Polska jest europejskim liderem innowacyjnosci w zakresie nowych form platnosci. Dobrze przyjely sie platnosci zblizeniowe karta oraz przy uzyciu smartfon?w, dlatego firmy operujace na tym rynku nie boja sie wchodzic z nowymi uslugami. Polski Standard Platnosci pracuje nad wdrozeniem przelew?w na numer telefonu. W Skandynawii to jedna z najpopularniejszych uslug bankowosci. W Polsce eksperci licza, ze takie przelewy beda odpowiadaly nawet za polowe transakcji mobilnych.
System platnosci mobilnych BLIK ma dzis blisko milion uzytkownik?w. Od lutego dokonano nim ponad milion transakcji, placac w 130 tys. terminali platniczych w sklepach stacjonarnych, kawiarniach czy lokalach uslugowych. Liczba aktywnych uzytkownik?w bedzie rosnac, zwlaszcza ze klienci maja miec juz wkr?tce dostep do platnosci peer-to-peer, czyli przelew?w na numer telefonu.
– Polacy sa liderem innowacyjnosci w Europie i nie boja sie nowych rozwiazan. Rozwiazanie dla 200 tys. os?b nie jest wielkim problemem, wyzwaniem jest za to zwiekszenie liczby uzytkownik?w z kilkuset tysiecy do kilku milion?w. Nie dokonamy tego w ciagu 2–3 kwartal?w, ale liczymy, ze uda sie to zrobic w ciagu 2–3 lat – podkresla w rozmowie z agencja Newseria Biznes Grzegorz Dlugosz, prezes Polskiego Standardu Platnosci (PSP), operatora BLIKA.
Aby skorzystac z BLIKA, wystarczy odnalezc go w aplikacji mobilnej dowolnego z bank?w – zalozycieli systemu, czyli: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Slaskiego, mBanku (r?wniez Orange Finanse), PKO Banku Polskiego oraz Inteligo. Aby dokonac zakupu, nalezy wybrac BLIK jako forme platnosci, wpisac jednorazowy, szesciocyfrowy kod na terminalu lub komputerze i zaakceptowac go na swoim telefonie. Caly proces jest tez bezpieczny, bo wygenerowany kod jest wazny przez dwie minuty.
Jeszcze w tym roku do systemu maja dolaczyc kolejne banki, m.in. Getin Bank i neoBank.
– Musi to byc rozwiazanie proste, wygodne i bezpieczne. Widzimy, ze kiedy klient pierwszy raz dokona transakcji za pomoca BLIKA, natychmiast sie do tego przekonuje, jest tylko kwestia rozwijania sieci akceptacji, kt?ra powinna szybko rosnac. W tym momencie jestesmy skupieni na wdrozeniu wsr?d bank?w platnosci peer-to-peer, czyli przelew?w na numer telefonu, bez koniecznosci podawania numeru konta. To projekt wdrazany wsp?lnie z Krajowa Izba Rozliczeniowa. Od wrzesnia przystapil do niego Bank Millennium, kt?ry realizuje takie przelewy. Mamy nadzieje, ze w tym roku te usluge wprowadza jeszcze dwa lub trzy banki – uczestnicy systemu – m?wi Dlugosz.
BLIK jest wykorzystywany do wyplat z bankomat?w, ale rosnie r?wniez odsetek transakcji na terminalach POS. Nowe funkcjonalnosci maja pozwolic na zwiekszenie liczby uzytkownik?w. Od lutego tego roku, czyli od poczatku swojego istnienia, z systemu skorzystalo milion uzytkownik?w, kt?rzy dokonali ponad milion transakcji.
– Liczymy na to, ze przelewy na numer telefonu miedzy uzytkownikami beda popularna usluga i beda odpowiadac za 30–50 proc. wszystkich transakcji w BLIKU. Ale by to osiagnac, konieczne jest, by usluge te oferowaly wszystkie banki – zaznacza Grzegorz Dlugosz. – To przelew natychmiastowy. Wybieramy tylko ze swojej ksiazki telefonicznej numer telefonu, nie jest potrzebny numer rachunku. Jak pokazuja doswiadczenia ze Skandynawii czy Wielkiej Brytanii, jest to najpopularniejsza z uslug bankowosci mobilnej.