Data publikacji: 2018-08-28
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Raport z badania -Podział obowiązków w rodzinie, rola kawy w życiu Pani Domu
Kategoria: BIZNES, Konsument
Agencja badawcza IRCenter, na zlecenie marki Tchibo, w czerwcu 2018 przeprowadziła badanie społeczne na temat podziału obowiązków domowych w polskiej rodzinie oraz roli kawy w życiu pani domu- żony i mamy. Przedstawiamy raport z tego badania.

Codzienne obowiÄ…zki pani domu – matki, żony i partnerki oraz ich sposoby na relaks w ciÄ…gu dnia. Jak to wyglÄ…da w polskich domach i jakÄ… rolÄ™ w dniu pani domu peÅ‚ni kawa?
Picie kawy oraz media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe to ulubione zajÄ™cia podczas przerwy w codziennych obowiÄ…zkach polskich kobiet – matek, żon, partnerek, wynika z badania przeprowadzonego w czerwcu 2018 roku na zlecenie firmy Tchibo przez agencjÄ™ badawczÄ… IRCenter. Polki najczęściej zajmujÄ… siÄ™ w domu gotowaniem, praniem oraz sprzÄ…taniem, a ich partnerzy – odwożeniem i odbieraniem dzieci ze szkoÅ‚y i przedszkola, wyrzucaniem Å›mieci oraz zarabianiem pieniÄ™dzy.Â
Celem badania byÅ‚o odpowiedzenie na pytanie jak wyglÄ…da typowy dzieÅ„ polskiej kobiety – matki, żony i partnerki i jakÄ… rolÄ™ w jej codziennym życiu peÅ‚ni kawa. Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone metodÄ… CAWI na grupie 1002 kobiet w wieku 21-45 lat, których dzieci nie ukoÅ„czyÅ‚y jeszcze 18 roku życia.
ObowiÄ…zki domowe – jaki podziaÅ‚ istnieje w polskich domach? Co najczęściej robiÄ… w domu kobiety, a czym zajmujÄ… siÄ™ mężczyźni?
Badania pokazujÄ…, że wiÄ™kszość codziennych zadaÅ„ domowych pozostaje po stronie mamy i żony. SpoÅ›ród 24 najpopularniejszych obowiÄ…zków, o które zapytano panie, aż 19 w dużej mierze pozostaje po stronie kobiety. Ponad 90% badanych, jako swoje obowiÄ…zki domowe wskazuje pranie i gotowanie dla domowników. Opieka nad dzieckiem w domu także należy do paÅ„ – to one opiekujÄ… siÄ™ dziećmi podczas choroby (83%), dbajÄ… o porannÄ… i wieczornÄ… toaletÄ™ (73%), szykujÄ… je do snu (69%), budzÄ… i przygotowujÄ… do szkoÅ‚y (69%) oraz chodzÄ… na wywiadówki (67%). WiÄ™kszość badanych zajmuje siÄ™ także organizacjÄ… formalnoÅ›ci domowych – (67%) kobiet deklaruje, że ich zadaniem jest zaÅ‚atwianie spraw w urzÄ™dach oraz pÅ‚acenie rachunków (65%).
W czym najczęściej wyrÄ™czajÄ… panie ich partnerzy? Panowie zajmujÄ… siÄ™ głównie pracÄ…, ale starajÄ… siÄ™ także pomagać swoim partnerkom.Â
Jak wynika z przeprowadzonego badania, respondentki wskazujÄ…, iż do zadaÅ„ panów należy głównie wyrzucanie Å›mieci (60%) oraz zarabianie pieniÄ™dzy (75%). Kobiety, jako rzadziej wykonywane swoje obowiÄ…zki wymieniajÄ… także zaprowadzanie i odbieranie dzieci ze szkoÅ‚y i przedszkola – robi to nieco ponad 47% paÅ„ oraz opiekÄ™ nad zwierzÄ™tami domowymi, w tym chodzenie z nimi na spacery i karmienie – wykonywanie tych czynnoÅ›ci deklaruje niespeÅ‚na 45% badanych kobiet.
Z powyższych odpowiedzi wynika, iż obok codziennej pracy zawodowej, typowy dzień polskiej mamy i żony jest wypełniony po brzegi licznymi obowiązkami związanymi z domem, dziećmi i załatwianiem spraw urzędowych. Zainteresowało nas, więc to, jak panie się relaksują i jak odpoczywają w ciągu dnia.
Kubek ulubionej kawy, przeglądanie stron internetowych oraz media społecznościowe to najpopularniejsze sposoby relaksu kobiet w dniu pełnym obowiązków.
Kobiety poproszone o wskazanie czynnoÅ›ci, które wykonujÄ… najczęściej w momentach odpoczynku zadeklarowaÅ‚y, iż ich ulubionymi zajÄ™ciami podczas przerwy w codziennych obowiÄ…zkach sÄ… media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe (77%) oraz przerwa na wypicie kawy (71%). Najmniej paÅ„ wybraÅ‚o drzemkÄ™ (32%) oraz spotkania towarzyskie (26%). Picie kawy w ciÄ…gu dnia jest, wiÄ™c dla kobiet relaksem, chwilÄ… tylko dla siebie. Przy niej odpoczywajÄ…, zbierajÄ… myÅ›li i nabierajÄ… energii do dalszych codziennych zmagaÅ„. Badane najchÄ™tniej pijÄ… kawÄ™ w domu – same pomiÄ™dzy codziennymi obowiÄ…zkami (43%) albo w domu ze znajomymi (48%). Nie preferujÄ… natomiast picia kawy samotnie w kawiarni (7%).
Jaką kawę najchętniej piją kobiety?
Kawa jest bardzo ważnym elementem codziennego życia polskich żon i mam. Jest swego rodzaju codziennym rytuałem. Świadczy o tym fakt, iż bez względu na okoliczności, badane zadeklarowały, że piją tyle samo kawy każdego dnia. Najczęściej panie wypijają od dwóch do trzech kaw dziennie (72% podczas okresu pracującego i 65% podczas urlopu). W ogromnej większości, bo aż w 75% kobiety piją kawę po prostu dla przyjemności.
83% respondentek deklaruje, że kawa jest ich drugim (zaraz po wodzie) ulubionym napojem codziennym, a dla większości badanych kawa jest stałym elementem każdego dnia i urlop nie ma wpływu na ilość jej spożycia. Panie chętnie piją kawę zaparzaną wrzątkiem, z dodatkiem mleka i cukru lub rzadziej samego mleka. Badania ukazały także, że pośród najliczniejszej grupy Pań pijących na co dzień kawę zaparzaną wrzątkiem, są takie (8%), które deklarują, iż preferują tą z ekspresu ciśnieniowego. Ta obserwacja pokazuje dynamikę rynku kawy i pozwala prognozować kierunek zmian w sposobie zaparzania kawy w domach i miejscach pracy Polek. Ciekawą grupą okazały się panie pijące kawę z ekspresu przelewowego (7%). To niewielka, ale stała w swoich wyborach i deklarowanych preferencjach grupa.
Polki są za to pewne w wyborze swojego ulubionego naczynia do spożywania kawy i jest to najczęściej kubek ceramiczny. Nie przepadają za to za kubkami plastikowymi i papierowymi.
W tym miejscu nasuwa się pytanie, czy partnerzy swych zapracowanych kobiet znają preferencje smakowe pań?
Badania donoszą, że aż 92% polskich rodzin wie, jaką kawę lubi pani domu, ale zaledwie 29% bliskich rozpieszcza swoje mamy i żony ulubioną kawą podaną do łóżka, mimo, że aż 81% pań deklaruje, że sprawiłoby im to ogromną przyjemność.
Kawa to łatwo dostępna, na wyciągnięcie ręki chwila przyjemności dla każdej z kobiet. Ulubiona kawa, określony sposób jej przygotowania, podania, ulubiony kubek, pora dnia, okoliczności konsumpcji – to składowe codziennego rytuału, który obok przyjemności daje poczucie powtarzalności, kontroli i bezpieczeństwa w jakże dynamicznym życiu polskiej kobiety. Zachęcamy, więc partnerów do wnikliwego przyjrzenia się przeprowadzonemu przez markę Tchibo badaniu i do śmielszego sięgania po ten, jakże prosty sposób sprawiania swoim partnerkom przyjemności, jakim jest podanie swej kobiecie, żonie, partnerce ulubionej kawy prosto do łóżka.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument