiwalu Konfrontacji Sztuki Kobiecej†w SÅ‚upsku, KoÅ›ciaÅ„skim Festiwalu BaÅ›ni (spektakl dla dzieci), Festiwalu „Wieczory Muzyczne u Luteranów†w Zielonej Górze (koncert inaugurujÄ…cy), XXXV Jubileuszowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kartuzach (koncert inaugurujÄ…cy) czy „Fete de la Musique†na okrÄ™cie francuskiej fregaty De Grasse w Gdyni. Zespół na staÅ‚e współpracuje z pianistami: Arkadiuszem Farkowskim, Sebastianem GodziÅ„skim, Åukaszem Jankowskim, Ignacym WiÅ›niewskim oraz AnnÄ… RocÅ‚awskÄ… – MusiaÅ‚czyk; z ZespoÅ‚em kameralnym Piotra JamioÅ‚a oraz z OrkiestrÄ… KameralnÄ… Åšw. PawÅ‚a,
a także Ignacy Wiśniewski Jazz Band. W 2017 r. śpiewaczki zaprosiły do współpracy blogerkę operową Nadię Attavanti.
Â
www.lesfemmes.plÂ
https://www.facebook.com/LesFemmesOpera/Â
https://www.youtube.com/channel/UCvMUfP0f5HwxZTSOJ_CUeiQ
Â
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Kultura