Wiadomości branżowe

Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy może być produkowany w Polsce. Od przyszłego roku zacznie regularnie kursować w Niemczech

Produkowany w fabrykach Alstomu w Niemczech i Polsce Coradia iLint to pierwszy na Å›wiecie pasażerski pociÄ…g z napÄ™dem wodorowym. To cichy i bezemisyjny pojazd, który emituje tylko wodÄ™ i parÄ™ wodnÄ…. Na zakup

Produkowany w fabrykach Alstomu w Niemczech i Polsce Coradia iLint to pierwszy na Å›wiecie pasażerski pociÄ…g z napÄ™dem wodorowym. To cichy i bezemisyjny pojazd, który emituje tylko wodÄ™ i parÄ™ wodnÄ…. Na zakup pociÄ…gów na wodór zdecydowaÅ‚y siÄ™ już Niemcy, Austria, a także Francja i WÅ‚ochy. JeÅ›li spÅ‚ynęłyby także zamówienia z Polski, takie pojazdy mogÅ‚yby zastÄ…pić pociÄ…gi o tradycyjnym napÄ™dzie. Dla Polski, której 74 proc. transportu kolejowego nadal opiera siÄ™ na wÄ™glu, a duża część tras wciąż pozostaje niezelektryfikowana, wykorzystanie wodoru na kolei to szansa na znaczÄ…ce redukcje emisji CO2, ale i szansa w globalnym wyÅ›cigu technologii wodorowych. Pojazd wÅ‚aÅ›nie zadebiutowaÅ‚ na polskich torach podczas testów eksploatacyjnych na torze koÅ‚o WrocÅ‚awia.

Coradia iLint jest pierwszym pociÄ…giem, który wykorzystuje paliwowe ogniwa wodorowe do produkcji energii elektrycznej. Jest stworzony dla linii niezelektryfikowanych, które w Europie stanowiÄ… prawie poÅ‚owÄ™, a w Polsce 1/3 tras. PociÄ…g nie potrzebuje specjalnego przygotowania tych linii do podróży, ponieważ nie wymaga budowy sieci elektryfikacyjnej – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes SÅ‚awomir Nalewajka, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Alstomu w Polsce, na Ukrainie i w krajach baÅ‚tyckich.

Pierwszy na Å›wiecie pociÄ…g pasażerski na wodór zostaÅ‚ zaprojektowany i zbudowany w zakÅ‚adach Alstomu w Salzgitter w Niemczech, a niewyposażone wagony dla pojazdu iLint sÄ… produkowane w Polsce – w chorzowskim zakÅ‚adzie Alstom Konstal. Pojazd jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przetwarzajÄ… wodór w energiÄ™ elektrycznÄ…, i naszpikowany technologiami takimi jak inteligentny system zarzÄ…dzania mocÄ… napÄ™dowÄ… i dostÄ™pnÄ… energiÄ… czy technologia czystej konwersji energetycznej, która pozwala na elastyczne magazynowanie energii w bateriach.

Coradia iLint osiÄ…ga maksymalnÄ… prÄ™dkość do 140 km/h, jest w peÅ‚ni bezemisyjny, mieÅ›ci ok. 300 pasażerów i ma zasiÄ™g do 1 tys. km na jednym tankowaniu.

– PociÄ…g Coradia iLint ma osiÄ…gi porównywalne z klasycznym pojazdem napÄ™dzanym silnikiem diesla. Jest jednak caÅ‚kowicie bezemisyjny, emituje jedynie wodÄ™ i parÄ™ wodnÄ…. Jest też cichy i nie wymaga elektryfikacji linii kolejowych, które sÄ… drogie w budowie i utrzymaniu. Potrzebna jest oczywiÅ›cie stacja tankowania, ale ten pociÄ…g może swobodnie jeździć w zasadzie po każdych torach – mówi Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstomu w Polsce, na Ukrainie i w krajach baÅ‚tyckich.

A to już wiesz?  Tamara Gonzalez Perea: Nie mam wolnego czasu. Jest bardzo ciezko, ale wkladam w "Taniec z Gwiazdami" cale serce i staram sie 600 proc. temu poswiecic

WedÅ‚ug danych przytaczanych przez Alstom zastÄ…pienie jednego spalinowego pociÄ…gu regionalnego pociÄ…giem wodorowym zapewni taki sam efekt jak wyeliminowanie z dróg na rok 400 samochodów osobowych.

