Wiadomości branżowe

To już ostatnia prosta do wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych. Testowany e-TOLL zacznie działać od kwietnia

TrwajÄ… testy oprogramowania dla e-TOLL, czyli nowego systemu poboru opÅ‚at za przejazd drogami krajowymi aut powyżej 3,5 tony. Komercyjne wdrożenie nastÄ…pi w kwietniu, a z koÅ„cem czerwca już w peÅ‚ni zastÄ…pi on obecny system

TrwajÄ… testy oprogramowania dla e-TOLL, czyli nowego systemu poboru opÅ‚at za przejazd drogami krajowymi aut powyżej 3,5 tony. Komercyjne wdrożenie nastÄ…pi w kwietniu, a z koÅ„cem czerwca już w peÅ‚ni zastÄ…pi on obecny system viaTOLL. Przygotowany i wdrażany przez Ministerstwo Finansów e-TOLL bÄ™dzie bazowaÅ‚ na geolokalizacji, a dane lokalizacyjne kierowców bÄ™dÄ… przekazywane na cztery różne sposoby, m.in. przez aplikacjÄ™ mobilnÄ… lub urzÄ…dzenia pokÅ‚adowe. BÄ™dzie także zintegrowany z unijnym systemem EETS.

 W projekcie budowy nowego systemu poboru opÅ‚at drogowych e-TOLL, zbudowanego w technologii pozycjonowania satelitarnego, weszliÅ›my w etap testów. Weryfikujemy, czy przygotowane przez nas oprogramowanie speÅ‚nia wszystkie wymagania, jest stabilne i jest gotowe do uruchomienia produkcyjnego – mówi agencji Newseria Biznes PrzemysÅ‚aw Koch, peÅ‚nomocnik ministra finansów ds. informatyzacji.

TestujÄ…cy system kierowcy i eksperci Instytutu ŁącznoÅ›ci sprawdzajÄ… m.in. gotowość systemu do rejestracji pojazdów, użytkowników oraz urzÄ…dzeÅ„ zbierajÄ…cych dane o lokalizacji.

– Realizujemy także testy w obszarze przejazdów po drogach pÅ‚atnych w Polsce i weryfikujemy, czy przygotowane przez nas oprogramowanie, a w szczególnoÅ›ci aplikacja mobilna i inne urzÄ…dzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych dziaÅ‚ajÄ… poprawnie, przekazujÄ… dane dobrej jakoÅ›ci, a nastÄ™pnie, czy na podstawie tych danych nasze komponenty w sposób poprawny naliczajÄ… opÅ‚atÄ™ za zrealizowany przejazd – wyjaÅ›nia PrzemysÅ‚aw Koch.

Nowy system poboru opÅ‚at drogowych e-TOLL za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 tony po drogach krajowych zastÄ…pi wykorzystywany dotychczas viaTOLL. Zgodnie z grudniowÄ… decyzjÄ… resortu finansów wyłączenie obecnego nastÄ…pi z koÅ„cem czerwca br. Nowy na starcie ma obsÅ‚ugiwać 1,5 mln pojazdów.

– Projekt prowadzimy w ten sposób, aby dać użytkownikom dróg pÅ‚atnych komfort przejÅ›cia ze starego systemu viaTOLL na nowy system e-TOLL w okresie przejÅ›ciowym. Planujemy, że potrwa on mniej wiÄ™cej od kwietnia do koÅ„ca czerwca 2021 roku. W tym okresie przejÅ›ciowym kierowca, przewoźnik bÄ™dzie mógÅ‚ wybrać dogodny dla siebie moment, w którym przełączy siÄ™ ze starego systemu na nowy – tÅ‚umaczy peÅ‚nomocnik ministra finansów ds. informatyzacji.

A to już wiesz?  Ewa Jakubiec (Miss Polonia 2023): Od trzech lat pracuję w klinice medycyny estetycznej i wiążę z tym swoją przyszłość. Pomagam pacjentom zmagającym się z łysieniem

Nowy system poboru opÅ‚at drogowych ma być bardziej efektywny, a przy tym bardziej nowoczesny od stosowanego obecnie. Zgodnie z zapowiedziami resortu finansów ma być także wygodniejszy dla kierowców. Nie bÄ™dzie wymagaÅ‚ kontaktu z urzÄ™dnikami, a caÅ‚a obsÅ‚uga bÄ™dzie możliwa za poÅ›rednictwem uruchomionego niedawno e-UrzÄ™du Skarbowego.

Nowy system bÄ™dzie oparty na pozycjonowaniu satelitarnym (obecny opiera siÄ™ na pozycjonowaniu radiowym). Do uiszczenia opÅ‚aty, zamiast urzÄ…dzeÅ„ pokÅ‚adowych sÅ‚użących wyłącznie pÅ‚atnoÅ›ciom, można wykorzystać cztery różne metody – m.in. aplikacjÄ™ mobilnÄ…, urzÄ…dzenia fabrycznie montowane w pojazdach (zintegrowane systemy lokalizacyjne) połączone z e-TOLL czy urzÄ…dzenia on-board unit (OBU).

 Ostatnia metoda to EETS, przygotowana przez UniÄ™ EuropejskÄ… i wykorzystywana przez przewoźników poruszajÄ…cych siÄ™ po drogach UE. Także tych przewoźników bÄ™dziemy podłączać do naszego systemu, po pozytywnie przeprowadzonych testach akredytacyjnych. Dla przewoźników poruszajÄ…cych siÄ™ po drogach pÅ‚atnych w UE bÄ™dzie to duże uÅ‚atwienie, bo jedno urzÄ…dzenie pozwoli na rozliczenie siÄ™ za przejazd po drogach pÅ‚atnych nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Unii – zapowiada PrzemysÅ‚aw Koch.

TrwajÄ… również prace nad rozszerzeniem funkcjonalnoÅ›ci nowego systemu o obsÅ‚ugÄ™ pojazdów lekkich. DziÄ™ki temu możliwy bÄ™dzie przejazd autostradami bez koniecznoÅ›ci zatrzymywania pojazdów na bramkach. Jak zapowiada Ministerstwo Finansów, przejazd odcinkami Konin–Stryków (autostrada A2) i WrocÅ‚aw–SoÅ›nica (autostrada A4) w trybie free flow bÄ™dzie dostÄ™pny od grudnia br.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy