Data publikacji: 2016-12-01
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Smart home już na każdą kieszeń. Dewelopera i klienta
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Stać nas na inteligentne mieszkania? Systemy smart home w podstawowej wersji kosztują już mniej więcej tyle, ile nowy telewizor ze średniej półki. Polacy mogą i chętnie unowocześniają swoje domy, a wielu kupuje już mieszkania z takim wyposażeniem w standardzie.
Inteligentne mieszkania oferuje już wielu czoÅ‚owych deweloperów krajowego rynku nieruchomoÅ›ci. – Inteligencja budynkowa przestaÅ‚a być domenÄ… luksusowych apartamentowców i jest instalowana w mieszkaniach na nowych osiedlach w różnych miastach Polski. Sami wprowadziliÅ›my jÄ… w naszej najnowszej inwestycji JaÅ›minowy Mokotów. Dla dewelopera to atrakcyjne wzbogacenie oferty, które jednoczeÅ›nie jest stosunkowo niewielkÄ… i bardzo opÅ‚acalnÄ… inwestycjÄ… – mówi Åukasz Witek, menedżer projektu w Skanska Residential Development Poland.
Â
Ile to kosztuje?
Jeszcze do niedawna dom, w którym urządzenia komunikują się między sobą, analizują sygnały z otoczenia i inicjują określone czynności (np. wyłączają ogrzewanie kiedy w domy jest ciepło, mierzą pobór prądu, rano uruchamiają ekspres do kawy lub rozpoznają intruza) wymagał skomplikowanej instalacji systemu, a sam zakup zespołu urządzeń generował koszty liczone w dziesiątkach tysięcy złotych. – Dziś to prehistoria. Systemy smart home są bezprzewodowe, a ich instalacja ma więcej wspólnego z konfiguracją nowego oprogramowania w komputerze niż z remontem. Rozwój technologii IT sprawił, że inteligentne mieszkanie kosztuje w podstawowej wersji mniej więcej tyle, ile nowy telewizor średniej klasy – mówi Rafał Ciszewski, menedżer ds. obsługi klienta biznesowego i rynku deweloperskiego w firmie Fibaro, lidera produkcji systemu inteligentnego domu.
Bezprzewodowy system smart home można rozbudowywać, a jego podstawowa wersja (Stater Kit) składająca się z jednostki centralnej i kilku sensorów to niewiele ponad 2 tys. złotych. To pierwszy krok do stworzenia domu inteligentnego. Inwestycję w pełną automatyzację mieszkania można rozłożyć w czasie, bowiem dodatkowe sensory i moduły można sukcesywnie dokupować i dołączać do systemu. To zaleta zarówno dla mieszkańca, jak i dewelopera, dla których finansowanie inteligentnego mieszkania jest dziś prostsze niż kiedykolwiek przedtem.
Â
– Jeszcze do niedawna na systemy typu smart w inwestycjach mieszkaniowych decydowaÅ‚o siÄ™ niewielu deweloperów. WiÄ…zaÅ‚o siÄ™ to z niewielkim zainteresowaniem klientów. Kiedy wchodziliÅ›my na polski rynek, smart home to nie byÅ‚o jeszcze coÅ› powszechnego. DostrzegliÅ›my jednak, że nadchodzÄ… zmiany – mówi Åukasz Witek. – DziÅ› osoby, które podejmujÄ… decyzjÄ™ o zakupie mieszkania, coraz częściej kierujÄ… siÄ™ innowacyjnym wyposażeniem budynku, dostrzegajÄ… możliwoÅ›ci systemów smart home w poprawie komfortu, bezpieczeÅ„stwa i oszczÄ™dzania energii. TÄ™ zmianÄ™ inicjujÄ… głównie mÅ‚odzi ludzie – dodaje.
Â
Ekspert podkreśla, że deweloperzy muszą na te potrzeby odpowiadać. Z drugiej strony to koszt, jaki chcą ponosić, by pozostać konkurencyjnymi na rynku, a także realizować inwestycje interesujące z perspektywy klienta.
Â
Popyt rośnie
Równolegle ze spadkiem cen rozwiązań IoT, można zaobserwować wzrost zainteresowania nimi. Jak wynika z badania MEC Analitics & Insight ponad połowa osób szukających mieszkania interesuje się takimi technologiami. Co ciekawe, co piąty przebadany Polak twierdzi, że mieszka w inteligentnym mieszkaniu. – Obserwując obecną sytuację można łatwo zauważyć, że popyt na smart home rośnie w postępie geometrycznym. Jeżeli porównamy nasz rynek do amerykańskiego sprzed kilkunastu lat, to dobrą informacją dla deweloperów będzie fakt, że za oceanem już ponad 70% nabywców deklaruje chęć zakupu mieszkań wyłącznie z systemem inteligentnym – wyjaśnia Rafał Ciszewski z Fibaro.
PrzystÄ™pne ceny technologii to jedno. Co jeszcze przyciÄ…ga nabywców do inteligentnych nieruchomoÅ›ci? – To bezpieczeÅ„stwo mienia, swoje i bliskich, a także wygoda życia. W dobie chronicznego braku czasu oczekujemy, by technologia wyrÄ™czaÅ‚a nas w części codziennych czynnoÅ›ci. Jeżeli dodatkowo klient ma możliwość generować dziÄ™ki niej oszczÄ™dnoÅ›ci, to jej oferowanie może decydować o sukcesie sprzedażowym danej inwestycji – podsumowuje Åukasz Witek ze Skanska Residential Developmen Poland.
http://new.fibaro.com/
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE