Branża leasingowa odrobi w tym roku straty, które poniosÅ‚a w ubiegÅ‚ym, udzielajÄ…c finansowania o wartoÅ›ci ponad 77,8 mld zÅ‚ i notujÄ…c 11-proc. wzrost – prognozuje ZwiÄ…zek Polskiego Leasingu. Motorem napÄ™dowym rynku ma być segment aut osobowych, a także wiÄ™ksze inwestycje firm w segmencie pojazdów ciężkich i użytkowych. Ta część rynku, która zostaÅ‚a najbardziej dotkniÄ™ta przez pandemiÄ™ COVID-19, może w tym roku odnotować wzrost na poziomie 17 proc. – szacuje Europejski Fundusz Leasingowy, który w zeszÅ‚ym roku poradziÅ‚ sobie zdecydowanie lepiej niż caÅ‚y rynek. SpóÅ‚ka poprawiÅ‚a wyniki i zwiÄ™kszyÅ‚a swój udziaÅ‚ w rynku, a w poÅ‚owie maja wprowadziÅ‚a na rynek nowÄ… markÄ™ odpowiedzialnÄ… za wynajem pojazdów użytkowych – TRUCK CARE.
– COVID miaÅ‚ oczywisty wpÅ‚yw na całą gospodarkÄ™, również na rynek najmu i leasingu. W sposób oczywisty wpÅ‚ynÄ…Å‚ także na rynek finansowania pojazdów ciężkich i transportu. Po stosunkowo dobrym I kwartale roku 2020 nastÄ…piÅ‚ bardzo trudny dla caÅ‚ej branży II kwartaÅ‚, z dynamikami negatywnymi na poziomie -60 proc. NastÄ™pnie w III kwartale te dynamiki zaczęły siÄ™ trochÄ™ normalizować, a w IV kwartale zaobserwowaliÅ›my już wzrost i powrót zainteresowania ze strony klientów do zwiÄ™kszania swojej floty i finansowania swoich zakupów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes RadosÅ‚aw Woźniak, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego, należącego do Grupy Credit Agricole.
Jak podaje Polski ZwiÄ…zek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, sektor najmu dÅ‚ugoterminowego pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t odczuÅ‚ negatywny wpÅ‚yw pandemii na wyniki, ale nie tak dotkliwie jak inne formy finansowania. Firmy z branży zakoÅ„czyÅ‚y ubiegÅ‚y rok ze wzrostem łącznej floty na poziomie 2 proc. w stosunku do 2019 roku. JednoczeÅ›nie znaczÄ…co zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ udziaÅ‚ wynajmu dÅ‚ugoterminowego w sprzedaży nowych aut do firm (w tej formie do biznesu trafiÅ‚ co czwarty egzemplarz).
Z kolei ZwiÄ…zek Polskiego Leasingu podaje, że w ubiegÅ‚ym roku wysokość finansowania udzielonego przez branżę leasingowÄ… wyniosÅ‚a 70,1 mld zÅ‚, a caÅ‚y rynek zanotowaÅ‚ 10,1 proc straty rok do roku. W segmencie pojazdów lekkich, które odpowiadajÄ… za prawie poÅ‚owÄ™ rynku, inwestycje wyniosÅ‚y 33,3 mld zÅ‚ i byÅ‚y o niecaÅ‚e 6 proc. niższe niż rok wczeÅ›niej.
Pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t, ciÄ…gniki siodÅ‚owe, naczepy, przyczepy i autobusy (udziaÅ‚ na poziomie 17,8 proc.) w branży leasingu przyniosÅ‚y w 2020 roku nowe kontrakty warte 12,5 mld zÅ‚, czyli prawie 27 proc. mniej niż przed rokiem. Tak potężne spadki to efekt kryzysu gospodarczego i licznych obostrzeÅ„ w transporcie towarowym i pasażerskim, które dodatkowo naÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na wczeÅ›niejsze problemy sektora transportowego zwiÄ…zane z wdrażaniem unijnego pakietu mobilnoÅ›ci. Pierwsze póÅ‚rocze ub.r. w leasingu pojazdów ciężkich zamknęło siÄ™ 39-proc. spadkiem, ale od listopada notowane jest wyraźne odbicie.
– W tej chwili kontynuujemy ten dobry trend. Od poczÄ…tku tego roku obserwujemy ożywienie na rynku. Pierwszy kwartaÅ‚ br. byÅ‚ bardzo dobry. Kolejny chyba aż tak dobry nie bÄ™dzie, ale oczekujemy, że w III i IV kwartale pozytywna dynamika bÄ™dzie kontynuowana. ÅÄ…cznie na koniec tego roku spodziewamy siÄ™ dodatniej, 17-proc. dynamiki w segmencie finansowania pojazdów ciężkich i użytkowych – prognozuje prezes EFL.
ZwiÄ…zek Polskiego Leasingu szacuje, że caÅ‚y rynek leasingowy odrobi w tym roku straty, które poniósÅ‚ w ubiegÅ‚ym, udzielajÄ…c finansowania o wartoÅ›ci ponad 77,8 mld zÅ‚ i notujÄ…c rok do roku 11-proc. wzrost. EkonomiÅ›ci EFL oczekujÄ… nawet bardziej dynamicznych wzrostów. Ożywienie gospodarcze powinno przynieść także pobudzenie konsumpcji, a to przeÅ‚oży siÄ™ na wiÄ™ksze zainteresowanie formami finansowania aut – zarówno po stronie konsumentów, jak i firm.
– Oczekujemy, że sytuacja w gospodarce siÄ™ poprawi i PKB wzroÅ›nie. Widzimy też, że nastroje konsumenckie siÄ™ poprawiajÄ…, konsumpcja wewnÄ™trzna bÄ™dzie w sposób oczywisty napÄ™dzaÅ‚a naszÄ… gospodarkÄ™, a za tym bÄ™dÄ… podążaÅ‚y pozostaÅ‚e sektory, w tym również transportowy. Dlatego oczekujemy, że III i IV kwartaÅ‚ tego roku bÄ™dÄ… już dobre dla sektora – ocenia RadosÅ‚aw Woźniak.
Szacunki EFL zakÅ‚adajÄ… 17-proc. wzrost finansowania pojazdów lekkich przez firmy leasingowe. Dynamika w segmencie pojazdów ciężkich także powinna wynieść 17 proc. r/r.
Europejski Fundusz Leasingowy w ubiegÅ‚ym roku poradziÅ‚ sobie zdecydowanie lepiej niż caÅ‚y rynek. Leasingodawca sfinansowaÅ‚ aktywa o łącznej wartoÅ›ci 5,7 mld zÅ‚, notujÄ…c niewielki wzrost na poziomie 0,7 proc. DziÄ™ki temu jego udziaÅ‚ w rynku wzrósÅ‚ w ubiegÅ‚ym roku do 8,1 proc. (z 7,3 proc. w poprzednim). SpóÅ‚ka w najwiÄ™kszym stopniu (o 1,9 p.p.) zwiÄ™kszyÅ‚a swój udziaÅ‚ w finansowaniu pojazdów ciężarowych i ma zamiar rozwijać ten segment. 17 maja wprowadziÅ‚a na rynek nowÄ… markÄ™ wynajmu pojazdów użytkowych – TRUCK CARE.
– Od dÅ‚uższego czasu obserwujemy zainteresowanie klientów usÅ‚ugami najmu. Mamy już w tym obszarze doÅ›wiadczenie, ponieważ w Grupie EFL funkcjonuje spóÅ‚ka Carefleet, która zajmuje siÄ™ najmem pojazdów lekkich. Widzimy też jednak rosnÄ…ce zainteresowanie najmem samochodów użytkowych i ciężkich. To byÅ‚o gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… podjÄ™cia decyzji o tym, że rozszerzamy zakres naszych usÅ‚ug – wyjaÅ›nia prezes EFL.
Nowa marka na rynku wynajmu pojazdów uruchomiona zostaÅ‚a przez HAMA Polska, w której 70 proc. udziaÅ‚ów przejÄ…Å‚ w ubiegÅ‚ym roku EFL.
– DokonaliÅ›my akwizycji spóÅ‚ki HAMA, należącej do Grupy DBK, która funkcjonuje na rynku najmu już od wielu lat. Jednym z elementów bardzo istotnych dla tej decyzji byÅ‚o 25-letnie doÅ›wiadczenie Grupy DBK na rynku transportu i logistyki oraz rozlegÅ‚a sieć serwisowa – mówi RadosÅ‚aw Woźniak.
– DBK Rental, znana marka na rynku TSL, zmienia siÄ™ w TRUCK CARE. Co to oznacza dla naszych klientów? Przede wszystkim dużo wiÄ™kszÄ… elastyczność, wiÄ™cej rozwiÄ…zaÅ„ i możliwoÅ›ci, a także szerszÄ… paletÄ™ produktowÄ… – mówi Ireneusz Sobieski, prezes zarzÄ…du Grupy DBK.
Nowa marka TRUCK CARE bÄ™dzie rozwijana przez EFL we wspóÅ‚pracy z GrupÄ… DBK. Od drugiej poÅ‚owy maja oferuje klientom wynajem szerokiej gamy pojazdów, w tym m.in. ciÄ…gników siodÅ‚owych, samochodów ciężarowych i dostawczych, naczep, przyczep oraz pojazdów specjalistycznych. Flota TRUCK CARE liczy ponad 3,7 tys. pojazdów wiodÄ…cych marek, takich jak DAF, MAN, IVECO, Volvo, Mercedes-Benz, Scania, Kögel, Schmitz, Krone czy Renault.
– Nowy brand TRUCK CARE to zwieÅ„czenie naszej wieloletniej dziaÅ‚alnoÅ›ci i potwierdzenie tego, że jesteÅ›my dostawcÄ… wielu produktów w wielu markach i segmentach. HAMA Polska skupiaÅ‚a siÄ™ historycznie na jednej marce pojazdów ciężarowych i naczep i z tym też byliÅ›my kojarzeni zarówno przez dostawców, jak i przez klientów. Od wielu lat zwiÄ™kszamy ofertÄ™ pojazdów różnych marek we flocie. Nowy brand TRUCK CARE to również zabezpieczenie przyszÅ‚oÅ›ci finansowej dziÄ™ki Grupie EFL, dziÄ™ki czemu z dużym optymizmem spoglÄ…damy w przyszÅ‚ość – mówi Åukasz ChyliÅ„ski, prezes zarzÄ…du TRUCK CARE.