Wszyscy twórcy treÅ›ci na platformach takich jak YouTube, TikTok czy Instagram, którzy na tej dziaÅ‚alnoÅ›ci zarabiajÄ…, majÄ… obowiÄ…zek zgÅ‚oszenia siÄ™ do wykazu dostawców audiowizualnych usÅ‚ug medialnych, prowadzonego przez KRRiT. To efekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, która weszÅ‚a w życie w listopadzie ub.r. Z wpisem do rejestru wiąże siÄ™ szereg obowiÄ…zków, a za niedopeÅ‚nienie tego wymogu grożą dotkliwe kary finansowe. ObowiÄ…zek obejmuje autorów tworzÄ…cych treÅ›ci hobbystycznie czy poczÄ…tkujÄ…cych twórców, którzy na publikowaniu swoich treÅ›ci zarabiajÄ… nie wiÄ™cej niż 1505 zÅ‚ brutto, czyli 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia.
– WÄ…tpliwoÅ›ci, które dotyczÄ… obowiÄ…zku zgÅ‚oszenia do rejestru prowadzonego przez KRRiT, wiążą siÄ™ z realnÄ… ocenÄ… możliwoÅ›ci speÅ‚nienia wymogów, jakie ustawodawca naÅ‚ożyÅ‚ na podmioty podlegajÄ…ce takiemu zgÅ‚oszeniu – mówi agencji Newseria Biznes Agata Witkowska, radca prawny w Kancelarii Patpol Legal.
Z poczÄ…tkiem lutego br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozszerzyÅ‚a katalog dostawców audiowizualnych usÅ‚ug medialnych na żądanie. Do rejestru majÄ… obowiÄ…zek dopisać siÄ™ wszyscy twórcy treÅ›ci na platformach takich jak YouTube, TikTok, Instagram czy Twitch, którzy na tej dziaÅ‚alnoÅ›ci zarabiajÄ…. Z obecnoÅ›ci w rejestrze wynika jednak caÅ‚y szereg dodatkowych obowiÄ…zków.
– Taki podmiot musi dokonywać zgÅ‚oszenia swoich raportów finansowych, stosować zabezpieczenia chroniÄ…ce dzieci przed szkodliwymi treÅ›ciami i wprowadzać uÅ‚atwienia dla osób niepeÅ‚nosprawnych. Niektóre podmioty – z uwagi na osiÄ…gany dochód – mogÄ… też podlegać tzw. podatkowi od VOD, czyli opÅ‚acie cyklicznie wnoszonej do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – mówi Agata Witkowska.
DopeÅ‚nienie tych obowiÄ…zków – zwÅ‚aszcza dla poczÄ…tkujÄ…cych twórców – jest trudne, wiąże siÄ™ bowiem z dodatkowymi obciążeniami technicznymi, prawnymi i koniecznoÅ›ciÄ… poniesienia nakÅ‚adów finansowych. Dlatego nowy wymóg wzbudziÅ‚ obawy Å›rodowiska twórców i reprezentujÄ…cego je ZwiÄ…zku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, który oszacowaÅ‚, że w sumie może chodzić nawet o kilkadziesiÄ…t tysiÄ™cy osób.
W zwiÄ…zku z tymi kontrowersjami przewodniczÄ…cy KRRiT poinformowaÅ‚, że obowiÄ…zkowi wpisu do wykazu audiowizualnych usÅ‚ug medialnych na żądanie bÄ™dÄ… podlegać tylko te podmioty, które prowadzÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ… w sposób zarobkowy, ciÄ…gÅ‚y i zorganizowany oraz których miesiÄ™czny dochód przekracza poÅ‚owÄ™ kwoty minimalnego wynagrodzenia.
– ObowiÄ…zkiem zgÅ‚oszenia do rejestru sÄ… objÄ™te te podmioty, które w ramach swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej dostarczajÄ… usÅ‚ugi audiowizualne, udostÄ™pniajÄ… je i czerpiÄ… z tego zyski – precyzuje radca prawny w Kancelarii Patpol Legal. – Warto dodać, że podmioty, które udostÄ™pniajÄ… usÅ‚ugi audiowizualne zwiÄ…zane z promocjÄ… jakiejÅ› marki lub produktu, również sÄ… kwalifikowane jako te, które muszÄ… zgÅ‚osić siÄ™ do KRRiT. Mówimy tu wówczas o tzw. audiowizualnym przekazie handlowym.
NajproÅ›ciej mówiÄ…c, jak wyjaÅ›nili to przedstawiciele rady, jeÅ›li twórca treÅ›ci ma umowÄ™ np. z YouTube’em, a platforma dzieli siÄ™ z nim zyskami z reklam, jeÅ›li pokazuje w materiaÅ‚ach wÅ‚asne reklamy albo tzw. product placement, taka dziaÅ‚alność bÄ™dzie uznana przez KRRiT jako audiowizualna usÅ‚uga medialna na żądanie i podlega wpisowi do rejestru.
Ten obowiÄ…zek nie dotyczy za to hobbystów, którzy wrzucajÄ… filmiki np. na YouTubie, ale nie majÄ… umowy podpisanej z platformÄ… i w żaden inny sposób nie zarabiajÄ… na swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci.
– Chodzi o rozgraniczenie udostÄ™pnienia treÅ›ci audiowizualnych, których odtwarzanie wiąże siÄ™ z osiÄ…ganiem zysków przez dostawcÄ™ usÅ‚ug, a udostÄ™pnieniem treÅ›ci audiowizualnych w sposób incydentalny, niezwiÄ…zany z osiÄ…ganiem korzyÅ›ci ekonomicznych – precyzuje Agata Witkowska. – Ponadto nie każda treść jest kwalifikowana jako usÅ‚uga audiowizualna. Możemy przykÅ‚adowo udostÄ™pnić elektronicznÄ… wersjÄ™ czasopisma i na tym zarabiać, ale nie musimy przy tym zgÅ‚aszać siÄ™ do rejestru KRRiT.
W przypadku podmiotów i twórców, którzy prowadzÄ… dziaÅ‚alność już od dÅ‚uższego czasu, termin zgÅ‚oszenia do rejestru KRRiT minÄ…Å‚ 1 lutego br. Z kolei nowe, dopiero powstajÄ…ce podmioty muszÄ… dokonać takiego zgÅ‚oszenia nie później niż 14 dni przed rozpoczÄ™ciem udostÄ™pniania treÅ›ci audiowizualnych. Za brak zgÅ‚oszenia do rejestru grozi kara pieniężna w wysokoÅ›ci do dwudziestokrotnoÅ›ci przeciÄ™tnego miesiÄ™cznego wynagrodzenia w sektorze przedsiÄ™biorstw.
– OczywiÅ›cie nie jest to kara nakÅ‚adana automatycznie, ale trzeba mieć na wzglÄ™dzie, że ta górna granica przewidziana przez ustawodawcÄ™ jest karÄ… dość dotkliwÄ… – mówi radca prawny w kancelarii Patpol Legal.
Jak wynika z ustaleÅ„ serwisu Wirtualne Media, od lutego do poÅ‚owy maja br. do KRRiT wpÅ‚ynęło okoÅ‚o 450 wniosków o uwzglÄ™dnienie w rejestrze dostawców audiowizualnych usÅ‚ug medialnych na żądanie. Z tego może zostać wydanych ok. 780 postanowieÅ„ (jedno zgÅ‚oszenie czÄ™sto dotyczy dwóch czy trzech usÅ‚ug). KRRiT na bieżąco je weryfikuje i wydaje postanowienia.