Produkowany w fabrykach Alstomu w Niemczech i Polsce Coradia iLint to pierwszy na Å›wiecie pasażerski pociÄ…g z napÄ™dem wodorowym. To cichy i bezemisyjny pojazd, który emituje tylko wodÄ™ i parÄ™ wodnÄ…. Na zakup pociÄ…gów na wodór zdecydowaÅ‚y siÄ™ już Niemcy, Austria, a także Francja i WÅ‚ochy. JeÅ›li spÅ‚ynęłyby także zamówienia z Polski, takie pojazdy mogÅ‚yby zastÄ…pić pociÄ…gi o tradycyjnym napÄ™dzie. Dla Polski, której 74 proc. transportu kolejowego nadal opiera siÄ™ na wÄ™glu, a duża część tras wciąż pozostaje niezelektryfikowana, wykorzystanie wodoru na kolei to szansa na znaczÄ…ce redukcje emisji CO2, ale i szansa w globalnym wyÅ›cigu technologii wodorowych. Pojazd wÅ‚aÅ›nie zadebiutowaÅ‚ na polskich torach podczas testów eksploatacyjnych na torze koÅ‚o WrocÅ‚awia.
– Coradia iLint jest pierwszym pociÄ…giem, który wykorzystuje paliwowe ogniwa wodorowe do produkcji energii elektrycznej. Jest stworzony dla linii niezelektryfikowanych, które w Europie stanowiÄ… prawie poÅ‚owÄ™, a w Polsce 1/3 tras. PociÄ…g nie potrzebuje specjalnego przygotowania tych linii do podróży, ponieważ nie wymaga budowy sieci elektryfikacyjnej – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes SÅ‚awomir Nalewajka, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Alstomu w Polsce, na Ukrainie i w krajach baÅ‚tyckich.
Pierwszy na Å›wiecie pociÄ…g pasażerski na wodór zostaÅ‚ zaprojektowany i zbudowany w zakÅ‚adach Alstomu w Salzgitter w Niemczech, a niewyposażone wagony dla pojazdu iLint sÄ… produkowane w Polsce – w chorzowskim zakÅ‚adzie Alstom Konstal. Pojazd jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przetwarzajÄ… wodór w energiÄ™ elektrycznÄ…, i naszpikowany technologiami takimi jak inteligentny system zarzÄ…dzania mocÄ… napÄ™dowÄ… i dostÄ™pnÄ… energiÄ… czy technologia czystej konwersji energetycznej, która pozwala na elastyczne magazynowanie energii w bateriach.
Coradia iLint osiÄ…ga maksymalnÄ… prÄ™dkość do 140 km/h, jest w peÅ‚ni bezemisyjny, mieÅ›ci ok. 300 pasażerów i ma zasiÄ™g do 1 tys. km na jednym tankowaniu.
– PociÄ…g Coradia iLint ma osiÄ…gi porównywalne z klasycznym pojazdem napÄ™dzanym silnikiem diesla. Jest jednak caÅ‚kowicie bezemisyjny, emituje jedynie wodÄ™ i parÄ™ wodnÄ…. Jest też cichy i nie wymaga elektryfikacji linii kolejowych, które sÄ… drogie w budowie i utrzymaniu. Potrzebna jest oczywiÅ›cie stacja tankowania, ale ten pociÄ…g może swobodnie jeździć w zasadzie po każdych torach – mówi Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstomu w Polsce, na Ukrainie i w krajach baÅ‚tyckich.
WedÅ‚ug danych przytaczanych przez Alstom zastÄ…pienie jednego spalinowego pociÄ…gu regionalnego pociÄ…giem wodorowym zapewni taki sam efekt jak wyeliminowanie z dróg na rok 400 samochodów osobowych.
– Wyobraźmy sobie, że zamiana 30 pociÄ…gów spalinowych na pociÄ…gi wodorowe iLint oznaczaÅ‚aby redukcjÄ™ 22 tys. ton CO2 rocznie, co równa siÄ™ rocznej emisji CO2 12 tys. samochodów – mówi SÅ‚awomir Nalewajka.
Polska wiąże duże nadzieje z wykorzystaniem wodoru na kolei. Szacuje siÄ™, że ok. 74 proc. transportu kolejowego w naszym kraju nadal opiera siÄ™ na wykorzystaniu wÄ™gla kamiennego i brunatnego. Polska jest piÄ…tym pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci producentem wodoru na Å›wiecie. Produkuje ok. 14 proc. wodoru wytwarzanego w Europie, który jest wykorzystywany gÅ‚ównie w procesach przemysÅ‚owych. Jednak jest to gÅ‚ównie tzw. szary wodór, nieekologiczny, bo wytwarzany z paliw kopalnych typu ropa albo gaz. W globalnej skali tylko ok. 5 proc. to tzw. zielony wodór, czyli niskoemisyjny, produkowany z odnawialnych źródeÅ‚ energii.
– Polska jest już dziÅ› dużym producentem wodoru – wprawdzie szarego, tego gorszego z punktu widzenia Komisji Europejskiej, ale mamy potencjaÅ‚, żeby dalej rozwijać tÄ™ technologiÄ™. Możemy to robić samodzielnie albo we wspóÅ‚pracy z partnerami zagranicznymi m.in. po to, aby niezelektryfikowane linie kolejowe – a mamy ich caÅ‚kiem sporo – mogÅ‚y funkcjonować bardziej ekologicznie. Taka technologia pozwoliÅ‚aby też realizować bardziej elastyczne przewozy, a wÅ‚aÅ›nie w tym kierunku chcemy podążać, żeby przyciÄ…gać pasażerów na kolej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i peÅ‚nomocnik rzÄ…du ds. przeciwdziaÅ‚ania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Obecnie zastosowanie wodoru w transporcie czy energetyce wciąż jest marginalne, ale popyt stale roÅ›nie. Zgodnie z planami Komisji Europejskiej, która w lipcu ub.r. opublikowaÅ‚a nowÄ… strategiÄ™ wodorowÄ…, w przyszÅ‚oÅ›ci ma on sÅ‚użyć jako czyste, powszechnie dostÄ™pne paliwo i źródÅ‚o energii.
– StrategiÄ… Unii Europejskiej jest zrównoważony i inteligentny transport, o zerowej emisji spalin. PodjÄ™te w ostatnich latach decyzje dotyczÄ… likwidacji połączeÅ„ lotniczych na krótkich dystansach do 500 km i zastÄ…pienie ich m.in. wÅ‚aÅ›nie poprzez bezemisyjnÄ… kolej wodorowÄ… – podkreÅ›la SÅ‚awomir Nalewajka.
– BÄ™dziemy wspierać zielonÄ… transformacjÄ™ na kolei, bÄ™dziemy uÅ‚atwiać wprowadzenie pociÄ…gów wodorowych na polskie tory – mówi Andrzej Bittel. – Mamy na to pulÄ™ Å›rodków w Krajowym Planie Odbudowy i myÅ›lÄ™, że znajdÄ… siÄ™ też w nastÄ™pnym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Åšrodowisko.
Na rozwój zrównoważonych i inteligentnych rozwiÄ…zaÅ„ w transporcie stawia także Alstom. Koncern jako pierwszy na Å›wiecie zaprojektowaÅ‚ i wdrożyÅ‚ do seryjnej produkcji pociÄ…g napÄ™dzany wodorem. Od 2022 roku w Niemczech wejdÄ… one już do regularnej eksploatacji. 41 skÅ‚adów Coradia iLint zamówiÅ‚a kolej z Dolnej Saksonii. Zamówienia zÅ‚ożyÅ‚y również Francja i WÅ‚ochy.
– Mamy całą paletÄ™ rozwiÄ…zaÅ„, które sÄ… niskoemisyjne, oferujemy pociÄ…gi bateryjne oraz wodorowe. Transformacja energetyczna Europy idzie w kierunku wyeliminowania energii, która powstaje z wÄ™gla i z gazu, wiÄ™c przed tego typu bezemisyjnymi pojazdami jest przyszÅ‚ość – mówi SÅ‚awomir Nalewajka.