Wiadomości branżowe

Ponad 520 błędów medycznych i zdarzeń niepożądanych zgłoszono do rejestru Rzecznika Praw Pacjenta. Raportowanie takich danych będzie niedługo obowiązkowe

– Dane zarówno z Polski, jak i z badaÅ„ miÄ™dzynarodowych pokazujÄ…, że ok. 10 proc. pacjentów hospitalizowanych w placówkach medycznych doznaje zdarzeÅ„ niepożądanych – mówi BartÅ‚omiej

– Dane zarówno z Polski, jak i z badaÅ„ miÄ™dzynarodowych pokazujÄ…, że ok. 10 proc. pacjentów hospitalizowanych w placówkach medycznych doznaje zdarzeÅ„ niepożądanych – mówi BartÅ‚omiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. Jak podkreÅ›la, błędy medyczne to problem o dużej skali, do którego rozwiÄ…zania ma siÄ™ przyczynić procedowany wÅ‚aÅ›nie projekt ustawy o jakoÅ›ci w opiece zdrowotnej i bezpieczeÅ„stwie pacjenta. ZakÅ‚ada on m.in. utworzenie tzw. Rejestru ZdarzeÅ„ Niepożądanych, czyli ogólnokrajowej niejawnej bazy danych o błędach medycznych. Nie czekajÄ…c na ustawÄ™, RPP prowadzi taki rejestr od poczÄ…tku tego roku. Do tej pory wpÅ‚ynęło do niego ponad 520 zgÅ‚oszeÅ„.

PodzieliliÅ›my te zgÅ‚oszenia na trzy kategorie. Po pierwsze, te, które dotyczÄ… kwestii klinicznych, czyli szeroko rozumianego procesu terapeutycznego, po drugie, kwestii organizacyjnych i po trzecie – spraw pozostaÅ‚ych – mówi agencji Newseria Biznes BartÅ‚omiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. – WÅ›ród sygnaÅ‚ów, które do nas trafiajÄ…, sÄ… wÅ‚aÅ›nie te dotyczÄ…ce np. pozostawienia ciaÅ‚a obcego w polu operacyjnym, błędów diagnostycznych czy opóźnienia w postawieniu diagnozy. Dotyczy to zwÅ‚aszcza szpitalnych oddziaÅ‚ów ratunkowych. SÄ… również kwestie zwiÄ…zane z samowolnym opuszczeniem placówki medycznej przez pacjenta, kwestie samobójstw. MieliÅ›my również takie zgÅ‚oszenia, które zakwalifikowaliÅ›my do kategorii „pozostaÅ‚e”, zwiÄ…zane np. z molestowaniem czy mobbingiem. Takich zdarzeÅ„ mieliÅ›my do tej pory dziewięć.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta prowadzi rejestr zdarzeÅ„ niepożądanych od poczÄ…tku tego roku. Jak podkreÅ›la BartÅ‚omiej Chmielowiec, wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i oceny zdarzeÅ„ niepożądanych jest istotne dla poprawy standardów bezpieczeÅ„stwa i w przyszÅ‚oÅ›ci pozwoli na wdrożenie wÅ‚aÅ›ciwych dziaÅ‚aÅ„ naprawczych. To o tyle istotne, że już wkrótce prowadzenie rejestru takich zdarzeÅ„ może być obowiÄ…zkowe.

Projekt ustawy o jakoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwie pacjenta zakÅ‚ada, że Rejestr ZdarzeÅ„ Niepożądanych bÄ™dzie prowadzony dwutorowo. Z jednej strony bÄ™dzie to rejestr zdarzeÅ„ zgÅ‚aszanych przez placówki medyczne, a z drugiej zgÅ‚aszanych przez samych pacjentów – mówi Rzecznik Praw Pacjenta.

A to już wiesz?  Piotr Krasko: po trzech tygodniach podr?zy szlakiem uchodzc?w mysle nieco inaczej niz wczesniej

Jak wyjaÅ›niono w ocenie skutków wspomnianego projektu, dziÅ› szpitale mogÄ… prowadzić takie rejestry na zasadzie dobrowolnoÅ›ci – w ramach celu, jakim jest uczenie siÄ™ na błędach. To jednak powoduje, że nie wszystkie placówki je wdrażajÄ…. Poza tym brak nadzoru nad tym systemem sprawia, że prawdopodobnie znaczna część zdarzeÅ„ nie jest zgÅ‚aszana w obawie przed konsekwencjami prawnymi. Ze wzglÄ™du na brak dostatecznej ochrony prawnej czÄ™sto zgÅ‚aszane sÄ… zdarzenia, które w wiÄ™kszoÅ›ci nie stanowiÅ‚y zagrożenia dla pacjenta oraz w których personel medyczny nie miaÅ‚ bezpoÅ›redniego udziaÅ‚u.

Rejestr ZdarzeÅ„ Niepożądanych, prowadzony przez ministra zdrowia, ma być obowiÄ…zkowy i niejawny. Wprowadzenie takiego obowiÄ…zku wymaga także wdrożenia nadzoru nad tym systemem, co czyni go systemem dwupoziomowym.

 Na podstawie zgÅ‚oszonych zdarzeÅ„ niepożądanych bÄ™dzie można ukierunkować pewne dziaÅ‚ania Ministerstwa Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta i placówek medycznych oraz wydać rekomendacje w zakresie bezpieczeÅ„stwa pacjentów. To ma sÅ‚użyć temu, aby wyciÄ…gać wnioski, zastanowić siÄ™ i wskazać konkretnej placówce medycznej, co ma poprawić w swoich dziaÅ‚aniach, co byÅ‚o wykonane źle, co należy zmienić, żeby do takich sytuacji nie dochodziÅ‚o w przyszÅ‚oÅ›ci. Trzeba też siÄ™ zastanowić, czy być może coÅ› źle dziaÅ‚a w systemie, być może pewne rozwiÄ…zania prawne sprzyjajÄ… temu, aby powstaÅ‚y zdarzenia niepożądane, i być może coÅ› należy poprawić na przyszÅ‚ość – podkreÅ›la ekspert.

To wÅ‚aÅ›nie na skutek zgÅ‚aszanych pomyÅ‚ek podczas operacji w 2010 roku wprowadzono do szpitali okoÅ‚ooperacyjnÄ… kartÄ™ kontrolnÄ…, która gromadzi wszystkie informacje na temat pacjenta, jego badaÅ„, planowanej operacji. Innym przykÅ‚adem jest wdrożenie w 2015 roku systemu Triage na szpitalnych oddziaÅ‚ach ratunkowych, który polega na tym, że pacjenci sÄ… badani niezwÅ‚ocznie i oznaczani kolorami pod wzglÄ™dem najpilniejszych potrzeb. W ten sposób nie powinno dochodzić do sytuacji, w której pacjent najbardziej potrzebujÄ…cy pomocy czeka w dÅ‚ugiej kolejce na konsultacje z lekarzem.

A to już wiesz?  Autosan bedzie dostarczal komponenty do systemu obrony powietrznej Patriot. To szansa na nowe miejsca pracy

Jak wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta, zdarzenia niepożądane dotyczÄ… Å›rednio co 10. pacjenta hospitalizowanego w placówce medycznej. W Polsce skalÄ™ tego problemu obrazujÄ… też dane przytaczane przez Ministerstwo Zdrowia, z których wynika, że w 2019 roku do wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych skierowano 861 wniosków, z czego 1/5 dotyczyÅ‚a Å›mierci pacjenta. Natomiast w 2018 roku polska prokuratura wszczęła 2217 spraw o błędy medyczne, a do sÄ…dów cywilnych wpÅ‚ynęło 857 pozwów w sprawach o naprawienie szkody wyrzÄ…dzonej przez sÅ‚użbÄ™ zdrowia.

– Jako kraj zaczynamy podchodzić do tego na poważnie – mówi BartÅ‚omiej Chmielowiec. – Dane amerykaÅ„skie wskazujÄ…, że w tamtejszych szpitalach z powodu błędów medycznych umiera przedwczeÅ›nie miÄ™dzy 44 a 100 tys. pacjentów rocznie. To pokazuje skalÄ™ zjawiska. W krajach Europy Zachodniej już dawno siÄ™ zorientowano, że to jest bardzo poważny problem, bo zdarzenia niepożądane generujÄ… przedwczesne zgony. Dlatego w tej chwili w caÅ‚ej Europie Zachodniej mówi siÄ™ o budowaniu kultury bezpieczeÅ„stwa. Na to skÅ‚ada siÄ™ m.in. rejestrowanie zdarzeÅ„ niepożądanych oraz wprowadzanie rozwiÄ…zaÅ„ nakÅ‚aniajÄ…cych personel medyczny do tego, żeby te zdarzenia niepożądane zgÅ‚aszać.

KolejnÄ… kwestiÄ…, którÄ… zajmuje siÄ™ procedowany projekt ustawy, jest wprowadzenie systemu no-fault. ZakÅ‚ada on, że po zdarzeniu niepożądanym i jego zgÅ‚oszeniu przez pacjenta nie skupiamy siÄ™ na szukaniu winnego, tylko na okreÅ›leniu, czy do takiego zdarzenia rzeczywiÅ›cie doszÅ‚o, a jeÅ›li tak, to bez zbÄ™dnej zwÅ‚oki pacjentowi wypÅ‚acane jest odszkodowanie.

– Obecnie w Polsce, aby móc dochodzić roszczeÅ„, trzeba skierować sprawÄ™ na drogÄ™ postÄ™powania cywilnego. Jest to proces żmudny, dÅ‚ugotrwaÅ‚y, bardzo kosztowny, bardzo niepewny, bo mniej wiÄ™cej procent wygranych ze strony pacjentów oscyluje okoÅ‚o 45–50 proc., w zależnoÅ›ci od tego, gdzie zostanie skierowane powództwo, czy do sÄ…du rejonowego, czy do sÄ…du okrÄ™gowego. Jest to także proces trudny, bo proces cywilny jest elementem sporu, pozywa siÄ™ drugÄ… stronÄ™, w tym przypadku placówkÄ™ medycznÄ… bÄ…dź też konkretnego lekarza. Trzeba przedstawić Å›wiadków, trzeba przedstawić opinie i dowody potwierdzajÄ…ce zasadność roszczeÅ„. System no-fault od tego odchodzi – wyjaÅ›nia rzecznik.

A to już wiesz?  Anna Jurksztowicz: Radzimir ma wlasny jezyk muzyczny, jest bardzo konsekwentny i nie idzie na zadne kompromisy

Ustawa zakÅ‚ada, że pacjent bÄ™dzie mógÅ‚ siÄ™ zgÅ‚osić do Rzecznika Praw Pacjenta, przedstawić tam swoje roszczenie i opisać sytuacjÄ™, a to rolÄ… rzecznika przy wsparciu zespoÅ‚u ekspertów, biegÅ‚ych, specjalistów z zakresu różnych dziedzin medycyny bÄ™dzie ustalenie, czy faktycznie w danej placówce doszÅ‚o do zdarzenia medycznego. JeÅ›li postÄ™powanie to potwierdzi, rzecznik przedstawi propozycjÄ™ wypÅ‚aty odszkodowania. Wszystko to ma nastÄ…pić w ciÄ…gu trzech miesiÄ™cy.

Projekt ustawy o jakoÅ›ci w opiece zdrowotnej i bezpieczeÅ„stwie pacjenta jest na etapie prac w KPRM. Jak poinformowaÅ‚ niedawno minister zdrowia Adam Niedzielski, po uzyskaniu rzÄ…dowej akceptacji ma trafić do Sejmu we wrzeÅ›niu.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy