Wiadomości branżowe

Tylko 8 proc. Polak?w realizuje postanowienia noworoczne. Przyczyna sa zbyt og?lne cele i nierealne oczekiwania

Zdecydowana wiekszosc Polak?w nie jest w stanie wytrwac w noworocznych postanowieniach dluzej niz trzy miesiace. Przyczyna sa zbyt og?lnie sformulowane cele i nierealistyczne oczekiwania. Eksperci radza, by zmiany wprowadzac stopniowo, zaczynajac od tych najlatwiejszych do zrealizowania. Dobrze tez zapewnic sobie wsparcie znajomych lub os?b, kt?rym udalo sie osiagnac podobny cel.

Wedlug badan Interaktywnego Instytutu Badan Rynkowych w 2014 roku postanowienia noworoczne zrobilo blisko 80 proc. Polak?w. Ankietowani planowali schudnac, rzucic palenie, zadbac o zdrowie, zyc oszczedniej i spedzac wiecej czasu z rodzina. Tylko 8 proc. Polak?w zrealizowala jednak zamierzone cele, wiekszosc poddala sie po trzech miesiacach. Zdaniem ekspert?w tendencja do robienia noworocznych postanowien wynika z wiary w magiczna moc liczb. Wiekszosc ludzi wierzy, ze 1 stycznia to najlepsza szansa na nowy poczatek, a wszystko, co przyniesie nowy rok, bedzie dobre.

W naszej kulturze jest takie wymaganie, ze od 1 stycznia magicznie ma sie cos zmienic, czyli np. mamy rzucic palenie, rzucic prace, zaczac cwiczyc. Tylko to wszystko jest w kwestii marzen, a nie realizacji. Czyli cos m?wimy i uwazamy, ze jak bedzie 1 stycznia, to to sie jakos samo zadzieje – m?wi agencji informacyjnej Newseria Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Zdaniem ekspert?w niepowodzenie w realizacji noworocznych postanowien wynika przede wszystkim z braku motywacji. Dlatego warto nie ulegac modzie i zastanowic sie, czy planowane dzialania wynikaja rzeczywiscie z wlasnych potrzeb. Poza tym winne sa takze nierealistyczne oczekiwania i zbyt og?lnie sformulowane cele. Noworoczne postanowienia powinny byc przede wszystkim konkretne i mozliwe do zrealizowania. Eksperci radza, by podzielic kazdy cel na mniejsze etapy radosc z realizacji poszczeg?lnych etap?w bedzie zr?dlem motywacji do dalszego dzialania.

Czasami ludzie chca czegos, ale np. nie maja czasu, zeby codziennie cwiczyc. W zwiazku z tym moze lepiej sobie powiedziec, ze to bedzie jeden dzien w tygodniu, godzina osiemnasta w srode, kiedy bede cwiczyc. I taki cel bardziej nas motywuje, bo on jest konkretny – m?wi Izabela Kielczyk.

Warto tez wyznaczyc sobie konkretny termin wykonania zadania, a takze opracowac dokladny plan jego realizacji. Przy planowanej zmianie pracy warto jest wczesniej przygotowac dobre CV, zorientowac sie w aktualnej sytuacji na rynku pracy, oszacowac czy ma sie srodki finansowe na utrzymanie w razie koniecznosci szybkiego odejscia z pracy przed znalezieniem kolejnej. Warto tez nagradzac sie za kazde pozytywne zrealizowanie kolejnego etapu. Zdaniem psycholog?w urzeczywistnianie noworocznych postanowien warto zaczac od najlatwiejszego z wyznaczonych sobie zadan. 

Czlowiek psychologicznie boi sie wyzwan, nie chce od razu trudnosci. A jak zobaczy, ze mu z jednym wyszlo, to sie okazuje, ze z drugim tez. I tutaj bym tez powiedziala, zebysmy nie byli tacy rygorystyczni wobec siebie, jak nam cos nie wyjdzie czy przesunie sie o tydzien czy dwa – m?wi Izabela Kielczyk.

Osobom o niskiej motywacji lub majacym problemy z samodyscyplina eksperci radza, by zapewnily sobie wsparcie z zewnatrz. Moze to byc pomoc bliskich, przyjaci?l lub os?b, kt?re maja za soba podobne doswiadczenia, najlepiej zakonczone sukcesem. Najwazniejsza jest jednak wyrozumialosc dla samego siebie dazenie do realizacji cel?w za wszelka cene moze bowiem niekorzystnie odbic sie na zdrowiu psychicznym. Moze stac sie powodem frustracji, agresji oraz obnizenia wiary we wlasne mozliwosci.

Similar Posts