– UbiegÅ‚y rok byÅ‚ jednym z najwiÄ™kszych w historii pod wzglÄ™dem dostaw sprzÄ™tu komputerowego dla klientów biznesowych. SprzedaÅ‚o siÄ™ ok. 1,4 mln komputerów. Ten rok bÄ™dzie pewnie tylko o ok. 100 tys. sztuk mniejszy – ocenia Sebastian Antkiewicz z Dell Technologies Polska. Jak wskazuje, pandemiczny boom na rynku sprzÄ™tu komputerowego powoli siÄ™ ochÅ‚adza, ale popyt wciąż jest wysoki. W Polsce w dużym stopniu generujÄ… go zmiana modelu pracy na hybrydowy oraz branża edukacyjna. – Widzimy bardzo duży wzrost liczby projektów, których celem sÄ… dostawy sprzÄ™tu komputerowego dla szkóÅ‚, nauczycieli i uczniów – mówi ekspert.
– Zapotrzebowanie na sprzÄ™t komputerowy wciąż jest ogromne – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Antkiewicz, products & solutions senior manager w Dell Technologies Polska. – UbiegÅ‚y rok byÅ‚ jednym z najwiÄ™kszych w historii pod wzglÄ™dem dostaw sprzÄ™tu komputerowego dla klientów biznesowych. Pierwsze miesiÄ…ce tego roku sÄ… z nim porównywalne. Jednak przewidujemy, że koÅ„cówka tego roku może być już nieco sÅ‚absza, tzn. tych komputerów bÄ™dziemy dostarczać nieco mniej.
WedÅ‚ug opublikowanych w ubiegÅ‚ym tygodniu danych Gartnera w II kwartale br. producenci technologiczni – w tym trzej najwiÄ™ksi, tj. Lenovo, HP i Dell – dostarczyli na Å›wiatowy rynek 72 mln PC wobec 82,4 mln w analogicznym okresie rok wczeÅ›niej. To oznacza, że globalny rynek komputerów osobistych skurczyÅ‚ siÄ™ o 12,6 proc., a w regionie EMEA – przez wykluczenie rynku rosyjskiego – dostawy komputerów spadÅ‚y o 18 proc. Jak prognozuje Gartner, w caÅ‚ym roku globalny spadek ma wynieść 9,5 proc., przy czym popyt ze strony klientów biznesowych bÄ™dzie mniejszy o 7,2 proc. WedÅ‚ug eksperta Dell Technologies podobny spadek może odnotować rynek w Polsce.
– W Polsce w ubiegÅ‚ym roku do klientów biznesowych sprzedaÅ‚o siÄ™ ok. 1,4 mln komputerów. Dostawy w bieżącym roku bÄ™dÄ… pewnie o jakieÅ› 100 tys. sztuk mniejsze – mówi ekspert Dell Technologies Polska.
Analitycy rynku wskazujÄ…, że ostatnie dwa lata pandemii COVID-19 wywoÅ‚aÅ‚y boom na rynku sprzÄ™tu komputerowego, ponieważ zarówno klienci indywidualni, jak i firmy musiaÅ‚y siÄ™ dostosować do dziaÅ‚ania w trybie zdalnym.
– Praca hybrydowa generowaÅ‚a i wciąż generuje popyt na komputery, które sÄ… jej niezbÄ™dnym elementem. Kolejnym elementem jest to, że wiele biur ponownie siÄ™ otworzyÅ‚o, co też generuje dodatkowe zapotrzebowanie – mówi Sebastian Antkiewicz. – Z perspektywy polskiego rynku bardzo istotne jest też zapotrzebowanie na sprzÄ™t dedykowany projektom edukacyjnym. Obserwujemy bardzo duży wzrost liczby takich projektów, obejmujÄ…cych dostawy sprzÄ™tu komputerowego dla szkóÅ‚, nauczycieli i uczniów, żeby edukacja staÅ‚a siÄ™ bardziej nowoczesna i odpowiadaÅ‚a czasom, w których żyjemy.
Jak wskazuje Gartner, na rynek PC wciąż oddziaÅ‚ujÄ… też czynniki geopolityczne i gospodarcze efekty pandemii COVID-19. Do spadku dostaw w II kwartale br. przyczyniÅ‚a siÄ™ bowiem m.in. presja inflacyjna oraz wybuch wojny w Ukrainie, który spowodowaÅ‚ niepewność wÅ›ród firm. Wciąż odczuwalne sÄ… też zakÅ‚ócenia globalnych Å‚aÅ„cuchów dostaw i niedobory komponentów. Analitycy wskazujÄ…, że w ostatnich miesiÄ…cach terminy dostaw sprzÄ™tu komputerowego dla klientów biznesowych wciąż byÅ‚y wydÅ‚użone, ale czasy realizacji zaczęły siÄ™ poprawiać, m.in. dziÄ™ki ponownemu otwarciu kluczowych miast w Chinach, które wczeÅ›niej byÅ‚y objÄ™te lockdownem.
– Pandemia byÅ‚a okresem, w którym liczba komputerów dostarczanych na rynek niesamowicie wzrosÅ‚a. To spowodowaÅ‚o duże problemy z Å‚aÅ„cuchem dostaw. Natomiast on byÅ‚ nadwyrężony nie tylko w przypadku IT, bo wiele innych branż doÅ›wiadczaÅ‚o podobnych problemów. Szczęśliwie bieżący rok jest już znacznie lepszy. My jesteÅ›my w stanie dostarczać nasze produkty na rynek praktycznie w normalnym trybie, z normalnymi czasami dostaw – mówi ekspert Dell Technologies Polska. – JesteÅ›my dumni z naszego Å‚aÅ„cucha dostaw, ponieważ byliÅ›my tymi, którzy w trakcie pandemii dostarczali najszybciej i byliÅ›my w stanie precyzyjnie przewidywać te terminy dostaw.
Dell Technologies w tym roku obchodzi 30-lecie dziaÅ‚alnoÅ›ci w Polsce. Producent dostarczyÅ‚ w tym czasie do polskich klientów biznesowych ponad 6 mln sztuk sprzÄ™tu komputerowego. W tym roku wypada również 15-lecie otwarcia fabryki w Åodzi, która jest jednym z kluczowych zakÅ‚adów produkcyjnych koncernu. Od poczÄ…tku swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci wyprodukowaÅ‚a ponad 50 mln komputerów, stacji graficznych, serwerów etc.
– Fabryka w Åodzi jest sercem Della w Polsce. W trakcie pandemii pracowaÅ‚a caÅ‚y czas, nie mieliÅ›my nawet godziny przestoju. To dziÄ™ki procedurom, które zostaÅ‚y w niej wdrożone. Jest też zero waste, zasilana energiÄ… sÅ‚onecznÄ…. Staramy siÄ™, żeby nasza produkcja nie wpÅ‚ywaÅ‚a na Å›rodowisko – mówi Sebastian Antkiewicz.
Jak wskazuje, Dell Technologies zakoÅ„czyÅ‚ rok 2021 z 36-proc. udziaÅ‚em w polskim rynku sprzÄ™tu komputerowego dla klientów biznesowych. Na Å›wiatowym rynku koncern odpowiada za 18,5 proc. dostaw i jest to wynik o 1,5 pkt proc. lepszy niż przed rokiem.
– JesteÅ›my liderami wielu obszarów, jak notebooki, desktopy, stacje graficzne, monitory, serwery i storage. Mamy nadziejÄ™ kontynuować tÄ™ dobrÄ… wspóÅ‚pracÄ™ z klientami w Polsce i umacniać naszÄ… pozycjÄ™ – podkreÅ›la products & solutions senior manager w Dell Technologies Polska.