Wyobraźmy sobie, że zamiana 30 pociÄ…gów spalinowych na pociÄ…gi wodorowe iLint oznaczaÅ‚aby redukcjÄ™ 22 tys. ton CO2 rocznie, co równa siÄ™ rocznej emisji CO2 12 tys. samochodów – mówi SÅ‚awomir Nalewajka.

Polska wiąże duże nadzieje z wykorzystaniem wodoru na kolei. Szacuje siÄ™, że ok. 74 proc. transportu kolejowego w naszym kraju nadal opiera siÄ™ na wykorzystaniu wÄ™gla kamiennego i brunatnego. Polska jest piÄ…tym pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci producentem wodoru na Å›wiecie. Produkuje ok. 14 proc. wodoru wytwarzanego w Europie, który jest wykorzystywany gÅ‚ównie w procesach przemysÅ‚owych. Jednak jest to gÅ‚ównie tzw. szary wodór, nieekologiczny, bo wytwarzany z paliw kopalnych typu ropa albo gaz. W globalnej skali tylko ok. 5 proc. to tzw. zielony wodór, czyli niskoemisyjny, produkowany z odnawialnych źródeÅ‚ energii.

– Polska jest już dziÅ› dużym producentem wodoru – wprawdzie szarego, tego gorszego z punktu widzenia Komisji Europejskiej, ale mamy potencjaÅ‚, żeby dalej rozwijać tÄ™ technologiÄ™. Możemy to robić samodzielnie albo we wspóÅ‚pracy z partnerami zagranicznymi m.in. po to, aby niezelektryfikowane linie kolejowe – a mamy ich caÅ‚kiem sporo – mogÅ‚y funkcjonować bardziej ekologicznie. Taka technologia pozwoliÅ‚aby też realizować bardziej elastyczne przewozy, a wÅ‚aÅ›nie w tym kierunku chcemy podążać, żeby przyciÄ…gać pasażerów na kolej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i peÅ‚nomocnik rzÄ…du ds. przeciwdziaÅ‚ania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Obecnie zastosowanie wodoru w transporcie czy energetyce wciąż jest marginalne, ale popyt stale roÅ›nie. Zgodnie z planami Komisji Europejskiej, która w lipcu ub.r. opublikowaÅ‚a nowÄ… strategiÄ™ wodorowÄ…, w przyszÅ‚oÅ›ci ma on sÅ‚użyć jako czyste, powszechnie dostÄ™pne paliwo i ÅºródÅ‚o energii.

 StrategiÄ… Unii Europejskiej jest zrównoważony i inteligentny transport, o zerowej emisji spalin. PodjÄ™te w ostatnich latach decyzje dotyczÄ… likwidacji połączeÅ„ lotniczych na krótkich dystansach do 500 km i zastÄ…pienie ich m.in. wÅ‚aÅ›nie poprzez bezemisyjnÄ… kolej wodorowÄ… – podkreÅ›la SÅ‚awomir Nalewajka.

A to już wiesz?  Wojna w Ukrainie silniejszym bodźcem stresowym niż pandemia. To jeszcze bardziej zwiÄ™kszy zapotrzebowanie na usÅ‚ugi psychoterapeutów

 BÄ™dziemy wspierać zielonÄ… transformacjÄ™ na kolei, bÄ™dziemy uÅ‚atwiać wprowadzenie pociÄ…gów wodorowych na polskie tory – mówi Andrzej Bittel. – Mamy na to pulÄ™ Å›rodków w Krajowym Planie Odbudowy i myÅ›lÄ™, że znajdÄ… siÄ™ też w nastÄ™pnym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Åšrodowisko.

Na rozwój zrównoważonych i inteligentnych rozwiÄ…zaÅ„ w transporcie stawia także Alstom. Koncern jako pierwszy na Å›wiecie zaprojektowaÅ‚ i wdrożyÅ‚ do seryjnej produkcji pociÄ…g napÄ™dzany wodorem. Od 2022 roku w Niemczech wejdÄ… one już do regularnej eksploatacji. 41 skÅ‚adów Coradia iLint zamówiÅ‚a kolej z Dolnej Saksonii. Zamówienia zÅ‚ożyÅ‚y również Francja i WÅ‚ochy.

– Mamy całą paletÄ™ rozwiÄ…zaÅ„, które sÄ… niskoemisyjne, oferujemy pociÄ…gi bateryjne oraz wodorowe. Transformacja energetyczna Europy idzie w kierunku wyeliminowania energii, która powstaje z wÄ™gla i z gazu, wiÄ™c przed tego typu bezemisyjnymi pojazdami jest przyszÅ‚ość – mówi SÅ‚awomir Nalewajka.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy