Wiadomości branżowe

Tylko polowa Polak?w dobrze segreguje smieci. Brakuje odpowiednich oznaczen na kontenerach i opakowaniach

Zaledwie 52 proc. Polak?w potrafi wlasciwie posegregoc? smieci – wynika z badania przeprowadzonego przez Symetrie, agencje User Experience. Najwiecej problem?w w przyporzadkowaniu odpadu do wlasciwego pojemnika

Zaledwie 52 proc. Polak?w potrafi wlasciwie posegregoc? smieci – wynika z badania przeprowadzonego przez Symetrie, agencje User Experience. Najwiecej problem?w w przyporzadkowaniu odpadu do wlasciwego pojemnika sprawiaja im m.in. kocie odchody, pojemniki po dezodorancie, kartony po mleku czy zar?wki. Powodem moze byc brak czytelnych oznaczen na kontenerach do selektywnej zbi?rki odpad?w i na poszczeg?lnych opakowaniach. Polacy widza jednak potrzebe segregacji smieci, bo az 83 proc. uwaza, ze wprowadzenie ustawowego obowiazku segregacji bylo konieczne.

Problem segregacji smieci wzbudza wiele emocji – zar?wno negatywnych, jak i pozytywnych. Jak pokazalo badanie Symetrii, w Polakach nie brakuje checi do dzialan na rzecz srodowiska. 2/3 badanych zadeklarowalo, ze segreguje smieci nie ze wzgledu na przepisy prawa, kt?re od 1 wrzesnia 2020 roku wprowadzily taki obowiazek, ale dlatego ze ma to realny wplyw na srodowisko naturalne, a wypelnianie obowiazku jest na drugim miejscu (wskazuje go polowa badanych). Jedynie 3 proc. respondent?w nie segreguje smieci, a wiele os?b prowadzilo segregacje, jeszcze zanim stala sie ona obowiazkowa, czyli przed 1 wrzesnia 2020 roku.

– Jedynie 7 proc. os?b zaczelo segregowanie smieci po wejsciu w zycie ustawy, a pozostale 93 proc. os?b robilo to juz wczesniej. To dobry wynik – m?wi agencji Newseria Biznes Radoslaw Pawlak, UX Specialist z agencji Symetria. – Polacy podchodza odpowiedzialnie do segregowania smieci, ale nie zawsze wiedza, jak poradzic sobie z niekt?rymi problemowymi odpadami i do kt?rych pojemnik?w je wyrzucac.

Jednym z zadan, z kt?rym musieli zmierzyc sie badani, bylo odpowiednie przyporzadkowanie okreslonych smieci do pojemnik?w. W grupie ponad 500 ankietowanych odsetek poprawnych odpowiedzi wyni?sl 52 proc. Najwiecej klopot?w z przyporzadkowaniem do odpowiedniego kosza nastreczyl ankietowanym pojemnik po dezodorancie. Zaledwie 14 proc. wskazalo wlasciwie, gdzie powinien on trafic. Bardzo klopotliwe okazalo sie tez lustro (zaledwie 19 proc. poprawnych odpowiedzi), a na trzecim miejscu ex aequo znalazly sie odchody kota i odpadki z ryb (po 33 proc. poprawnych odpowiedzi).

A to już wiesz?  Paweł Tur: Żyję nadzieją, że wszystko zmieni się wiosną. Może nas odblokują, będziemy mogli się spotkać, pójść na koncert

Zapytalismy respondent?w, na ile sa pewni, ze dobrze segreguja te smieci. Przyjelismy skale od 1 do 10, a srednia ocen uzyskanych w badaniu wyniosla 6. To pokazuje, ze nie zawsze wiemy, jak segregoc? smieci – podkresla Radoslaw Pawlak.

W wynikach badania mozna zauwazyc, ze jest to problem og?lnopolski i og?lnospoleczny. Mieszkancy bardziej zurbanizowanych obszar?w wykazuja sie tylko nieco wyzszym poziomem wiedzy na temat poprawnej segregacji smieci w por?wnaniu z obszarami mniej zurbanizowanymi. Do tego w najwiekszych miastach wyniki byly bardzo przecietne. Kobiety wykazuja sie lepsza wiedza w zakresie segregacji odpad?w niz mezczyźni. Z kolei wiek nie ma zadnego wplywu na jej poziom.

Eksperci Symetrii oceniaja, ze lata edukowania spoleczenstwa nie przyniosly wystarczajacych rezultat?w, skoro odpowiednie przyporzadkowanie odpad?w wciaz jest dla wielu os?b wyzwaniem. Remedium na to nie jest ani kolejna ustawa, ani wprowadzanie kar, tylko nasilenie dzialan edukacyjnych. Te powinny – zdaniem ekspert?w – skupiac sie na dw?ch obszarach. Pierwszym jest internet, bo z tego źr?dla przy szukaniu informacji o segregacji odpad?w korzysta 51 proc. Polak?w. Bardzo wazna role odgrywaja r?wniez informacje dostepne dla wszystkich obywateli. m.in. na wiatach smietnikowych, dotyczace przeznaczenia poszczeg?lnych pojemnik?w (wskazalo na nie 41 proc. ankietowanych).

Oznaczenie smietnik?w jest bardzo wazne z punktu widzenia calego procesu segregowania smieci, bo czesto kontenery selektywnej zbi?rki odpad?w sa juz zniszczone, etykiety zostaly oderwane, wiec tez trudno wrzucic odpady do tych odpowiednich. O ile w internecie nie brakuje wartosciowych tresci odnosnie do  wlasciwej segregacji smieci, o tyle juz z informacjami umieszczonymi przy smietnikach czy bezposrednio na nich bywa r?znie. Zdarza sie, ze sa one za bardzo skomplikowane, nieczytelne, napisane jezykiem, kt?ry nie trafia do odbiorcy, przez co jest to dla niego niezrozumiale. Byc moze wystarczy to zmienic i nie trzeba rewolucyjnych zmian, aby podniesc swiadomosc spoleczna w obszarze segregacji smieci – zauwaza Radoslaw Pawlak.

A to już wiesz?  Marcin Tyszka, Katarzyna Sowinska, Grazyna Wolszczak, Hanna Lis i Klaudia Halejcio oceniaja mijajacy rok

Jego zdaniem zmiany w zakresie user experience powinny opierac sie na prawidlowych oznaczeniach, przyjaznych ikonach, kt?re beda zrozumiale dla ludzi.

Stosowne informacje powinny sie znaleźc takze na opakowaniach, aby bylo wiadomo, do jakiego pojemnika na odpady powinno ono trafic. Respondenci naszego badania wskazywali takze, ze producenci opakowan powinni czesciowo ponosic za nie odpowiedzialnosc, czyli finansoc? ich recykling – podsumowuje ekspert  z agencji Symetria.

Badanie pokazalo, ze ponad 80 proc. Polak?w segreguje smieci nie tylko w domu, ale takze w miejscu pracy czy podczas wakacji. Polowa deklaruje, ze to niejedyne proekologiczne rozwiazanie, jakie wdrazaja. Wsr?d innych najczesciej wymieniaja rezygnacje z opakowan plastikowych (wlasne torby na zakupy, papierowe slomki, kupowanie warzyw luzem – 66 proc.), oszczedzanie wody (picie wody z kranu, zbieranie deszcz?wki, prysznic zamiast kapieli – 56 proc.) oraz oszczedzanie energii (panele sloneczne, energooszczedne zar?wki i sprzety, pompy ciepla – 45 proc.).

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy