Wiadomości branżowe

Studenci pozytywnie nastawieni do sztucznej inteligencji. Nie są jednak pewni, kiedy jej wykorzystanie można uznać za pomoc, a kiedy za oszustwo

Szwedzcy studenci sÄ… pozytywnie nastawieni do wykorzystywania w edukacji narzÄ™dzi sztucznej inteligencji – wynika z badaÅ„ przeprowadzonych przez Chalmers University of Technology. Prawie wszyscy wiedzÄ…, czym jest ChatGPT, przy

Szwedzcy studenci sÄ… pozytywnie nastawieni do wykorzystywania w edukacji narzÄ™dzi sztucznej inteligencji – wynika z badaÅ„ przeprowadzonych przez Chalmers University of Technology. Prawie wszyscy wiedzÄ…, czym jest ChatGPT, przy znacznie mniejszej znajomoÅ›ci innych chatbotów, a co trzeci korzysta z niego regularnie. Ponad poÅ‚owa studentów nie wie jednak, czy ich uczelnie regulujÄ… obszar wykorzystywania SI w nauce. Nie popierajÄ… zakazu używania chatbotów, ale jednoczeÅ›nie 62 proc. z nich uważa, że wykorzystanie ich podczas egzaminów jest oszustwem.

W badaniu wzięło udziaÅ‚ niemal 6 tys. studentów szwedzkich uniwersytetów. Kwestionariusz zostaÅ‚ podzielony na trzy części. Pierwsza dotyczyÅ‚a czatbotów opartych na sztucznej inteligencji i w jej ramach ankieterzy zapytali studentów o ich podejÅ›cie do różnego rodzaju chatbotów. Druga część badania dotyczyÅ‚a różnych innych narzÄ™dzi jÄ™zykowych opartych na sztucznej inteligencji, na przykÅ‚ad narzÄ™dzi do tworzenia tekstów, translatorów jÄ™zykowych, programów do transkrybowania tekstu mówionego i aplikacji do nauki jÄ™zyków. W ostatniej części studenci poproszeni zostali o podanie podstawowych informacji o sobie, a także mogli zostawić wÅ‚asne komentarze dotyczÄ…ce wykorzystania narzÄ™dzi SI, które – jak podkreÅ›lajÄ… naukowcy – sÄ… prawdziwÄ… kopalniÄ… wiedzy na temat podejÅ›cia mÅ‚odych ludzi do tego tematu.

– Studenci dużo korzystajÄ… z SI – w wiÄ™kszym stopniu, niż przypuszczaÅ‚em, co pewnie Å›wiadczy o mojej naiwnoÅ›ci. Najczęściej wykorzystywanym narzÄ™dziem jÄ™zykowym opartym na SI byÅ‚ translator jÄ™zykowy, np. Google Translate. WiÄ™kszość ludzi pewnie chciaÅ‚aby wiedzieć, czy i w jakim stopniu studenci korzystajÄ… z chatbotów SI, w szczególnoÅ›ci opartych na generatywnej sztucznej inteligencji takich jak ChatGPT. I odpowiedź brzmi: studenci korzystajÄ… z chatbotów, ale tylko z kilku wybranych, z przewagÄ… jednego – ChatGPT znacznie przeważa w porównaniu do pozostaÅ‚ych, o które zapytaliÅ›my – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje prof. Hans Malmström z Chalmers University of Technology.

PrzeważajÄ…ca wiÄ™kszość, bo 95 proc. respondentów, przyznaÅ‚a, że zna ChatGPT, a ponad jedna trzecia korzysta z niego regularnie. Tylko niewielki odsetek odpowiedziaÅ‚, że korzysta z innego chatbota, co wiÄ™cej nie byÅ‚y one nawet znane wiÄ™kszoÅ›ci studentom.

A to już wiesz?  Nowe terapie i wytyczne w raku wÄ…trobowokomórkowym. DostÄ™p do leków zyskali pacjenci z przerzutami, którzy nie byli dotÄ…d leczeni

– Poza chatbotami studenci bardzo dobrze znajÄ… narzÄ™dzia tÅ‚umaczeniowe wykonujÄ…ce transkrypcjÄ™ mowy do tekstu, narzÄ™dzia online wspomagajÄ…ce pisanie lub ulepszajÄ…ce tekst oraz aplikacje do nauki jÄ™zyków. W tym przypadku byÅ‚o jednak jasne, że ulubionym typem narzÄ™dzia jÄ™zykowego SI sÄ… rozwiÄ…zania do tÅ‚umaczenia. PozostaÅ‚e narzÄ™dzia sÄ… używane w znacznie mniejszym stopniu – wyjaÅ›nia naukowiec.

Z badania wynika, że wiÄ™kszość studentów pozytywnie podchodzi zarówno do chatbotów, jak i innych narzÄ™dzi AI. TwierdzÄ…, że korzystanie z nich poprawia efektywność ich nauki. CzÄ™sto mówiÄ… o nich jako o swoich korepetytorach, nauczycielach, mentorach czy rówieÅ›nikach – takich okreÅ›leÅ„ używajÄ… do opisywania chatbotów SI, które sÄ… dla nich źródÅ‚em wiedzy i inspiracji.

– Studenci wykorzystujÄ… te narzÄ™dzia także do podsumowania wykÅ‚adów lub tekstów, które czytajÄ…. Mamy też przykÅ‚ady studentów proszÄ…cych SI o ocenÄ™ lub analizÄ™ tego, co napisali. Część z nich używa tych narzÄ™dzi także do poprawiania swoich umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie tworzenia tekstów akademickich – wymienia prof. Hans Malmström.

Ponad poÅ‚owa respondentów wyraziÅ‚a zaniepokojenie wpÅ‚ywem chatbotów na przyszłą edukacjÄ™. Obawy dotyczÄ…ce innych rodzajów narzÄ™dzi jÄ™zyka sztucznej inteligencji sÄ… już jednak znacznie mniej wyraźne. Ponad 60 proc. studentów uważa natomiast, że ​​korzystanie z chatbotów podczas egzaminu jest oszustwem, ale nie jest nim już korzystanie z innych narzÄ™dzi sztucznej inteligencji. Co ciekawe mimo obaw i kontrowersji wiÄ™kszość uczniów jest przeciwna wprowadzaniu zakazu używania sztucznej inteligencji w placówkach edukacyjnych.

– WiÄ™kszość studentów nie wie, czy ich uczelnie posiadajÄ… zasady lub wytyczne dotyczÄ…ce odpowiedzialnego korzystania z SI, a jedna czwarta respondentów wyraźnie mówi, że w ich instytucjach nie ma takich zasad ani wytycznych. Tymczasem wielu studentów potrzebuje takich uregulowaÅ„. To ważna informacja dla szkóÅ‚ wyższych – trzeba podjąć kroki, aby studenci mieli jakiÅ› punkt odniesienia, który pomoże im odnaleźć wÅ‚aÅ›ciwy kurs w sytuacji, gdzie granica miÄ™dzy odpowiedzialnym a nieodpowiedzialnym korzystaniem z SI jest bardzo mglista – uważa badacz z Chalmers University of Technology.

A to już wiesz?  Praca zdalna z Madery czy Teneryfy powoli przestaje dziwić. Workation upowszechnia siÄ™ na rynku pracy

Kolejny wniosek, jaki wynika z ankiety, to duże zainteresowanie tematem SI w edukacji wÅ›ród studentów. Pytanie o to, jak narzÄ™dzia sztucznej inteligencji wpÅ‚ywajÄ… na ten obszar, byÅ‚o otwarte i nieobowiÄ…zkowe, a mimo to odpowiedziaÅ‚a na nie prawie jedna trzecia badanych. To pokazuje duże zaangażowanie studentów.

WedÅ‚ug BankMyCell najpopularniejszy chatbot, ChatGPT, ma ponad 200 mln aktywnych użytkowników miesiÄ™cznie. Do 2024 roku ich liczba ma przekroczyć póÅ‚ miliona. WiÄ™kszość użytkowników to mÅ‚odzi ludzie – ponad 60 proc. z nich ma miÄ™dzy 18 a 34 lata. Przychody OpenAI z tytuÅ‚u udostÄ™pniania tego chatbota majÄ… w tym roku wynieść 200 mln dol., a w przyszÅ‚ym – ponad 1 mld dol. Z kolei wycena spóÅ‚ki ma wzrosnąć w tym roku do 30 mld dol., z 14 mld dol. w roku poprzednim. CaÅ‚y Å›wiatowy rynek chatbotów bÄ™dzie w kolejnych latach rósÅ‚ o jednÄ… czwartÄ… rocznie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy