Wiadomości branżowe

Sytuacja firm z branży gastronomicznej i eventowej jest dramatyczna. Prawie połowa została zlikwidowana lub zawiesiła działalność

WystarczyÅ‚ rok od pierwszego lockdownu, aby gastronomia i szeroko pojÄ™ta branża HoReCa doznaÅ‚y nieodwracalnych negatywnych zmian. Prawie poÅ‚owa lokali zawiesiÅ‚a dziaÅ‚alność lub zostaÅ‚a zlikwidowana. Pomoc publiczna w postaci tarcz

WystarczyÅ‚ rok od pierwszego lockdownu, aby gastronomia i szeroko pojÄ™ta branża HoReCa doznaÅ‚y nieodwracalnych negatywnych zmian. Prawie poÅ‚owa lokali zawiesiÅ‚a dziaÅ‚alność lub zostaÅ‚a zlikwidowana. Pomoc publiczna w postaci tarcz antykryzysowych czy zwolnieÅ„ z ZUS-u nie przyniosÅ‚a oczekiwanych efektów, podobnie jak próby ratowania firm przez zbiórki i inne formy pomocy dla przedsiÄ™biorców. Wiele restauracji uratowaÅ‚o siÄ™ przed upadkiem, decydujÄ…c siÄ™ na wprowadzenie dostaw na wynos. W najtrudniejszej sytuacji sÄ… te obiekty, które utrzymywaÅ‚y siÄ™ gÅ‚ównie z wynajmu przestrzeni na eventy i imprezy.

– Rok po wprowadzeniu pierwszego lockdownu sytuacja lokali z branży gastronomicznej i eventowej jest dramatyczna. PoÅ‚owa z nich zawiesiÅ‚a dziaÅ‚alność lub zostaÅ‚a zlikwidowana. Dodatkowo jedynie 5 proc. lokali potrafiÅ‚o zmienić caÅ‚kowicie swój profil dziaÅ‚alnoÅ›ci, żeby odnaleźć siÄ™ na rynku – informuje w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Tomasz Szczęśniak, prezes zarzÄ…du portalu Briefly. pomagajÄ…cego w organizacji imprez okolicznoÅ›ciowych oraz wydarzeÅ„ firmowych.

Marcowy raport Briefly wykazaÅ‚ wyraźny podziaÅ‚ branży HoReCa na trzy segmenty. Jednym z nich – który radzi sobie caÅ‚kiem nieźle – sÄ… restauracje i kawiarnie. 60 proc. spoÅ›ród nich dziaÅ‚a na wynos. Również hotele, czyli drugi segment branży, w wiÄ™kszoÅ›ci (84 proc.) utrzymujÄ… dziaÅ‚alność, na jakÄ… pozwala im reżim sanitarny.

– Natomiast nie możemy tego powiedzieć o branży eventowej – kluby, puby, przestrzenie eventowe w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci sÄ… zamkniÄ™te [70 proc. zawiesiÅ‚o dziaÅ‚alność – red.] – mówi Tomasz Szczęśniak.

Jak wskazuje Licznik Strat Lockdownowych uruchomiony przez Warsaw Enterprise Institute, straty krajowych firm wynikajÄ…ce z lockdownów siÄ™gajÄ… już prawie 34 mld zÅ‚. Branża gastronomiczna jest jednÄ… z najbardziej poszkodowanych. Jej straty szacowane sÄ… na 2,2 mld zÅ‚, a branży hotelarskiej na bisko 1,3 mld zÅ‚. Każda kolejna odsÅ‚ona lockdownu dziaÅ‚a na ich niekorzyść.

Pierwszy lockdown byÅ‚ szokiem, wtedy branża zostaÅ‚a rozÅ‚ożona na Å‚opatki. Później stopniowo zaczęła siÄ™ podnosić i maj byÅ‚ takim maÅ‚ym Å›wiÄ™tem, bo wtedy wrócili klienci, a wÅ‚aÅ›ciciele i menedżerowie zyskali znowu energiÄ™ do dziaÅ‚ania. Kiedy we wrzeÅ›niu 2020 roku badaliÅ›my nastroje w branży gastronomicznej i eventowej, przeważali minimalnie pesymiÅ›ci, natomiast dużo byÅ‚o też optymistów, którzy spodziewali siÄ™, że bÄ™dzie już tylko lepiej. Natomiast drugi lockdown wprowadzony w październiku 2020 roku niestety doprowadziÅ‚ do takiej sytuacji, którÄ… mamy obecnie, że poÅ‚owa lokali z branży gastronomicznej i eventowej nie jest w stanie funkcjonować – wyjaÅ›nia prezes Briefly.

A to już wiesz?  Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

We wrzeÅ›niowej ankiecie 40 proc. przedsiÄ™biorców spodziewaÅ‚o siÄ™ pogorszenia sytuacji, a co trzeci – jej poprawy. Już wtedy 90 proc. firm deklarowaÅ‚o spadek obrotów w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii, a 57 proc. również spadek zatrudnienia. Wiele firm próbowaÅ‚o zmienić profil dziaÅ‚alnoÅ›ci, ale jak wynika z raportu Briefly, udaÅ‚o siÄ™ to jedynie 5 proc. z nich.

– Profil dziaÅ‚alnoÅ›ci bardzo trudno zmienić. Skokowo wzrosÅ‚a liczba lokali, które zaczęły wiÄ™cej sprzedawać z dostawÄ… i na wynos. Niektóre lokale z branży eventowej, jak np. sale, które organizowaÅ‚y wczeÅ›niej imprezy okolicznoÅ›ciowe, zaczęły oferować firmom swojÄ… przestrzeÅ„ do pracy lub na szkolenia. Lecz to jest bardzo maÅ‚a skala – mówi Tomasz Szczęśniak.

Wielu przedsiÄ™biorców z branży gastronomicznej i eventowej liczy na efekt odroczonego popytu. Mimo że zainteresowanie klientów powinno po pandemii wrócić ze zdwojonÄ… siłą, to może nie wystarczyć, by uratować branżę.

Sytuacja klubów, pubów, sal na imprezy okolicznoÅ›ciowe jest bardzo zÅ‚a. Ich wÅ‚aÅ›ciciele raczej poszli drogÄ… przebranżowienia, powrotu do swoich starych zajęć, wiÄ™c ta branża bÄ™dzie miaÅ‚a bardzo duże trudnoÅ›ci, żeby odbić siÄ™ po pandemii. Mimo tego, że wielu wÅ‚aÅ›cicieli spodziewa siÄ™ tzw. popytu odroczonego, to nie widziaÅ‚bym dużych szans, aby w tym roku branża klubowo-pubowa wróciÅ‚a do stanu przed pandemiÄ… – ocenia prezes Briefly.

Sytuacji nie ratuje także pomoc ze strony paÅ„stwa. We wrzeÅ›niowym badaniu serwisu 85 proc. ankietowanych firm deklarowaÅ‚o, że skorzystaÅ‚o z jakiejÅ› formy pomocy publicznej: zwolnieÅ„ z ZUS, tarczy antykryzysowych czy finansowych. Jak wynika z ostatnich danych resortu rozwoju, na pomoc dla firm w ciÄ…gu ostatniego roku trafiÅ‚o ok. 200 mld zÅ‚. Wiele firm uruchomiÅ‚o również internetowe zrzutki albo sprzedaż voucherów dla klientów, ale miaÅ‚y one raczej incydentalny charakter i stanowiÅ‚y ratunek na kilka tygodni pierwszego zamkniÄ™cia. 

A to już wiesz?  Tomasz Jacyk?w: Trendy na sezon jesienno-zimowy sa pelne sprzecznosci. Nie lada sztuka jest umiejetnie je zestawiac

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy